در سومين نشست كميسيون آموزش اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران مقرر شد، كارگروهي متشكل از ناشران، موزعان و كتابفروشان مشكلات اين سه حوزه را بررسي و راهكارهاي خود را براي تقويت اين بخش ارائه كنند._
وي ادامه داد: به همين دليل بايد كاري كنيم كه مخاطبان را افزايش دهيم و فكر ميكنم چاپ كتاب بيشتر ميتواند موجب رونق اقتصاد حوزه نشر شود، اما در اين ميان مشكلاتي وجود دارد كه موانع اين رونقاند.
موسايي افزود: وقتي از مشكلات چرايي كتاب نخواندن صحبت ميشود، عدهاي علت را قيمت كتاب را مطرح ميكنند، در حالي كه اين مساله اگر هم صحت داشته باشد، كمترين تاثير را دارد. به نظر من دليل مهمتر، در دسترس نبودن كتاب است.
مدير نشر فرهنگ معاصر با اشاره به اينكه نياز به كتابخواني در مردم ما ايجاد نشده است، گفت: مردم اگر به چيزي نياز داشته باشند، بالا تا پايين شهر را ميگردند و آن را پيدا ميكنند، كتابهاي كمكآموزشي مصداق اين ادعايند و اين درحالي است كه ساير كتابها چنين اقبالي ندارند.
وي تصريح كرد: اگر ناشر، كتاب را بر اساس ساز و كاري توليد كند كه خواهان و خريدار داشته باشد و به راههايي برسد كه كتابش را به فروش برساند، ميتواند موفق شود.
موسايي توسعه حوزه مخاطبان را از طريق توسعه توليد كتاب يك ضرورت دانست و اظهار داشت: توليد كتابهاي مورد نياز مخاطبان، از راههاي گسترش فروش كتاب و جذب مردم به كتابخواني است.
در ادامه اين نشست، عبدالعظيم فريدوني، مدير نشر محراب قلم نيز با اشاره به علل موفقيت ناشران و ناكامي برخي ديگر گفت: بررسي دلايل موفقيت را ميتوان در ميان همه اقشار جامعه جستوجو كرد. در نشر عدهاي كار حرفهاي و خلاقانه انجام ميدهند و موفقند و عدهاي نيز كار را جدي نميگيرند و به همان تناسب خروجي قابل قبولي ندارند.
وي ادامه داد: بحثهايي چون گراني كتاب و گراني مواد اوليه، با مسائل اقتصادي و اجتماعي در ارتباطند. در كنار آن بايد بيرغبتي به كتاب و مطالعه در ميان مردم را نيز اضافه كنيم، مسالهاي كه ريشه آن را ميتوان در آموزش و پرورش و مدارس جستوجو كرد.
فريدوني در اين زمينه توضيح داد: وقتي معلمان ما خود با كتاب بيگانهاند، چگونه ميتوانيم از آنها انتظار داشته باشيم كتابخوان به جامعه تحويل دهند و اينجاست كه به اهميت سه عنصر تخصص، تجربه و خلاقيت پي ميبريم.
در ادامه اين نشست، علياصغر فيضيزاده، مدير انتشارات مدرسه نيز درباره دلايل موفقيت ناشران، اظهار داشت: سابقه فرهنگي ايران در حوزههاي مختلف و موفقيت ناشران در خارج كشور هيچ تناسبي با يكديگر ندارد، در حالي كه ايران بايد بتواند يكي از بزرگترين توليدكنندگان توليدات فرهنگي باشد؛ اما شمارگان كتابهاي يك ناشر موفق از 3000 يا 5000 نسخه تجاوز نميكند.
وي ادامه داد: ما ظرفيت و امكانات بيشتري در اين حوزه داريم؛ اما از جايگاه خود عقب ماندهايم.
مدير انتشارات مدرسه افزود: اتحاديه ناشران ميتواند با برنامهريزي مشخصي عناصر موجود را درگير كار كند و از آنها ياري بخواهد، هر چند تاكنون نيز اقدامات خوبي در اين زمينه انجام داده است.
فيضيزاده با بيان اينكه بايد در اين چشمانداز، ظرفيتهاي داخل كشور را مد نظر داشته باشيم، گفت: ناشر اگر از ظرفيتها و پتانسيلهاي خود به نحو مطلوب بهره بگيرد، ميتواند عملكرد خود را بهبود بخشد.
اميرمسعود شهرامنيا، مدير نشر شهر، ديگر سخنران اين نشست، با اشاره به جهش ايرانيان در بسياري از حوزهها گفت: در حالي كه ايران جهشهاي علمي و صنعتي بسيار خوبي از سنت به مدرنيسم داشته است، اما در حوزه نشر هنوز شيوههاي سنتي را ادامه ميدهد.
وي ادامه داد: در چرخه توليد كتاب از تاليف، ترجمه، چاپ و ... هنوز شيوهها سنتي است، در حالي كه شيوههايي كه الان در ايران اجرا ميشود، در كشورهاي جهان منسوخ شدهاند.
شهرامنيا با بيان اينكه بايد در كار كتاب نوآوري داشته باشيم، اظهار داشت: در فضاي عمومي نشر، از توليد كتاب از ظاهر تا چگونگي تدوين و صفحهآرايي كتاب نوآوري نداشتهايم. ميتوان گفت در اين زمينه فقط 5 درصد نوآوري وجود دارد.
