یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
طرح«باهم بخوانیم» حس رقابت دانش‌آموزان را برانگیخت

علی فیروز معتقد است طرح«باهم بخوانیم» و طرح‌های مشابه نه تنها در مناطق محروم، بلکه باید با کمک‌گیری از فضای آموزشی در مدارس هم راه یابد تا با استفاده از آن میزان سرانه مطالعه دانش‌آموزان افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) علی فیروز؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی درباره طرح «باهم بخوانیم» که از بهمن ماه سال گذشته در کتابخانه‌های عمومی مناطق محروم استان‌ها برگزار شده است گفت: طرح «باهم بخوانیم» در دو کتابخانه گنج دانش شهر قوشچی ارومیه و آیت‌الله خسروی شهر تکاب درحال اجرا است؛ که این کتابخانه‌ها از مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته هستند.
 
وی در ادامه درباره میزان استقبال از این طرح در مناطق محروم استان آذربایجان غربی اظهار کرد: در ابتدای طرح چندان با استقبال روبه‌ رو نشدیم اما با تلاش کتابداران و ایجاد انگیزه به‌مرور این طرح مورد توجه کودکان و دانش‌آموزان قرار گرفت؛ همچنین برانگیختن حس رقابت میان دانش‌آموزان باعث شد طرح مذکور با جدیت و تمایل بیشتری پیش برود.
 
فیروز در پاسخ به این پرسش که آیا وجود طرح‌های اینچنینی می‌تواند در پیشرفت اهداف کتابخانه‌های عمومی و افزایش عضویت در کتابخانه‌های مناطق محروم تاثیر داشته باشد گفت: تبلیغات دانش‌آموزان و اعضای مجری طرح تاثیر به‌سزایی در معرفی کتابخانه‌ها و خدمات ارائه شده در آن‌ها دارد و بدین ترتیب باعث جذب افراد بیشتر به کتابخانه و افزایش عضویت می‌‌شود.
 
وی افزود: با توجه به اینکه دانش‌آموزان به همراه والدین خود به کتابخانه می‌آیند فرصت مناسبی فراهم می‌شود تا خانواده‌ها در مدت زمانی که فرزندشان در طرح حضور دارد از بخش‌های مختلف کتابخانه بازدید کنند. این امر باعث می‌شود از فعالیت‌ها و خدمات کتابخانه‌ها اطلاع پیدا کنند و به حضور مستمر در کتابخانه علاقه‌مند شوند.
 
فیروز درباره نقطه نظرات برخی کتابداران که این طرح در کتابخانه‌هایشان اجرا شده خاطرنشان کرد: برخی کتابدارانی که خودشان مجری طرح بودند معتقدند به دلیل ارائه آموزش‌های جدید به دانش‌آموزان در طرح«باهم بخوانیم»،انگیزه و رغبت آن‌ها برای حضور در کتابخانه‌ها بیشتر شده است و در کل طرح جالب توجهی بوده.
 
مدیر کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی افزود: انتخاب منابع مناسب‌تر برای گروه سنی منتخب و تبلیغات و اطلاع‌رسانی قوی‌تر می‌تواند در موفقیت طرح موثر باشد و در صورت اجرا آن در تمامی کتابخانه‌ها سودمندتر خواهد بود. همچنین اجرای این طرح در آموزش و پرورش و مدارس با توجه به گستردگی این مجموعه آموزشی، تاثیر بسیار زیادی بر سرانه مطالعه دانش‌آموزان خواهد داشت و منجر به علاقمند کردن آنان به مطالعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی خواهد شد. در واقع برای ایجاد عادت به مطالعه در جامعه بویژه در سنین پائین ما ناگزیر به درگیر کردن فضای آموزشی کشور با اینگونه طرح‌ها هستیم.
 
فیروز خاطرنشان کرد: در صورتی که این طرح بصورت کارشناسی شده و با برنامه‌ریزی دقیق ادامه یابد، بسیار سودمند خواهد بود. به‌ویژه آنکه این طرح شور و شوق دانش‌آموزان را مضاعف کرده و تمایلشان را به حضور در جلسات جمعی کتابخانه را بیشتر می‌کند. خوشبختانه تاکنون این طرح مورد توجه و استقبال بسیاری از کودکان و نوجوانان مناطق محروم استان آذربایجان غربی قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها