سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
جلوه‌هایی از جنبه‌های دراماتیک قصه‌های قرآن

«داستان‌های دیدنی؛ جنبه‌های دراماتیک در قصه‌های قرآن» نوشته حسین فرخی از سوی انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنصر «تعلیق» حکایت از دلواپسی و نگرانی مخاطب نسبت به سرنوشت قهرمان قصه دارد و در واقع همذات‌پنداری او را تحریک می‌کند. هر چقدر قصه باورپذیری بیشتری داشته باشد، مخاطب احساس دلهره و تعلیق بیشتری می‌کند و ارتباط عاطفی دقیق‌تری با قهرمان قصه برقرار می‌کند. وقتی یوسف (ع) در چاه است، وقتی ابراهیم (ع) به میان آتش افکنده می‌شود، وقتی موسی (ع) در رود نیل افکنده می‌شود و... تعلیق آغاز می‌شود و تا مشخص شدن سرنوشت قهرمان این قصه‌ها ادامه دارد.
 
کتاب «داستان‌های دیدنی؛ جنبه‌های دراماتیک در قصه‌های قرآن» در دو بخش «کلیات» و «بررسی مصداقی قصه‌‌های قرآن» تنظیم شده است. بخش نخست شامل دو گفتار درباره ادبیات و پیشینه تحقیق و مباحث نظری است و بخش دوم نیز در قالب 14 پرده ضمن بیان داستان‌هایی از زندگی پیامبران، به تحلیل این داستان‌ها می‌پردازد.
 
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «قصه‌های قرآن در میان سوره‌ها و آیاتی قرار می‌گیرند که از مستقیم‌گویی پرهیز کرده و در قالب روایت و داستان‌های اصلی و پراکنده، مخاطبان را با خود همراه می‌کنند... هدف نهایی از مطالعه تحلیلی جنبه‌های دراماتیک در قصه‌های قرآن، به‌دست آوردن ساختار دراماتیک در حوزه ادبیات نمایشی است. این ارتباط قطعا به احیای مضامین دینی و گسترش آن در ادبیات نمایشی خواهد انجامید، پدیده‌ای که در شرایط کنونی هنر و تئاتر ایران نیاز ضروری قلمداد می‌شود. در این پژوهش قصه‌های قرآن، تحلیل و انطباق آنها با اصول درام و نمایش‌نامه‌نویسی بررسی شده است.»

در پرده پنجم از بخش دوم کتاب و در «قصه صالح (ع)» می‌خوانیم: «در داستان حضرت صالح (ع)، با پیامبری مواجه می‌شویم که برای اولین‌بار قوم او قبل از اینکه نابود شوند، نشانه و حجتی برای آنها از سوی پیامبرشان صادر می‌شود، اما آنها با وجود این ایمان نمی‌آورند. در این داستان نیز قرآن کریم درباره ویژگی‌های اجتماعی قوم ثمود جزئیاتی را ذکر می‌کند؛ جامعه‌ای سرزنده، متمدن و متعال، شروعی برای درام که در ابتدای آن همه‌چیز به غایت دقیق و درست حرکت می‌کند. نخستین تقابل در مسیر عادی اجتماع وقتی شکل می‌گیرد که عده‌ای از سران ثمود دوباره به بت‌پرستی و فساد رو می‌‌آورند. اینجا اولین تضاد شکل می‌گیرد. طبیعی است عده‌ای با این جریان همسو می‌شوند و سعی می‌کنند روند فساد و بت‌پرستی را براساس اهداف سران ثمود، گسترش دهند. کم‌کم روند این فساد و بت‌پرستی به جایی می‌رسد که دامنه شهر را دربرمی گیرد و شخصیت محوری درام، در اینجا، صالح (ع) وارد قصه می شود.»
 
«قصه موسی (ع) و فرعون» نیز در صفحه 111 کتاب این‌طور روایت شده است: «فرعون در خواب می‌بیند آتشی از شام زبانه می‌کشد؛ ساحران می‌گویند نوزادی از بنی‌اسرائیل تاج و تخت او را به زیر می‌کشد. فرعون دستور می‌دهد، نوزادان پسر را نابود کنند. اما با وجود این موسی (ع) به دنیا می‌آید و مادرش او را در صندوقچه‌ای گذاشته و در رود نیل رها می‌کند. موسی (ع) به نحو معجزه‌آسایی به آغوش مادرش باز می‌گردد. موسی (ع) در جوانی شاهد درگیری دو بنی‌اسرائیلی، یکی قبطی و دیگری سبطی می شود. موسی (ع) مشتی بر یکی از آنها زد. مرد بر زمین افتاد و مرد. این ماجرا باعث شد که موسی (ع) فرار کند. بعد از به نبوت رسیدن، موسی (ع) به بنی اسرائیل گفت فرستاده خداست و برای دعوت مردم آمده است؛ او در دیدار با فرعون، رسالت خود را ابلاغ کرد. فرعون موسی (ع) را تهدید به زندان کرد، اما او قومش را از چنگ فرعون رهایی داد، اما در ادامه با بهانه‌جویی‌های قوم خود در عبادت خدا مواجه شد.»
 
کتاب «داستان‌های دیدنی؛ جنبه‌های دراماتیک در قصه‌های قرآن» در 172 صفحه با شمارگان 500 نسخه به قیمت 15 هزار تومان از سوی انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها