دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
انوریه: حسن سابقه و اعتماد مردم سرمایه اصلی کتابفروشان است

سیدشهاب‌الدین انوریه، مسئول نمایشگاه کتاب کودک تهران، درباره دلایل حضور موفق خود در طرح «تابستانه کتاب» گفت: حسن سابقه این فروشگاه که از سال 1359 که توسط پدرم راه‌اندازی شد و ارائه مشاوره و راهنمایی صحیح به مراجعه‌کننده را دلیل اصلی استقبال مردم از این کتابفروشی و موفقیت در «تابستانه کتاب» می‌دانم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هدایت بخشی از بودجه‌های فرهنگی و یارانه مصرف کننده به سمت کتابفروشی‌ها اتفاق بی‌سابقه‌ای بود که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید در سال 1394 آغاز شد و بر این اساس دو طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» در هفته کتاب سال گذشته و «عیدانه کتاب» در ایام نوروز سال جاری به همت موسسه خانه کتاب اجرا شد.

همچنین «تابستانه کتاب» سومین گام از این طرح‌های حمایتی بود که با شعار « فراغتی و کتابی » در بازه زمانی یک ماهه از 16 تیرماه تا 15 مردادماه سال جاری در سطح کشور اجرا شد که طی آن 93 میلیارد و 419 میلیون و 37 هزار و 106 ریال کتاب با تخفیف 17 میلیارد و 965 میلیون و 775هزار و 814 ریال به فروش رفت.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی موسسه خانه کتاب، 10 کتابفروشی از شهرهای مشهد، اهواز، رشت، تهران، کرمانشاه و ساری به لحاظ تعداد فروش کتاب به عنوان کتابفروشی‌های برتر «تابستانه کتاب» معرفی شدند.

سیدشهاب‌الدین انوریه، فرزند سیدجلیل انوریه که مدیریت نمایشگاه کتاب کودک تهران را برعهده دارد، درباره قرار گرفتن این فروشگاه در جمع کتابفروشی‌های برتر «تابستانه کتاب» گفت: بسیار خوشحال هستم که در رقابتی که بین کتابفروشان در سراسر کشور به واسطه طرح «تابستانه کتاب» ایجاد شد، در بین 10 کتابفروشی برتر قرار گرفته‌ایم، اما این موضوع را هم قبول داریم که تعداد فروش برای انتخاب کتابفروشان برتر نمی‌تواند معیار دقیقی باشد.

وی با اشاره به قیمت نسبتا پایین کتاب‌های این فروشگاه، ادامه داد: طبیعتا تعداد فروش کتاب‌های کودک و نوجوان که غالبا قیمتی حدود دو یا سه هزار تومان دارند، با سایر کتاب‌های عمومی که قیمتی بیش از 20 یا 30 هزار تومان دارند، بسیار متفاوت است. اما به هر حال این رتبه‌بندی، براساس آمارهای استخراج شده و قابل استناد است.

مسئول نمایشگاه کتاب کودک تهران درباره دلایل موفقیت خود در این طرح اظهار کرد: در وهله نخست حسن سابقه این فروشگاه که از سال 1359 که توسط پدرم راه‌اندازی شد و در وهله دوم راهنمایی درست و صحیح مراجعه‌کنندگان را دلیل اصلی استقبال مردم و موفقیت در «تابستانه کتاب» می‌دانم، چراکه همواره احترام به مشتری و راهنمایی حداکثری مراجعه‌کنندگان در راس فعالیت‌های ما قرار دارد و این موضوع سرمایه اصلی ما در کار کتابفروشی بوده است.

انوریه با بیان این‌که اطلاع‌رسانی عمومی «تابستانه کتاب» می‌توانست بهتر باشد، افزود: حدود 80 درصد از مراجعه‌کنندگان ما از اجرای چنین طرحی در کتابفروشی‌ها بی‌اطلاع بودند و آن 20 درصدی که برای استفاده از این طرح به ما مراجعه می‌کردند، توسط پیامک‌هایی که خودمان ارسال می‌کردیم و یا تبلیغاتی که در صفحات شبکه‌های اجتماعی این فروشگاه انجام می‌دادیم، مطلع شده بودند.

وی با اشاره به این موضوع که اجرای «تابستانه کتاب» را در این مقطع زمانی، باعث افزایش مراجعه به کتابفروشی‌ها و همچنین افزایش میزان فروش کتابفروشان شده، گفت: بسیاری از مدارس و مهدهای کودک که قصد تجهیز و تکمیل کتابخانه خود را داشتند از این فرصت کمال استفاده را کردند و بسیاری از مراجعه‌کنندگان ما هم توانستند کتاب‌های مدنظر خود را به‌صورت مجموعه‌ کامل تهیه کنند.

مسئول نمایشگاه کتاب کودک تهران ادامه داد: «تابستانه کتاب» شور و حال خاصی به کتابفروشی‌ها بخشیده بود، به‌طوری‌که پس از پایان این طرح، راسته انقلاب بسیار خلوت شد و کتابفروشان افت محسوسی را در میزان مراجعان خود احساس کردند؛ این موضوع از یک‌سو نشان از تأثیر خوب «تابستانه کتاب» در مراجعه مردم به کتابفروشی‌ها و از سوی دیگر نشان از مُسکن‌وار بودن این طرح دارد.

انوریه درباره برخی چالش‌های موجود در این طرح اظهار کرد: با توجه به این‌که کتابفروشان باید یک بار اطلاعات کتاب و خریدار در سامانه «تابستانه کتاب» و یک بار در سیستم خود فروشگاه ثبت کنند، پروسه ثبت فاکتورها آنقدر طولانی می‌شود که واقعا باعث خستگی مفرط فروشندگان شده و به‌طوری‌که اطلاع دارم برخی از کتابفروشی‌ها به همین دلیل از مشارکت در «تابستانه کتاب» انصراف دادند. به همین دلیل بهتر است برای برگزاری این طرح در دوره‌های بعد چاره‌ای در این‌باره اندیشیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها