کتاب «ورزش، آمادگی جسمانی و فعالیتهای حرکتی برای کودکان با ناتوانیهای ویژه» نوشته روکو. ای. آیلو است که چند دهه در ایالت سنتماری در آمریکای شمالی در زمینه ورزش کودکان، نوجوانان و جوانان دارای معلولیت فعالیت داشته و به تجارب و به دستاوردهای بسیاری دست یافت. او در رشته تربیت بدنی از دانشگاه تاونسون مدرک دکترا دریافت کرد. آیلو، یافتهها و دستاوردهای خود را بهعنوان مربی و مشاور ورزشی معلولان را در قالب کتابی تدوین و در آمریکا منتشر کرد. این کتاب در سال جاری با ترجمه مشترک ماهرخ دهقانی، امیر شهاوند و شهرزاد حسینی رخ، از سوی انتشارات مبانی در میاندوآب به چاپ رسید.
کتاب در شش فصل با عنوانهای «فعالیت بدنی مضاعف برای کودکان دچار ناتوانی»، «رشد کودکی اولیه»، «نقش و مسئولیت والدین و سرپرستان کودکان»، «برنامههای اجتماعی»، «آگاهی پدر و مادر در مورد حقوق برابر برای دانشآموزان دارای ناتوانی شرکتکننده در ورزشهای همگانی و قهرمانی»، «راهبردهای آموزشی کاربردی برای افزایش مشارکت در مدرسه و برنامههای اجتماعی» تدوین شده و در پایان چند ضمیمه کاربردی ارائه شده است.
نقش معلم تربیت بدنی در کمک به کودک دارای ناتوانی
نقش معلم در شکلگیری شخصیت اجتماعی و اصلاح رفتارهای کودک، انکارناپذیر است. معلم تربیت بدنی هم با جسم و هم با روان کودک سروکار دارد و این نقش برای معلم تربیت بدنی که بهطور ویژه با کودک دارای ناتوانی در ارتباط است، پررنگتر است. در صفحه 34 کتاب این نقش تبیین شده است: «تعیین اولویتهای فعالیت بدنی برای معلم تربیت بدنی نه تنها به نفع دانشآموز است، بلکه رشد و همراهی اعضای خانواده را نیز موجب میگردد. متأسفانه بسیاری از خانوادهها مشارکت در فعالیتهای بدنی جمعی را متوقف میکنند، زیرا معتقدند که فرزندشان به علت ناتوانی قادر به مشارکت نخواهد بود. تمرین این مهارتها در حین مدرسه در پیوند خانواده از طریق فعالیت بدنی نقش دارند. یک موضوع مهم دیگر درباره معلمان تربیت بدنی، فعالیتهای بدنی موجود و قابل دسترس در جامعه برای هر کودک است. در حین آموزش در یک زمینه خاص، معلمان تربیت بدنی باید درک مشخصی از گزینههای اجتماعی موجود برای یک فعالیت بدنی داشته باشند که برای دانشآموزان با و بدون ناتوانی در دسترس قرار میگیرد. با درک فعالیتهای بدنی موجود در یک جامعه، معلمان تربیت بدنی میتوانند یک تجربه فعالیت بدنی مناسب را برای دانشآموزان خود با تمرکز بر فعالیتهای خارج از مدرسه بهوجود آورند.»
چگونه میتوان به کودکانی که از تماس بدنی میترسند کمک کرد؟
کمک جسمانی برای کمک به دانشآموزی که برای انجام فعالیت بعد از ارائه نشانه کلامی یا الگو توسط شما ناتوان است، مفید میباشد. کودکان دارای ناتوانی، اغلب بازخورد حسی متفاوتی دارند. منظور از بازخورد حسی متفاوت این است که کودک برای سازماندهی و استفاده از اطلاعات سیستمهای حسی بهطور کارآمد ناتوان است. تعدادی از کودکان نمیتوانند تماس بدنی را تحمل کنند. کاربرد برانگیختگی جسمانی میتواند برای کودکانی که آگاهی ضعیفی از نحوه حرکت بدنشان دارند، خیلی مفید باشد. برای تمام کودکانی که بازخورد حسی متفاوت از بدنشان تجربه کردهاند، استفاده از یک برانگیختگی تماس یا کمک جسمانی موثرتر از زمانی است که با یک نشانه کلامی ترکیب میشود.
نخستین چاپ کتاب «ورزش، آمادگی جسمانی و فعالیتهای حرکتی برای کودکان با ناتوانیهای ویژه» در 168 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات مبانی به بازار نشر عرضه شده است.
نظر شما