یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
امتناع از فروش؛ دلیل اصلی افزایش قیمت کاغذ

احمد شریفان، یکی از فعالان بازار کاغذ با اشاره به افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت کاغذ در بازار گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت کاغذ امتناع برخی تجار از فروش کاغذ است، بخش زیادی از کاغذهایی که با ارز دولتی وارد کشور شده‌اند نیز الان فروخته نمی‌شود و عده‌ای از فعالان حوزه کاغذ بخاطر سودجویی و کسب سود بیشتر از حوزه کاغذ، از فروش آن امتناع می‌کنند.

احمد شریفان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره علت افزایش قیمت کاغذ در هفته‌های اخیر در بازارهای ایران عنوان کرد: بخش عمده افزایش قیمت کاغذ به دلیل جو روانی است که در منطقه خلیج فارس و کشورهای حاشیه ایران رخ داده است که در کنار آن باید به نوسانات قیمت دلار را هم اضافه کرد.
 
وی افزود: بخشی از این افزایش قیمت به دلیل وجود مافیای کاغذ است که در همه سازمان ها و نهادها نفوذ دارند و در حوزه کاغذ نیز وارد شده‌اند و در این زمینه با فراهم کردن یکسری زمینه‌های مختلف، موجب افزایش قیمت کاغذ و نگرانی فعالان چاپ و نشر شده‌اند.
 
شریفان همچنین امتناع از فروش را دلیل دیگر افزایش قیمت کاغذ معرفی کرد و گفت:‌یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت کاغذ امتناع برخی تجار از فروش کاغذ است، بخش زیادی از  کاغذهایی که با ارز دولتی وارد کشور شده‌اند نیز الان فروخته نمی‌شود و عده‌ای از فعالان حوزه کاغذ بخاطر سودجویی و کسب سود بیشتر از حوزه کاغذ، از فروش آن امتناع می‌کنند.
 
شریفان با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که کار را به دست مردم بسپاریم و اقتصاد را مردمی کنیم، ادامه داد: با وجود همه توصیه‌ها و گفته‌های ایشان اما گویا این موضوعات در گوش برخی مدیران نمی‌رود و در کارهای اقتصادی دخالت می‌کنند در حالی که اشتباه بزرگی است و نتیجه آن همین بازاری می‌شود که امروز شاهد آن هستیم.
 
وی تاکید کرد: یک بازاری که در کف بازار کار کرده است خیلی خوب می‌داند که از کجا و چطور جنس بخرد و بفروشد اما در این میان گاهی شیطنت‌هایی انجام می‌شود که نمی‌گذارند بازار روند آرامی داشته باشد.
 
این فعال قدیمی بازار کاغذ با اشاره به جو به وجود آمده در بازار ایران، عنوان کرد: با توجه به شیطنت‌های کشورهای غربی و عدم تحمل شرایط خاص کشور ما، آن‌ها از این آشفتگی ها منافعی دارند که باعث می‌شود دست از سر کشور ما برندارند و در تلاش هستند که از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند، کشور ما هم از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران پستی و بلندی داشته است و باید به یاد داشته باشیم که این موضوعات امروز تمام نمی‌شود و در اصل نمی‌گذارند که تمام شود.

وی یادآور شد: بازار ما هر از گاهی دچار چالش می‌شود که به نفع سودجویان داخلی است، به عنوان مثال وقت‌هایی که شاهد افزایش قیمت دلار هستیم و قیمت آن از سه هزار و 800 تومان به چهار هزار تومان رسیده است، فقط 200 تومان افزایش قیمت داشتیم اما همان زمان وقتی به بازار می‌روید تلاطم را حس می‌کنید و این‌ها همه ناشی از اتفاق هایی است که نشان می‌دهد همیشه سودجویانی هستند که از این آب گل آلود ماهی می‌گیرند و از موج تورم سود به دست می‌آورند.
 
شریفان همچنین درباره انحصار ورود کاغذ از سوی برخی افراد و سودهایی که از این جریان نیز گفت: برخی اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد از داخل سرچشمه می‌گیرد و بیشتر جنگ روانی است، به عنوان مثال هر بسته کاغذ  A4 اکنون در بازار به قیمت 10 هزار تومان به فروش می‌رسد، اما از جنگ روانی که به راه انداخته‌اند عوامل داخلی سودجو بیشترین سود را از این وضعیت می‌برند.
 
کاغذهای درجه 2 بلای دستگاه های چاپ
بخش دیگر صحبت‌های شریفان درباره انواع کاغذهای وارداتی به کشور بود، او با هشدار درباره ورود کاغذهای درجه دو به کشور گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر بازار ما شاهد ورود کاغذهای نامرغوب هندی و چینی بوده است که از نظر کیفیت کاغذهای برند و مناسبی نیستند، کیفیت کاغذی که در هلند، کره، برزیل، کانادا و سوئد تولید می شود در مقایسه با هند و چین مثل مقایسه ماشین بنز در برابر ژیان است و فاصله کیفیت کاغذهای این دو کشور زیاد است.
 
