سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
کاهش انتشار کتاب در مقابل فروش بیشتر کتاب در اسپانیا

نتایج گزارش‌های اخیر در حالی از رونق و شکوفایی بازار کتاب اسپانیا در سال 2018 خبر می‌دهد که تعداد عناوین کتب منتشر شده در طی همین سال به طرز معنی‌داری کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اکتوالیته-افزایش 1,9 % فروش کتاب در اسپانیا در سال 2018 که رقمی معادل 2.363 میلیارد یورو را شامل می‌شود و کاهش 12,7 % انتشار کتاب جدید در همان سال از وضعیت امیدوارکننده بازار کتاب در اسپانیا خبر می‌دهد.

 کتاب‌های کم‌ترو فروش بیشتر؛ فرمولی که برای بازار کتاب اسپانیا تا حدی معجزه‌آسا به نظر می‌رسد. در حالی که تولید گسترده و افراطی کتاب مشکل اصلی ناشران فرانسوی را شکل داده اما ناشران اسپانیایی در سال 2018 در همه زمینه‌ها کتاب‌های کم‌تری منتشر کردند و قیمت کتاب نیز کاهش یافت.

در سال 2018 حدود 76 هزار کتاب جدید در اسپانیا منتشر شد که نسبت به سال قبل‌تر آن 12,7 % کاهش داشت. 160 میلیون نسخه نیز فروخته شد که 1,6 % نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

میگل باررو، مدیر اتحادیه ناشران اسپانیایی می‌گوید «این ارقام انعکاس‌بخش نوعی خوش‌بینی است؛ چرا که نشانگر بهبودی تدریجی پس از پشت سر گذاشتن یه دوران بحران برای صنعت نشر اسپانیا است.»

از سال 2013  که سال سیاهی برای صنعت و بازار نشر در اسپانیا بود، از آن پس تاکنون ناشران و دست‌اندکاران نشر در این کشور از هیچ تلاشی برای بازسازی و بازگشت به دوران شکوفایی و ارتباط دوباره با خوانندگان فروگذار نکرده؛ چرا در در سال‌های نه چندان دور و در سال 2008 درآمد حاصل از فروش کتاب در اسپانیا رقم قابل توجه 3.185 میلیارد یورو بوده است.

 اگرچه در فاصله بین سال‌های 2014 تا 2018 صنعت کتاب اسپانیا کمی روزهای خوشی به خود دید و 182 میليون يورو درآمد بیشتر کسب کرد اما هنوز موفق نشده آنچه که تنها در سال 2012-2013 با کاهش فروش 290 میلیون یورویی از دست داد جبران کند.

در حالی که فروش کتاب‌های چاپی با اقبال خوبی در اسپانیا روبه‌رو بوده اما در زمینه کتاب‌های الکترونیکی تنها 0,1 % افزایش مشاهده شده که 5 % از فروش کلی و اجمالی کتاب را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب که 19.236 کتاب الکترونیک در سال 2018 وارد بازار کتاب اسپانیا شد که رقمی معادل 12,8  میلیون یورو فروش داشته است.

رئیس اتحادیه ناشران اسپانیایی اظهار داشت که بعد از یک دوره بحران و آشوبی که صنعت کتاب اسپانیا پشت سر گذاشته وقت آن رسیده که تماما انرژی خود را برای آینده این صنعت و به طور خاص برای کتاب و فرهنگ مطالعه صرف کنیم که از عناصر نمادین فرهنگ به شمار می‌روند.

 او در ادامه افزود که طی ماه‌های آتی روی برنامه‌ای مشخص و دقیق برای رشد فرهنگ مطالعه سرمایه‌گذاری شده که قرار است با همکاری دولت به انجام برسد؛ برنامه‌ای که قرار است از همه ظرفیت‌های جامعه در راستای کشف و شناساندن قدرت پنهان مطالعه استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها