جشن «بر بال پروانهها» در روز جهانی معلولان برگزار شد
حاجیانزاده: کودکان معلول باید از عدالت فرهنگی و اجتماعی برخوردار باشند / رونمایی از 14 عنوان کتاب بریل
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشن «بر بال پروانهها» بیان کرد: معلولان هم حق دارند مانند سایر کودکان از عدالت فرهنگی و اجتماعی بهرهمند شوند؛ بر این اساس در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با راهاندازی 39 مرکز ثابت فرهنگی و هنری فراگیر، شرایطی را فراهم کردهایم تا این عدالت اجرا شود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این آیین با بیان اینکه جشن «بر بال پروانهها» بهصورت همزمان در 39 استان کشور برگزار میشود، گفت: عدالت خداوند ایجاب کرده که به هرکدام از مخلوقاتش نعمتهایی را عطا فرماید و به برخی از بندگانش نعمتهایی را عطا نکند؛ برخی از این نعمتها ظاهریاند مانند شنوایی و بینایی و برخی باطنی. افراد با نیازهای ویژه بهجای نعمتهای ظاهری از نعمتهای باطنی مانند شعور، اراده، عقل، استعداد، حافظه، شجاعت و اعتماد به نفس برخوردارند.
کودکان معلول باید از عدالت فرهنگی و اجتماعی برخوردار باشند
حاجیانزاده اظهار کرد: همانطور که خداوند عدالت را رعایت کرده، ما هم باید عدالت را رعایت کنیم و امکانات رفاهی و آموزشی را به درستی در بین همه کودکان و نوجوانان کشورمان تقسیم کنیم. معلولان هم حق دارند مانند سایر کودکان از عدالت فرهنگی و اجتماعی بهرهمند شوند و بر این اساس در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با راهاندازی مراکز فرهنگی و هنری فراگیر شرایطی را فراهم کردهایم تا این عدالت اجرا شود. براین اساس تعداد 39 مرکز فرهنگی فراگیر از سوی کانون پرورش فکری در سطح کشور تاسیس و راهاندازی شده که به ارائه خدمات به کودکان با نیازهای ویژه میپردازد.
وی ادامه داد: کودکان و نوجوانانی که ما بهعنوان کودکان با نیازهای ویژه از آنها نام میبریم، توانمندیهای ویژه و استعدادهایی دارند که ممکن است در سایر افرادی که از نظر ظاهری سالم هستند، وجود نداشته باشد. از جمله این توانمندیها میتوانیم به شعور و شجاعت اشاره کنیم. کودکان ما تشنه اعتماد به نفس هستند و ما باید از آنها حمایت کنیم.
حدود هشت میلیون نفر در جامعه شامل افرادی هستند که نیازهای ویژه دارند
مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در این آیین با اشاره به اینکه سالها بهعنوان معلم دانشآموزان نابینا در مدارس استثنایی به تدریس ریاضیات، عربی و دینی مشغول بوده، گفت: در برنامه امروز که برای افراد با نیازهای ویژه درنظر گرفته شده بود، هر چه دیدیم توانایی بود و زبان هنر، تواناییهای افرادی را که ما معلول مینامیم به وضوح نشان داد. در واقع این کودکان، معلول نیستند بلکه دارای نیازهای ویژه هستند و به همین دلیل برآن شدیم نام سازمان آموزش و پرورش استثنایی را به سازمان آموزش و پرورش افراد با نیازهای ویژه تغییر دهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: دیگر زمانی که مدرسه معلولان وجود داشت و این کودکان و نوجوانان را از بچههای عادی جدا میکردند، سپری شده است. مدرسه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایی از کل جامعه هستند و باید تلاش کنیم اتفاقی که در جامعه میافتد در سطح مدرسه هم رخ دهد و همانگونه که این افراد در سطح جامعه در کنار سایر افراد عادی زندگی میکنند، باید در مدرسه هم بتوانند در کنار سایر دانشآموزان تحصیل کنند. همچنین باید والدین بچهها با نیازهای ویژه و والدین بچههای عادی را توجیه کنیم تا آنها بتوانند در کنار هم پرورش یابند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 10 درصد جامعه ما یعنی حدود هشت میلیون نفر شامل افرادی هستند که نیازهای ویژه دارند،افزود: این افراد مانند سایر افراد عادی حق استفاده از همه امکانات جامعه را دارند و مسئولان باید برای بهرهبرداری از این امکانات زمینهسازی لازم را فراهم کنند. براین اساس ما برنامههایی مانند مناسبسازی محیط و تربیت نیروی انسانی و سازماندهی معلمانی که بتوانند این روشها را اجرا کنند در دستور کار داریم.
کودکان با نیازهای ویژه باید در کنار بچههای عادی تحصیل کنند
قدمی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه باید در جامعه و مدارس فضایی برای رشد و پرورش کودکان با نیازهای خاص در کنار افراد عادی فراهم شود، اظهار کرد: امروزه 50 هزار نفر از بچههای با نیازهای ویژه در کنار بچههای عادی در حال تحصیل هستند و 70 هزار نفر از آنها در مدارس خاص درس میخوانند. هدف ما این است که بچههایی که مشکلات جسمی و حرکتی دارند بتوانند در کنار بچههای عادی تحصیل کنند که امروزه تا حدودی این امکان فراهم شده است. در ادامه فعالیتمان درنظر داریم بچههای دیگری که مشکلاتی مانند عقبماندگیهای ذهنی دارند را نیز بتوانیم در کنار بچههای عادی در مدارس قرار دهیم.
به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، عادیسازی یک رویکرد جهانی است و نشاندهنده کیفیت آموزش و پرورش کشورهاست و آموزش پرورش ما هم در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است. ما در کنار کانون پرورش فکری سعی میکنیم زمینه رشد و فعالیت این عزیزان در جامعه فراهم کنیم.
رونمایی از 14 عنوان کتاب بریل
در ادامه این برنامه از 14 عنوان کتاب مخصوص کودکان با نیازهای ویژه که توسط کانون پرورش فکری کودکان و وجوانان منتشر شده، رونمایی شد.
مدیر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره این کتابها گفت: کانون پرورش فکری تا به حال بیش از 150 عنوان کتاب بریل در زمینههای مختلفی مانند شعر، داستان و رمان برای بچهها منتشر کرده است و امروز هم از 14 عنوان جدید نیز رونمایی میکنیم.
نورا حقپرست ادامه داد: این کتابها شامل 14 کتاب رمان در قالب سه جلد، سه مجموعه قصه و هشت کتاب قصه کودک است. جشن امضای یکی از این آثار با عنوان «نه نه یخی و تابستان» نوشته حمیدرضا نجفی نیز در ادامه این آیین برگزار خواهد شد.
به گفته وی، پیش از این کتابهایی که برای کودکان با نیازهای ویژه منتشر میشد همه با یک طرح جلد بود اما از دو سال پیش این کتابها را با طرح جلد رنگی منتشر میکنیم و این آثار هم به مراکز فراگیر کانون و هم برای فروش در کتابفروشیهای کانون توزیع میشود.
همچنین در این جشن، کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه و توانیاب در کنار دیگر همسالان عضو کانون به اجرای سرود و نمایشهایی پرداختند و از دانشآموزان برگزیده کشوری آموزش و پرورش استثنایی تقدیر شد.
نظر شما