خورشیدی در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: یکی از موضوعاتی که در کارگاهها و جلسات شعر و داستان اهمیت دارد، ارائه طرحهای جدید، جذاب و متنوع برای کودکان است. موقعیت و روحیه اعضا از مهمترین ارکانی است که من همواره در موضوعات و ارائه طرح جلسات، آنها را در اولویت قرار میدهم.
وی درباره روش اجرای طرح مجازی «پیک امید» گفت: روش کار به این صورت است که در جلسات ابتدا شعر یا داستان کوتاهی برای کودکان خوانده و پس از بحث و تبادل نظر و زمانی که ذهن اعضا آماده شد، آنها را به سمت موضوع مورد نظر هدایت میکنم. من تمام تلاش خود را به کار میبندم تا با کارگاههای نوشتن خلاق بهصورت سرگرمی و بازی، بچهها را بهطور غیرمستقیم به سمت نوشتن سوق دهم.
خورشیدی در پاسخ به این پرسش که ابزارها چه نقشی در شکلگیری قصه دارند، تصریح کرد: قصهها در هر شکل، به وسیله ابزار و بدون آن، با زبان شیرین قصهگو برای تکوین شخصیت کودکان ضروری هستند. قصهگو میتواند با کلام خود کودک را جذب و حس کنجکاویاش را برانگیزد و او را برای شنیدن ادامه قصه ترغیباش کند.
قصهگوی خوزستانی ادامه داد: قصه با ابزار دقیقا همان کار کتاب داستان را برای کودک انجام میدهد. مثل زمانی که برای کودک کتاب خوانده میشود و همزمان دوست دارد تصاویر را ببیند و سطر به سطر داستان را با تصاویر تطبیق داده و سوال کند. بهشخصه بر این باورم که برای کودکان گروه سنی (الف و ب) قصهگویی با ابزار شیرین است چون کودکان درحالیکه قصه را میشنوند، تصویری از قصه را نیز پیش رو دارند و این حس خوبی به بچهها میدهد تا بیشتر جذب قصه شوند.
خورشیدی در عین حال گفت: اما کار در فضای مجازی معایبی هم دارد. برگزاری کارگاهها نیاز به اینترنت دارد که هزینهبر است، و ممکن است بعضی از بچهها نتوانند از کارگاههای مجازی استفاده کنند. نکته دیگر اینکه قطعا آموزش و گفتوگو بهصورت زنده تاثیرگذارتر است. اما به هر حال در این ایام روش مجازی مثبت بود و بچهها توانستند در قرنطینه آثار خوبی خلق کنند.
مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز مسجد سلیمان اضافه کرد: اعضای کانون در این مدت توانستند آثار ارزندهای در ارتباط با موضوع کرونا و قرنطینه، بهار، شکوفایی و امید و همچنین آثاری به گویش بختیاری، شعر نو و دلنوشته خلق کنند. خدا را شاکرم که توانستم خروجی خوبی از این کارگاهها دریافت کنم. در پایان آثار اعضا به دفتر آفرینشهای ادبی ارسال شد و بچهها از اینکه آثارشان در فضایی بزرگتر به نمایش درآید، بیشتر تشویق و ترغیب میشوند.
وی در پایان ضمن تاکید بر مطالعه به همه کودکان و نوجوان یادآور شد: از کودکان و نوجوانان میخواهم که مطالعه کنند و با خواندن آثار نویسندگان و شاعران گذشته و معاصر؛ دایره واژگان خودشان را گسترش داده تا دنیای وسیعتری برای آنان ترسیم شود. اگر به این کار عشق ورزیده و از نیروی تخیل خود بهخوبی استفاده کنند، بدون شک آنها هم روزی آثاری ماندگار و زیبا خلق خواهند کرد.
نظر شما