وی در ابتدای این مصاحبه گفت: بدون شک نسخههای خطی و اسناد ملی از گنجینههای ارزشمند و هویتنامهای اصیل در معرفی تمدن اسلامی و ملی به شمار میآیند. باورها و اعتماد بهنفس نسل معاصر نسبت به ارزشهای فرهنگی و ملی، بستگی به میزان ارائه محرکهایی دارد که در تثبیت حافظه و شخصیت افراد اثرگذار است؛ این محرکهای اثرگذار که شامل کتب، پایگاههای اطلاعاتی، رسانههای گروهی، شیوههای تدریس فعال، بازدیدهای علمی و روشهای کارگاهی با استفاده از تکنولوژی آموزشی است، در قضاوتهای منطقی رفتارهای اجتماعی و هویتیابی ملی و تاریخی افراد متشکله جامعه اثر مستقیم و مثبت دارد.
وی ادامه داد: میراث مکتوب در مجموعههایی جای میگیرد که شامل نسخه خطی نادر و آثار اوایل صنعت چاپ، کتابها، اسناد و انتشارات قدیمی که دارای اهمیت ویژهای هستند است؛ هدایت نسل معاصر در هویتیابی مثبت، اساسیترین تکلیف اندیشمندان صاحب نظران و فرهیختگان جامعه است. با تکیه بر افتخار به مواریث فرهنگی تاکید بر حفظ آن، مسئله مهم، عرضه و انتقال آن در جوامع فرهنگی است و ضرورت شناخت شیوههای انتقال با استفاده از تکنولوژی اطلاع رسانی ایجاب میکند که در توجه دادن افکار عمومی به احیای نسخ خطی و اسناد و بهرهوری بهینه، گامی اساسی برداشته شود؛ نسخهشناسان و فهرستنویسان معاصر از فرزانگان فرهنگی در حفظ و اشاعه میراث غنی فرهنگی محسوب میشوند و باید جامعه علمی تقدیر شایستهای از آنان بهعمل آورد.
رئیس مرکز علمی کاربردی واحد 33 تهران بیان کرد: در نتیجه احساس خلاء فرهنگ خودی و گرایش به فرهنگ بیگانه تقویت شده است؛ باید تشکیل هویت را یک احساس اینهمانی و وحدت شخصیت بدانیم که توسط فرد، احساس و از سوی دیگران تشخیص داده میشود و یا به قول «مارشیا» هویتیابی را مراحل ویرانگری در هویت و بازسازی ارزشها و همانندسازی در دوران کودکی و یا بازسازی یک هویت بر اساس ویژگیهای دوران نوجوانی یعنی تلقین احساسات جنسی و ارزیابی تواناییهای ویژه این دوران نوجوانی بدانیم و یا دوران جوانی که فرد هویت خود را در نقشهای آتی، اجتماعی، شغلی و ارزشی میشناسد و برای حصول این هویت تلاش میکند، متصور شویم.
بنائیان سفید یادآور شد: با توجه به نیازها، رقابتها و گرایشها یه نسل معاصر باید در تدوین کتب درسی، تامین نیروی انسانی و تمرین تکنولوژی آموزشی با برنامهریزی مناسب در احیای نسخ خطی و اسناد، حرکت اساسی را آغاز کرد؛ شناخت منابع و موضوعات نسخ خطی و اسناد، طبقهبندی موضوعی، تعیین اولویتهای پژوهشی بر اساس نیاز نسل معاصر، بهرهوری از تجارب نسخهشناسان و فهرستنویسان و تدوین آن در یک فرایند علمی و سپس برنامهریزی آموزشی، آموزش از طریق تدوین متون کتب درسی، کتابهای دانشگاهی و تخصصی با توجه به موضوعات مورد نیاز، تقویت پایگاههای اطلاعاتی و تکنولوژی اطلاعرسانی مربوط به نسخ خطی و اسناد، تشکیل دورههای کارشناسی ارشد کتابداری با گرایش فهرستنویسی نسخ خطی و اسناد، تشکیل کارگاههای آموزش عملی فهرستنویسی، نمایهسازی و چکیدهنویسی، آموزش سبکشناسی نسخ خطی و اسناد ادوار مختلف، آموزش روشهای تصحیح نسخ خطی و ایجاد وحدت رویه در آن، آموزش روشهای جدید حفظ و نگهداری مواد خطی در مراکز کتابداری و اطلاع رسانی، آشنایی با خطوط اسلامی و کهن در ادوار مختلف از جمله راهکارهای عملی موثر است.
وی اظهار کرد: در تحقق مطالب فوق باید اقدام بایستهای جهت طراحی و برنامهریزی دورههای کوتاهمدت و بلندمدت آموزش فهرستنویسی نسخ خطی و اسناد فراهم شود که وجود این رشته مهم در دانشگاههای حوزه علوم انسانی به ویژه رشته کتابداری کاملا مشهود است؛ انتظار میرود از جامعه بهویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به مجوز برگزاری دورههای کارشناسی ارشد با گرایش فهرستنویسی نسخ خطی و اسناد در یکی از دانشگاههای ایران اقدام کند و در سال ۸۷ با همت و تلاش مرکز پژوهش و آموزش کتابخانه مجلس شورای اسلامی و با نظرخواهی از متخصصان و خبرگان فنی از جمله دکتر نوشآفرین انصاری، استاد عبدالحسین حائری، استاد علینقی منزوی، دکتر حبیبالله عظیمی، دکتر اسدالله آزاد و سیمین نیازی، نسبت به تهیه طرح یک دوره آموزش کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی با گرایش فرصت نویسی نسخ خطی و اسناد اقدام شد.
نظر شما