شب گذشته طی مراسمی که از سوی موسسه خانه کتاب برگزار شد، معین صمدی به عنوان برگزیده بخش «کتاب و سینما»ی سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شد. صمدی میگوید این فیلم 12 دقیقهای 4سال طول کشیده است.
او ادامه داد: تحقیق من برای ساخت این فیلم 12 دقیقهای، چهار سال طول کشید و حتی مجبور شدم برای قسمتی از کار زبان پهلوی بخوانم تا بتوانم فیلم را به درستی روایت کنم. من این کار را برای دریافت جایزه نساختم و به همین دلیل وقتی فیلم ساخته شد، از انتخاب چنین موضوعی، بهشدت خوشحال بودم؛ چراکه توانستم مسائل خوب و بسیار زیادی بیاموزم.
این جایزه جان تازهای به سینمای اقتباسی ما خواهد داد
این فیلمساز جوان در توضیح فواید جایزه کتاب و سینما گفت: وقتی این فیلم را آغاز کردم با اطلاعات مناسب به سراغ شاهنامه رفتم اما هرچه بیشتر وارد این موضوع شدم، به این نتیجه رسیدم که اطلاعات من و امثال من درباره اساطیرمان بسیار کم است. به نظرم این جایزه جان تازهای به سینمای اقتباسی ما خواهد داد؛ چرا که سینماگران به این نتیجه میرسند که کارشان در جای خاصی از نظر ادبی نیز رصد میشود و عدهای به این شکل برای کسی که پژوهش و تحقیق میکند و کتاب میخواند، ارزش قائل شدهاند.
صمدی با تاکید بر ضرورت توجه به سینمای اقتباسی عنوان کرد: واقعا جای اقتباس در سینمای ما خالی است و سینماگران ما از این حوزه دور هستند. در دنیا رسم بر این است که فیلمسازان کتابهای پرفروش را اقتباس میکنند تا فروش فیلمشان تضمین شده باشد اما به دلیل آنکه تعداد کتابهای پرفروش ایران کم است، جای چنین فیلمهایی در سینمای ما خالی است.
ما هنوز زبان مخاطبپسند را پیدا نکردهایم
کارگردان و فیلمنامهنویس فیلم کوتاه «جمشید؛ مرثیهای بر یک اسطوره» در توضیح پتانسیل ادبی ما برای ورود به سینما گفت: ادبیات ما بدون شک پتانسیل بسیار خوبی برای ورود به سینما دارد؛ چراکه من در سمینارها و جشنوارههای خارجی میبینم که وقتی ما از فرهنگ و اساطیرمان صحبت میکنیم، جذب آن میشوند و این موضوعات برای آنها جذاب است. به نظر مشکل کار آنجاست که ما هنوز زبان مخاطبپسند پیدا نکردهایم تا براساس این زبان، قصه را روایت کنیم و فیلمی بسازیم؛ زبانی که همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. مشکل امروز ما روایت است. متون قدیمی ما که همیشه طرفداران خود را داشتهاند اما شاید امروز فاصلهای بین محبوبیت ادبیات کلاسیک با ادبیات معاصر ما پدید آمده است.
پایه سینما داستان است
او با اشاره به میزان تاثیرگذاری سینما بر ادبیات گفت: به نظر من ادبیات معاصر ما خیلی خوب به جهان معرفی نشده است و زبان سینما بهترین راه برای معرفی ادبیات ما به مخاطبان جهانی است. من میکوشم که دنبالکننده ادبیات امروز باشم و این صحبتها از حد شعار فراتر برود. من به جنس ادبیات صادق هدایت و جلال آلاحمد بسیار علاقهمند هستم؛ چراکه اینها بسیار به زبان دوره خود تسلط داشتند و به همان زبان مینوشتند؛ درنتیجه مخاطب هم داشتند.
او ادامه داد: خانم زویا پیرزاد نیز از جمله نویسندگانی است که هم برای مخاطب عام و هم مخاطب خاص جذاب است؛ به همین دلیل نوشتههای او را دنبال میکنم. به اعتقاد من پایه سینما داستان است؛ بنابراین هرچقدر ادبیات ما پیشرفت کند، بالطبع سینمای ما نیز رشد خواهد کرد.
صمدی توسعه جلسات مشترک بین سینماگران و اهالی ادبیات را ضروری دانست و گفت: بدون شک این ارتباطات میتواند به بهتر شدن سینمای ما کمک کند؛ چراکه سینما و ادبیات از هم جدا نیستند و اگر این جلسات افزایش پیدا کند، میتواند باعث رونق هر دو حوزه شود. من تا به امروز پنج بار برگزیده جشنواره فیلم کوتاه تهران شدهام اما این جایزه از همه آنها لذتبخشتر بود؛ زیرا از طرف جامعه کتاب اهدا شد و از جنس ادبیات، سینما و پژوهش بود.
معین صمدی فارغالتحصیل کارشناسی گرافیک است که فیلم کوتاه او با عنوان «جمشید؛ مرثیهای بر یک اسطوره» برگزیده بخش «کتاب و سینما»ی سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران شده است. این فیلم 12 دقیقهای در سال 1395 با کارگردانی، تهیهکنندگی و فیلمنامهنویسی معین صمدی، صداگذاری آرمین بهاری، آهنگسازی میلاد موحدی و انیماتوری هادی طبسی، مهرداد شاهوردی، اهورا شهبازی و حمید برزوی تولید شده است.
نظر شما