مدير نشر شهر، به نبود نوآوري در حوزه توزيع و ادامه شيوههاي سنتي و قديمي اشاره كرد و درباره كتابفروشيها گفت: كتابفروشيهاي ما نيز قديمياند، دانشجويان شهرستاني ما هنوز نميتوانند در شهر خود كتاب مورد نظر خود را بيابند و هر سال بايد منتظر بمانند تا در نمايشگاه كتاب نياز خود را برآورده كنند.
وي تاكيد كرد: اما بايد از پوسته كهنه و سنتي خود بيرون بياييم و به راهحلهاي جديد در اين حوزه بينديشيم، بايد به نياز مخاطب توجه كنيم و در اين ميان ايجاد سايت تخصصي فروش كتاب يك ضرورت است.
شهرامنيا ادامه داد: در حالي كه كتابفروشي آنلاين در بيشتر كشورهاي جهان به يك برنامه عادي تبديل شده است، اما متاسفانه در ايران چنين سايتي وجود ندارد، سايتي كه بتواند به مخاطبان اطلاعرساني كند، تازههاي كتاب را به آنان معرفي و با انواع ناشران، موزعان و كتابفروشيها در ارتباط باشد.
اين استاد دانشگاه همچنين درباره بنهاي الكترونيكي كتاب گفت: بنهای الکترونیکی به خاطر ضريب بالاي امنيتي اطمينان خریدار و فروشنده را افزايش داده است.
حسن كيائيان، رييس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران نيز در سخناني با اشاره تعطيلي 200 كتابفروشي در 7 سال گذشته گفت: در سالهاي اخير كتابفروشان بسياري يا تغيير شغل داده و يا مغازه خود را تعطيل كردهاند. در اين ميان، كتابفروشيهاي دولتي زيادي راهاندازي شده است.
وي به لزوم فعاليت كتابفروشيها در مناطق مسكوني اشاره كرد و اظهار داشت: اگر كتابفروشيها بتوانند در منازل مسكوني فعاليت كنند، هزينههاي كتابفروش به يك دهم كاهش مييابد، زيرا 90 درصد هزينهها به سرقفلي برميگردد.
كيائيان، عملي نشدن طرح تخصيص كاربري فرهنگي به مناطق مسكوني را مانع بزرگي بر سر راه كتابفروشان دانست و عنوان كرد: با وجود تصويب شوراي شهر، فرمانداري با اجراي آن موافق نيست و اين طرح فقط در حد يك حرف باقي مانده است.
ابراهيم كريمي، از موزعان كتاب نيز در ادامه اين نشست با اشاره به شكلگيري بخش توزيع به شكل كنوني بعد از پيروزي انقلاب اسلامي گفت: تا قبل از آن، ناشران كتابهايشان را توسط شاگرد و پادوي خود به كتابفروشيها ميبردند و يا در شهرستانها توزيع ميكردند، اما با افزايش تقاضاي كتاب، حوزه نشر نيز رونق گرفت و موسسات توزيع كتاب، خودجوش به وجود آمدند.
وي ادامه داد: به عنوان يك موزع، معتقدم در حوزه توزيع در كشور ضعف نداريم. به عوان مثال اگر همين حالا كتابفروشي در اصفهان كتابي را سفارش بدهد، فردا همين موقع كتابهايش را دريافت ميكند.
كريمي مشكل اصلي پخش را كمبود تقاضا دانست و اظهار داشت: اگر از سوي كتابفروش و مخاطب تقاضا باشد، مشكل توزيع وجود ندارد، بلكه بايد در ميان مخاطبان احساس نياز به كتاب و كتابخواني تقويت شود، از سويي بايد انگيزه مطالعه در ميان اقشار مختلف را تقويت كرد.
فیروز امرایی، مسوول کتابفروشی پارس، نيز در سخناني، لازمه يك كتابفروش خوب بودن را كتابخوان بودن و آگاه بودن به نياز جامعه دانست و گفت: همچنين مهارت فروش، داشتن ارتباطات موفق در كتابفروشي و هنر آرايش ويترين و چينش كتاب نيز از ديگر فاكتورهاي موفقيت يك ناشرند.
وي ادامه داد: كتابفروش هميشه امين مردم بوده، چون با كالاي خود فرهنگ را به خانههاي مردم ميبرد؛ پس بايد در اين زمينه اطلاعات و تواناييهاي خود را افزايش دهد و بتواند از عهده فروش كالاي خود به خوبي برآيد.
به گزارش خبرنگار ايبنا، در پايان اين نشست كه فتحالله فروغي، رييس كميسيون آموزش اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران رياست آن را به عهده داشت، به پيشنهاد جمعي از حاضران و با توجه به صحبتهاي حاضران مقرر شد كارگروهي متشكل از ناشران، موزعان و كتابفروشان مشكلات اين سه حوزه را بررسي و راهكارهاي خود را براي تقويت اين بخش ارائه كنند.
سومين نشست كميسيون آموزش اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، عصر ديروز در سالن اجتماعات اين اتحاديه برگزار شد.
نظر شما