وحید آقا محسنی میگوید: محتوای کتاب «روند پژوهی صنعت تلویزیون» کمک میکند مدیران رسانهای با درک درست از تحولات موجود برای موفقیت در مدیریت پیچیده رسانهای، تصمیم گیریهای پیشدستانه و آینده نگرانهای داشته باشند.
فصلهای این کتاب شامل چه محتوایی است؟
فصل اول گزارش، روندهای کلی صنعت تلویزیون با محوریت «تلویزیون در عصر اینترنت» است. در این فصل موضوعاتی که در آینده تلویزیون با آنها مواجه خواهد شد، معرفی میشوند. فصل دوم که فصل فناوری است با همگرایی آغاز و انواع روندهای پیش روی تلویزیون معرفی میشود. در این فصل تأكيد ویژهای بر ویدیو آنلاین صورت گرفته است. فصل سوم به محتوا اختصاص دارد و در آن آینده خبر و نیز گرایش به سرگرمی مورد تأکید و توجه هستند. موضوع محوری این فصل اجتماعی شدن مصرف تلویزیونی است. فصل چهارم فصل مخاطب است و در آن تحولات نسلی و تغییر در نحوه مواجهه با رسانه تلویزیون مطرح شده است.
هدف شما از نگارش این کتاب چه بود؟
با توجه به ظهور فناوریها و رسانههای جدید، تلویزیون که زمانی رسانه بیرقیب تلقی میشد دچار تغییرات جایگاه در سبد استفاده رسانهای مخاطبان شده است و در این سپهر در حال تغییر رسانهای جایگاه و نحوه استفاده از تلویزیون نیز دستخوش تغییر شده است. این کتاب میکوشد با بررسی روندهای استفاده از تلویزیون و بررسی حوزههای فنی، محتوایی و مخاطب تلویزیون دیدگاهی از آینده این رسانه به تصویر بکشد. هدف از نگارش این کتاب ارائه تصویر درست از آینده تلویزیون برای استفاده در برنامه سازی، صداوسیما و پژوهشگران حوزه رسانه است که بدین وسیله بتوانند در جهت درست برنامه ریزی و سرمایه گذاری نمایند.
جایگاه این کتاب در بین کتابهای موجود در این حوزه کجاست و اهمیت تالیف آن در چیست؟
این کتاب یکی از معدود کارهای انجام شده در حوزه آینده پژوهی تلویزیون است که در ایران انجام شده و بررسی روندها در تحلیل آینده نزدیک تلویزیون و کلان روندها در تحلیل آینده میان مدت برای این رسانه ضرورت و اهمیت تالیف این کتاب را در ایران میرساند. در این کتاب محقق کوشیده است تا با استفاده از گزارشات معتبر آینده پژوهی و گزارشهای برخی رسانههای معتبر و نیز با مرور برخی کتب و مقالات معتبر و نیز رصد اظهارات نخبگان در پنلهای تخصصی، تحولات و روندهای تلویریون را گردآوری و تلخیص کرده و به تفکیک در سه بخش فناوری، محتوا و مخاطب دستهبندی و ارایه نماید.
جامعه هدف کتاب چه کسانی هستند؟
هدف این کتاب ارائه تصویری از روندهای موجود در صنعت تلویزیون است و مرکز پژوهش و سنجش افکار امیدوار است که محتوای این کتاب به غیر از پژوهشگران و دانشگاهیان برای مدیران رسانه ملی و نیز تهیه کنندگان و دست اندرکاران معاونت سیما و برنامه سازان تلویزیونی، مفید و قابل استفاده باشد و به آنها کمک کند تا با درک درست از تحولات موجود برای عبور موفق از پیچ و خمهای امروز مدیریت پیچیده رسانهای، تصمیم گیریهای پیشدستانه و آینده نگرانهای داشته باشند.
با توجه به اینکه در حال حاضر در عصر ارتباطات و جامعه شبکهای به سر میبریم آیا همچنان میشود به تلویزیون به عنوان رسانهای که دارای آینده است نگاه کرد؟
تلویزیون در اثر همگرایی رسانهای و تحولات مختلف فنی و محتوایی دچار تغییر خواهد شد و مباحثی نظیر تلویزیون خارج از جعبه، هوشمند و متصل و تلویزیون سیار مطرح میشود که نحوه استفاده از تلویزیون را متحول خواهد کرد، در آینده با چیزی مواجه خواهیم بود که بسیار فراتر از تلویزیون خطی و ساده خواهد بود که تعامل، سیار و آنلاین بودن از خصوصیات ابتدایی آن خواهد بود. بنابراین تلویزیون هنوز یک رسانه قدرتمند است و هنگام بحث در مورد آینده تلویزیون، اغلب این ادعا وجود دارد که تلویزیون مرده است. در حالی که تغییر در عادات مشاهده و تعامل آشکار است، بسیاری از مردم هنوز تلویزیون تماشا میکنند. تلویزیون هنوز یک قالب قدرتمند برای تولید و مصرف محتوا باقی مانده است و بیشتر مردم در حال تماشای برنامههای تلویزیونی در دستگاههای دیگر مانند تبلت و تلفن همراه و در واقع با استفاده از صفحه نمایشهای متعدد هستند.
در عصر حاضر نگاه مخاطب، به تلویزیون چه نگاهی است؟
تلویزیون هنوز هم نقش مهمی در زندگی روزمره ایفا میکند اما شیوه مصرف و تعامل مخاطب با محتوای تلویزیون تغییر چشمگیری کرده است. ظهور مخاطبان سخت امروزی انتقادات و نیازهای جدیدی را در حوزه تلویزیون و تجربه رسانه مطرح میکند. سه مقوله وجود دارد که بر تجربه خدمات مخاطب تأثير میگذارد. محتوای خوب، انعطاف پذیری و کیفیت بالای تجربه مخاطب. مخاطبان جدید خواستار استفاده از محتوای منحصر به فرد هستند و این امر موجب ایجاد نوآوری، فراتر از دستگاههای استودیویی سنتی خواهد شد.
چه ویژگی در کتاب شما آن را از آثار مشابه موجود، متفاوت میکند؟
امروزه چشم انداز تولید رسانهای، تلفیقی از توزیع دستگاههای متصل، مردم و روایتهاست. حوزههای کلیدی پژوهش در تلویزیون، شامل محتوا، دستگاهها و بازخورد مخاطبان است. تولید و مصرف رسانهای بخشی مهم از زندگی روزمره است بنابراین اکنون تلویزیون به عنوان یک رسانه ارتباط جمعی خطی و یک سویه درک میشود که تحولاتی که در تلویزیونهای هوشمند و قابلیت اتصال به اینترنت بوجود آورده است این رسانه را از خطر نابودی نجات خواهد داد. در این کتاب پویش محیطی دقیق با استفاده از منابع و گزارشات به روز انجام گرفته است و تولید ادبیات جدیدی در مفاهیم سنتی ارتباطات تلویزیونی در آن شکل گرفته است.
نظر شما