مدیر دفتر نشر «نشرچشمه» توزیع، توجه به استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی برگزاری نشستهای قابل قبول و استاندارد معرفی و نقد کتاب را عوامل موثر در پرفروش شدن کتاب دانست و جدی گرفتن مخاطب را از مهمترین عوامل موثر در موفقیت کتاب ارزیابیر کرد.
ناشر برای پرفروش شدن کتاب باید مخاطب را جدی بگیرد
وی با اشاره به معیارهای پرفروش شدن کتابها افزود: بهعنوان مثال، ناشر فعال در حوزه کتابهای عامهپسند اگر کتابهایش را با محتوای همه فهم تولید کند و با نگاه کیفی، مخاطب را جدی بگیرد و علاوهبراین محصول نهایی را با سروشکل جذاب ارائه دهد، بیتردید در فروش نیز موفق خواهد شد.
کیائیان درباره توجه ناشر به تولید کیفی ادامه داد: مخاطبان امروز کتاب، بهخوبی تفاوت کیفی کتابها را میشناسند؛ بهویژه با توجه به وضعیت رقابت در بازار ترجمه و انتشار، ترجمههای موازی مخاطب را به کیفیت کتاب حساس کرده است. در این وضعیت ناشر موفق، ناشری است که مخاطب مطمئن باشد به او و سلایقش احترام میگذارد. بنابراین طبیعی است که چنین کتابی بیشتر بفروشد.
مخاطب طراحیهای «بزندررویی» را پس میزند
مدیر دفتر «نشرچشمه» مقایسه بین تاثیر کیفیت کتاب بر مخاطب حرفهای در مقایسه با مخاطب غیرحرفهای و در نهایت افزایش فروش گفت: باید بپذیریم، افزایش مخاطب در بازار نشر با روند کندی اتفاق میافتد و فردی که چندان با کتاب مانوس نیست، دیرتر میزان کیفیت کتاب را درک میکند.
وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که جلد و عنوان کتاب، یک مقوله زیباییشناسانه است و مخاطب غیرحرفهای با یک نگاه، درجه کیفی طرح جلد دو کتاب را تشخیص میدهد و میفهمد کدام جلد بزندررویی و کدام با هنرمندی طراحی شده است.
کیائیان با تاکید بر نقش ناشران در پرفروش شدن کتابها بیان کرد: علاوهبراینکه ناشران باید به کیفیت تولید از همه جنبهها توجه کنند، شیوههای توزیع، اطلاعرسانی و بازاریابی بسیاربسیار زیاد در پرفروش شدن کتاب نقش دارد.
وی گفت: همه این شیوهها در اختیار ناشر قرار دارد و موثرترین روش فعلی معرفی کتاب، بهرهگیری از ظرفیتهای فضای مجازی است.
مدیر دفتر نشر «نشرچشمه» اظهار کرد: برگزاری قابل قبول و استاندارد نشستهای نقد و بررسی کتاب و تعامل موثر با رسانهها، راهکارهای موثر در معرفی کتاب است. با توجه به این معیارها اگر کتاب از ظرفیت کافی برخوردار بود و نظر مخاطب را جلب کرد، به حق خود میرسد.
مدیر دفتر نشر «نشرچشمه» درباره تاثیر قیمت کتاب بر پرفروش شدن آن گفت: قیمت در پرفروش شدن کتاب تاثیر دارد، اما هنوز آنچنان تعیینکننده نیست. معتقدم هرچند قیمت کتاب افزایش پیدا کرده اما هنوز کالای گرانی نیست.
وی افزود: زمانی افزایش قیمت کتاب بر میزان استقبال تاثیرگذار میشود که به کالایی روزمره تبدیل شده باشد. درحالیکه مخاطب مانوس با کتاب همواره تلاش میکند تا ارتباط خود با کتاب را حفظ کند.
نظر شما