عدم تبلیغات و اطلاعرسانی مناسب از مشکلات «طرح بهارانه» است
علی حاجیتقی، مدیر انتشارات ارمغانطوبی در رابطه با کم و کیف اجرای طرح بهارانه کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: طرح بهارانه که در ادامه طرحهای فصلی خانه کتاب قرار دارد، قطعا مانند همه آنها طرح خوبی است و مورد استقبال علاقمندان به کتاب و همچنین کتابفروشان قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: این طرح اولین بار است که با نام بهارانه برگزار میشود، در سالهای قبل برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب در اردیبهشت ماه عملا امکان اجرای بهارانه کتاب را نمیداد.
مدیر انتشارات ارمغان طوبی در عین حال با اشاره به اینکه بازخورد مناسبی تا به حال از طرح بهارانه نگرفته است، بیان کرد: هر چند بازخوردهای خوبی از همکاران کتابفروش گرفتهایم و امکان خرید غیرحضوری در این دوره، در شرایط موجود راهکار مناسبی برای خرید مردم بدون دغدغه حضور است؛ اما متاسفانه ما به عنوان فروشگاهی که از اولین دوره طرح مشارکت فعال داشتهایم، بازخورد مناسبی تا به حال از طرح بهارانه نگرفتهایم.
حاجیتقی در توضیح بیشتر این مسئله عنوان کرد: برخی از دلایل این مسئله را میتوان در عدم تبلیغات و اطلاعرسانی مناسب طرح، نگرانی مردم از حضور در مجتمعهای تجاری بهعلت امکان آلودگی به ویروس کرونا، محدودیت ساعت کار مجتمعهای تجاری و همچنین کم شدن فعالیت مردم در ساعات قبل از افطار در ایام ماه مبارک رمضان است.
وی تصریح کرد: شخصا با توجه به شرایط موجود، اقدامات انجام شده از سوی خانه کتاب را در راستای حمایت از کتابفروشیها، البته بجز زمان برگزاری طرح، بسیار خوب و مناسب میدانم و اوضاع رکود پیشرو را تا حدودی طبیعی و نتیجه مشکلات این روزهای جامعه و از سویی مربوط به زمان برگزاری طرح (در ماه مبارک رمضان و ایام لیالی قدر) میدانم.
افزایش قیمت کتاب با سوبسید ارائه شده همخوان و مناسب نیست
مهدی محمدی شجاعی، مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب نیز با بیان اینکه تقویت کتابفروشیها و حمایت از آنها در این شرایط اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، گفت: یکی از طرحهای خوب در حوزه کتاب، تقویت کتابفروشیها و حمایت از آنها است که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب در قالب طرحهای فصلی و عیدانه به کتابفروشیها ارائه میشود.
مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب اضافه کرد: طرح بهارانه کتاب نیز همانند بسیاری از طرحها نقاط قوت و ضعفی دارد که با همکاری و ارائه نظرات کارشناسان و کتابفروشان میتوان در رفع آنها اقدام کرد.
محمدی شجاعی گفت: با توجه به مشکلات بسیاری که ناشران و کتابفروشان این روزها با آن دست به گریبان هستند، اجرای طرح بهارانه کتاب به منظور رونق بخشیدن به بازار كتاب و ترویج كتابخوانی از طرف خانه کتاب، یک مُسکّن موقت به حساب میآید.
وی استقبال قشر کتابخوان را از طرحهای فصلی مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر قشر کتابخوان با این طرح آشنا شدهاند و برنامه و طرحهای کتاب را پیگیری میکنند، ولی باید هدفگذاری به سمت دیگر اقشار جامعه و اطلاعرسانی منظم از طریق رسانههای جمعی مورد دقت و توجه قرار گیرد.
این فعال حوزه نشر همزمانی طرح بهارانه کتاب را با ماه مبارک رمضان، باعث عدم استقبال مخاطبان قلمداد کرد و گفت: انتخاب زمان نامناسب برای اجرای «بهارانه کتاب» و همزمانی آن با ماه مبارک رمضان به ویژه شبهای قدر، باعث استقبال کم از این طرح شده است.
وی عدم ثبت شابک برخی از کتابها در بانک اطلاعاتی خانه کتاب را از دیگر نقاط ضعف این دوره برشمرد و گفت: عدم به روزرسانی قیمت جدید کتابها و اختلاف بالای موجود بین قیمت فعلی و قیمت ثبت شده در سامانه ثبت کتاب از دیگر مشکلات این طرح بوده است.
محمدی شجاعی در پایان این گفتوگو، افزایش قیمت کتاب در سالهای اخیر را با سوبسید ارائه شده، همخوان و مناسب ندانست.
افزایش ظرفیت مالی طرح بهارانه کتاب، به بهتر شدن اوضاع کتابفروشیها کمک میکند
ایوب فیروزجایی مدیر کتاب و مطبوعات شهر قم نیز در گفتوگو با خبرنگار ایبنا گفت: طرحهای فصلی همیشه یک شوک به بازار کتاب وارد میکند، اما بزرگترین و تنهاترین عیب طرح کمبود اعتبار آن برای من است؛ من روز چهارم طرح اعتباری برای تخفیف نداشتم و از جیب خودم تخفیف دادم تا به قولام بابت تخفیف به مشتریان و خریداران کتاب عمل کرده باشم.
وی به شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: در ایام کرونایی کتابفروشی من چه بهصورت حضوری و چه غیرحضوری رونق داشت. مردم کتاب میخریدند و خدا را شکر مشکلی از این جهت نداشتم.
مدیر کتاب و مطبوعات شهر قم در پایان ضمن امیدوار بودن به بهتر شدن اوضاع کتابفروشیها بیان کرد: با مدیریت خوب خانه کتاب، تقسیم عادلانه بودجه، افزایش ظرفیت مالی طرحهای فصلی، همکاری و وجدان کاری و اخلاقی کتابفروشان میتوان تا حدودی به بهتر شدن اوضاع کتابفروشیها امیدوار بود.
نظر شما