مهدی سعیدیکیا، از رونمایی از تفاهمنامه همکاری مجموعه کتاب پلاس با بانک پاسارگارد با هدف توسعه این طرح خبر داد.
وی افزود: «کتابپلاس» بهعنوان نخستین سامانه ارتباط بین ناشران، مولفان، مروجان و فروشگاههای کتاب با خریداران کتاب توانسته است سرمایه لازم برای توسعه پلتفرم خود را جذب کند. این فرصت قابلتوجهی را برای ناشران فراهم میکند تا به سمت فضای دیجیتال حرکت کنند.
سعیدیکیا درباره زمان برگزاری آئین رونمایی از تفاهمنامه همکاری با بانک پاسارگارد ادامه داد: براساس برنامهریزیهای انجام شده، این آئین بعد از نمایشگاه کتاب تهران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ معاونت فناوری علمی ریاست جمهوری؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و همچنین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و ناشران، نویسندگان و صاحبنظران ساعت 15 برگزار میشود.
طراح استارتآپ «کتابپلاس» گفت: شرکت ایدهپردازان کتاب هوشمند کیا (کتاب پلاس) تنها استارتآپ کتاب فیزیکی در کشور که قصد دارد به ناشران در فناوری اطلاعات و بازاریابی کمک کند.
وی گفت: استارتآپ کتابپلاس ناشر را به فناوریهای روز (آموزشیEdtech ،کودک ,kidtech اینترنت اشیا IOT، بلاکچین، واقعیت افزوده AR)، بازارهای دیجیتال و پلتفرمهای تجارت الکترونیک وصل کرده و پل ارتباطی میان همه ذینفعان کتاب از جمله: مولف، ناشر، فروشگاه، مخاطبان و مروجان با یکدیگر محسوب می شود. که نه تنها از قاچاق کتاب ناشر جلوگیری میکند بلکه او را به مخاطب نزدیکتر و مخاطب را به ناشر وفادارتر میمانند.
سعیدیکیا تاکید کرد: نشر، نیازمند یک جهش ژنتیکی برای کاهش وابستگی به کاغذ و زینک و حمایتهای دولتی و از طرف دیگر پاسخ به نیازهای جدید نسل فعلی و آتی هست. استفاده از راه رفته ناشران بزرگ دنیا و بهرهمندی از فناوری از طریق ارتباط اکوسیستم صنعت نشر با اکوسیستم شرکتهای دانشبنیان و استارتاپی کشور به منظور نزدیک شدن کتاب به فناوریهای نوین در حالیکه هویت و ماهیت کتاب فیزیکی حفظ شود راهحل سامانه «کتابپلاس» برای این موضوع است.
وی مهمترین علت سرمایهگذاری بانک پاسارگارد از طریق شرکت «شناسا» در کتابپلاس، این است که این طرح بین اکوسیستم نشر و دنیای فناوری ارتباط برقرار کرده است؛ بهعبارت دیگر تلاش میکند با کدینگ کتاب فضای جدیدی را با مخاطبان کتاب و همه ذینفعان کتاب ایجاد کند.
سعیدیکیا بیان کرد: سامانه کتابپلاس تلاش دارد از وقت و ظرفیتهای مردمی در فضای مجازی در راستای رونق و ترویج کتاب بهره ببرد و مشتری کتاب را به مشترک مادامالعمر خدمات پس از فروش کتاب مبدل سازد و در کنار آن به خریداران و تولیدکنندگان محتوای مبتنی بر کتاب مشوقها و جوایزی را ارائه کند.
این فعال حوزه نشر بیان کرد: این استارتآپ که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعنوان مروج برتر کشور معرفی شده توانسته است ناشران بزرگی همچون انتشارات دانشگاه تهران ، انتشارات جهاد دانشگاهی، مرکز نشر دانشگاهی وزارت علوم، سوره مهر، ققنوس، ثالث، مروارید، مجد، قطره و مبتکران را با خود همراه کند. هماکنون سامانه کتابپلاس در سایت این ناشران فعال شده است و خریداران کتاب از این ناشران میتوانند از خدمات متنوع کتابپلاس بهرهمند شوند.
سعیدیکیا با اشاره به در سالی که بهعنوان سال «رونق تولید» نام گذاری شده است بتوانیم در کنار ناشران با رویکرد نوآوری و فناوری پا به عرصه تولید نهاده و استراتژی تدافعی ناشران را در فضای مجازی که هر روز باید شاهد از بین رفتن دستاوردهایشان در این فضا باشند را تبدیل به یک استراتژی تهاجمی کرده تا بتوانند سود سرشاری را با حفظ وضعیت موجود در کتاب فیزیکی در فضای مجازی از آن خود کنند.
نظر شما