مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بانوان در گفتوگو با ایبنا:
حضور زنان در عرصه چاپ و نشر انكارناپذیر است
مرآتنیا با بیان این مطلب که به مطالبات زنان برای حضور و فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر درهمه دورهها نسبتا پاسخ داده شده است بر نقش تاثیرگذار زنان در حوزههای مدیریتی تاکید کرد.
وي كه نزديک سه دهه بهعنوان کارشناس در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت داشتهاست درباره حضور زنان در حوزه نشر کتاب گفت: بهتدريج با افزایش اعتماد به نفس، زنان به تولید محتوا و ترجمه در همه حوزهها توجه كردهاند. رشد حضور زنان در عرصه چاپ و نشر انكارناپذیر است، همانطور که در همه عرصهها شاهد این جریان هستیم. به مطالبات زنان برای حضور و فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر درهمه دورهها نسبتا پاسخ داده شده است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بانوان درباره تلاش نویسندگان زن افزود: وقتی زنی مینویسد در واقع فکرش را به قضاوت عموم میگذارد. تلاشی که نیازمند جسارت است.
مراتنیا گفت: هرچند که اقتصاد نشر پررونق نيست، تعداد زنان ناشر چشمگير است و کمتر ناشر زنی از حضور در این عرصه انصراف میدهد. علاقه به فعاليت فرهنگي، عامل اصلی تداوم این حضور است.
این مقام مسئول درباره مطالبهگری زنان ناشر گفت: یکی از مهمترین مشکلات ناشران زن که همواره مطرح بوده، مشکل توزیع کتاب است؛ بهعبارت دیگر احساس میکنند که با ناشران مرد تفاوت دارند؛ در حالی که مشکل توزیع کتاب، مشكل همه ناشران است.
این عضو مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علاقه و مطالعه شخصی ادامه داد: موضوع و راوی «رهش» آخرین اثر رضا امیرخانی و همچنین تبلیغات رسانهای موجب شد تا این کتاب را برای مطالعه انتخاب کنم. رسمالخط نویسنده، هدف، موضوع و ازهمگسیختگی وجوه مختلف شهر تهران را القاء میکند.
مرآتنیا با اشاره به جریان اهدا کتاب به کارمندان زن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت سالروز میلاد حضرت زهرا(س) و روززن گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه ساله به کارمندان زن کتاب هدیه میدهد. امسال از ظرفیت هیات خرید کتاب معاونت فرهنگی ،سه عنوان كتاب رمان، یک عنوان کتاب تعلیم و تربیت و یک عنوان کتاب روانشناسی به کارمندان خانم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد که با استقبال نیز روبهرو شد. تاکید دارم که میتوان از ظرفیتها برای ترویج کتابخوانی استفاده کرد. امیدواریم سال آینده این میزان افزایش پیدا کند تا به هر کارمند، سه یا برای هر یک از اعضای خانواده یک عنوان اهدا کنیم.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بانوان با تاکید بر لزوم توجه به سلیقه مخاطب برای اهدا کتاب ادامه داد: اگر در جریان اهدا کتاب به سلیقه مخاطب بیتوجه باشیم نتیجه عکس دریافت میکنیم؛ بهعبارت دیگر انتخاب ناآگاهانه نتیجه عکس به همراه دارد.
مرآتنیا افزود: ملت کتابنخوانی نیستیم؛ بلکه بهنظر میرسد کتاب خوب به دست مردم نمیرسد، از سوی دیگر معتقدم اگر مطالعه را با کتاب مناسب شروع کنیم، کتابخوانی نیز تقویت میشود. انتخاب آگاهانه و شناخت دقیق از مخاطب به تقویت کتابخوانی کمک میکند. علاوه براین هرچند سال یکبار سلیقه جامعه با توجه به عوامل مختلف ازجمله انواع رسانه بهویژه رسانههای نوظهور در حال تغییر است.
نظر شما