بایدها و نبایدهای طرحهای مروج کتابخوانی / 7
آموزگار:شناسایی ظرفیتهای بومی و پنهانمانده ضرورت طرحهای ترویج کتابخوانی است
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: «جشنواره روستاها و عاشیر دوستدار کتاب» و «پایتخت کتبا ایران»اتفاق مثبتی که در دو سال برگزاری این دو جشنواره رُخ داده، شناسایی ظرفیتهای بومی و پنهانمانده حوزه کتاب در سایر مناطق کشور است.
محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره اهمیت و ضرورت برپایی جشنوارههای «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» به خبرنگار «ایبنا» گفت: اتفاق مثبتی که در دو سال برگزاری این دو جشنواره رُخ داده، شناسایی ظرفیتهای بومی و پنهانمانده حوزه کتاب در سایر مناطق کشور است.
وی ادامه داد: این اتفاق مثبت نشان میدهد که امکانات فراوانی در حوزه کتاب در سراسر کشور وجود دارند که به اعتقاد من اگر درست بهرهبرداری شوند و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با یک برنامهریزی مدون در این زمینه حرکت کند، آثار خوبی به دنبال خواهند داشت.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بیان کرد: طرحهای مروج کتابخوانی این فرهنگ را نهادینه کردند که همه چیز نباید به بودجههای دولتی منوط باشند و باید از امکانات مردمی در سایر مناطق نیز استفاده شود.
آموزگار عنوان کرد: زمانی این جشنوارهها میتوانند نتایج مطلوبی را به دنبال داشته باشند که از این امکانات در جهت کاهش فاصله تهران و بقیه مناطق کشور استفاده شود.
«پایتخت کتاب ایران» عنوان طرحی است که بر مبنای آن هر سال شهری بهعنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب میشود. بخشهایی از این طرح، از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده، اما از نظر ساختار اجرایی همخوانیهای زیادی با شرایط فعالیت فرهنگی در ایران پیدا کرده است. در نخستین سال رقابت میان شهرهای ایران برای کسب عنوان پایتخت کتاب، «اهواز» با مشارکت نهادهای غیردولتی همچون کانون آموزش شهروندی برای توسعه (کاشت) موفق به اخذ این عنوان شد. در سال دوم «نیشابور» توانست این عنوان را از آن خود کند.
جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» نیز برنامهای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعهای از دستگاههای دولتی و غیردولتی اجرا میشود. بر این اساس هر سال 10 روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی میشوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگیهای خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیتها، طرحها و برنامههای اجرایی خود را برای تقویت زیرساختهای کتابخوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.
نظر شما