وی ادام داد: کاغذ درجه دو و سه هندی که به کشور می‌آید پرزهای زیادی دارد وقتی داخل دستگاه چاپ می‌شود، نورد دستگاه را اذیت می‌کند و در دستگاه فتوکپی نیز در دراز مدت به درام آسیب می‌رساند، وقتی این آسیب‌ها در کمین دستگاه‌ها وجود دارد، اما همچنان نسبت به ورود آن‌ها اقدام می شود، البته به دلیل گرانی کاغذهای اروپایی افراد گاهی مجبور می‌شوند که کاغذ ارزان خریداری کنند.
 
شریفان با اشاره به وجود کاغذهای باکیفیت خوب در بازار هم اشاره کرد و یادآور شد: اما در کنار کاغذهای بی کیفیت در بازار کاغذهای با کیفیت نیز وجود دارد، به عنوان مثال کاغذ 70 گرمی تحریر به قیمت 67 تومان در بازار به فروش می رسد، همان کاغذ از یک کشور و برند بهتر حدود 73  هزار تومان قیمت دارد و همین چند هزار تومان تفاوت کیفیت ها است.
 
 او درباره کیفیت کاغذهای چینی نیز عنوان کرد: این کاغذها هم هم پرز زیادی دارند و از نظر شفافیت کیفیت زیادی ندارند و تفاوت قیمت‌هایی که وجود دارد به خوبی نشانگر کیفیت این کالاها است، البته مساله اصلی اینجا است که ما از چین کاغذ وارد نمی‌کنیم بلکه به عنوان طلب خود به ناچار کالاهای این کشور از جمله کاغذ به بازار کشور تحمیل می‌شود.
 
شریفان یادآور شد: تفاوتی که در هزینه‌ها و قیمت‌ها وجود دارد روشنگر کیفیت کاغذها است، البته معتقدم تا زمانی که نحوه عملکرد اقتصادی رقابتی نشود و انحصاری نباشد ما شاهد افزایش کیفیت در این حوزه نخواهیم بود، در این زمینه فکر می‌کنم حتی وزیر بازرگانی کشور باید برای خرید محصول و کالاهای مختلف تخصص داشته باشد و کف بازار را به خوبی بشناسد در عین حال بر این نظرم تاکید دارم که دولت باید از کار اقتصادی خارج شود تا این حوزه‌ها رشد کنند.
 
اتحادیه‌های بدون قدرت
دیگر سخنان شریفان درباره چرایی عدم ورود اتحادیه کاغذفروشان به مبحث امتناع تجار از فروش کاغذ بود، او در این زمینه گفت: اتحادیه محلی برای صدور جواز کسب است و اهرم قانونی برای برخورد با افرادی که از فروش امتناع می‌کنند را ندارد، در این زمینه سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی باید به سراغ این افراد بروند تا ببینند وقتی یک انبار پر از کالا است چرا برای سودجویی شخصی از فروش امتناع می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه نهادها و سازمان‌های مربوط باید به این موضوع ورود پیدا کنند، افزود: برخی اتحادیه‌ها قوی‌تر هستند و قدرت اجرایی دارند اما اتحادیه‌ای مثل کاغذفروشان به حد کافی قوی نیست و قدرت اجرایی ندارد.
 
شریفان تاکید کرد: امروز تاجران کاغذ که عضو اتحادیه هستند بدون توجه به اتحادیه کار خود را می کنند و کسی نیز بر فعالیت آن‌ها نظارت ندارد، در این میان فکر می‌کنم نظارت بر اتحادیه‌ها باید از سوی اتاق اصناف بیشتر شود و باید به تک تک اتحادیه‌ها سرکشی کند تا مشکلات، آسیب‌ها و خلاءهای قانونی در این زمینه شناسایی و نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود.
 
قیمت کاغذ در بازار امروز
وی همچنین به قیمت کاغذ تحریر 70 گرمی اشاره کرد و گفت: هر بند از این کاغذ امروز در بازار به قیمت 100 تا 105 هزار تومان به فروش می رسد و کاغذ تحریر 80 گرمی نیز حدود 115 تا 120  هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
 
وی ادامه داد: کاغذ A4 500 برگی نیز که تا پیش از گرانی‌ها و افزایش قیمت هر بسته آن حدود هشت هزار و 800 تومان قیمت داشت، امروز به قیمت 10 هزار و 500 تومان خرید و فروش می‌شود.
 
این کاغذفروش باسابقه درباره قیمت مقوا نیز گفت: مقواهای پشت‌طوسی کره‌ای و چینی نیز کیلویی سه هزار و 700 تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که افزایش قیمت زیادی را تجربه نکرده است و مقوای پشت سفید نیز کیلویی چهار و 200 تومان قیمت دارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها