پای «بورس» این روزها که فشار اقتصادی بر جوانان بیشتر از هر زمان دیگری شده، به بازار کتاب هم باز شده است اما آیا این بازار میتواند پاسخگوی نیاز واقعی مخاطبانش باشد؟
سبقت کتابهای بازار سرمایه
حالا مدتی است که پس از طوفان کرونا، زندگی کم و بیش به خیابانهای شهر برگشته است و مغازهها درهایشان را به روی مشتریان بازکردهاند. خیابان انقلاب از چهارراه ولیعصر به سمت دانشگاه تهران بدون شک یکی بهترین مکانها برای سرک کشیدن به بازار کتاب و از جمله کتابهای کسب و کار است. ساعت کمی از ظهر گذشته است و کتاب فروشیها همه باز هستنند و به نسبت خلوت.
برای شروع به سراغ یکی از کتاب فروشیهای بزرگ میروم که کتاب های حوزههای مختلف را به فروش میرساند. چند دختر جوان با ماسک و دستکش آخرین کتابهای منتشر شده را ورق میزنند و کمی آن طرفتر زوجی در حال تماشای وسایل تزیینی هستند. نگاهی به میز وسط سالن می اندازم که پرفروشهای فروشگاه را گذاشته است. بیشترشان رمان هستند اما کتابهای انگیزشی مشهوری مانند «اثر مرکب» هم میدان را خالی نکردهاند.
برای اطلاع از فروش کتابهای بازار کسب و کار پای صحبت مدیر فروشگاه مینشینم که از پر مشتری شدن حوزهای جدید در چند ماه گذشته میگوید: «کتابهای انگیزشی که مربوط به ویژگیهای روانی ثروتمند شدن هستند، همیشه فروش خوبی داشتهاند، اما اکنون مدتی است که کتابهای مربوط به بورس متقاضیان بیشتری پیدا کردهاند. البته این کتابها در حوزه تخصصی ما نیستند اما همان چند نمونهای که برای فروش داشتیم متقاضی زیادی داشتند.»
او در مورد بازه سنی و جنسی مشتریان توضیح میدهد: «نکته جالب برای من این است که اکنون زنان بیشتر از مردان مشتری این کتابها شدهاند، البته همیشه مشتری کتابهای انگیزشی در زنان بیشتر از مردان بوده است، اما اکنون ما بیشتر مشتریان زنی داریم که دنبال کتابهای مربوط به بورس هستند.» از او در مورد سطح کتابها و تقاضای مشتریان میپرسم: «راستش را بخواهید من به دلیل علاقه شخصی و کنجکاوی این کتابها را ورق میزنم و به نظرم خیلی از آنها کتابسازی هستند و شاید کتابهای مهم تعدادشان خیلی کم باشد اما خوب بازار تقاضا گرم شده و طبیعتا کتابهای بیشتری هم منتشر میشوند چون بیشتر مشتریان این کتابها آماتور هستند و تخصص لازم را ندارند.»
در یکی دیگر از کتاب فروشی های بزرگ این محدوده یکی از فروشندهها با خوشرویی و دقت جوابم را میدهد و در مورد کتابهای پر فروش این حوزه میگوید: «چند ماهی است که به خاطر ویروس کرونا اوضاع کتاب و نشر خیلی خراب شده و ما هم تعطیل بودیم. قبلا بیشتر مشتریان ما دنبال کتابهای داستان و رمان و کتابهای روانشناسی موفقیت بودند اما الان به جز این دسته که همچنان مشتریان اصلی هستند، مراجعه برای کتابهای بورسی خیلی زیاد شده است. بیشتر مشتریانی هم که دنبال کتابهای بورس هستند، جوانان 20 تا 30 سال هستند. اکثرشان مرد هستند اما تعداد زنان هم کم نیست. البته بیشترشان دنبال یادگیری مقدمات هستند و سراغ کتابهای تخصصی نمیآیند برای همین ما هم بیشتر این کتابها را میآوریم.»
خدا پدر و مادر بورس را بیامرزد!
تا نیمه راه دیگر فهمیده بودم که «بورس» در بازار کتاب هم روی بورس است و کتابهای بازار سرمایه بیشتر از سایر حوزههای کسب و کار در این مدت مشتری داشتهاند، اما صحبتهای مدیر یکی از قدیمی ترین فروشگاههای خیابان انقلاب که اتفاقا دستش در عناوین کتابهای بورسی از بقیه پرتر بود برایم خیلی جالب بود. او هم مانند دیگر همکارانش شرایط بازار کتاب را بعد از ویروس کرونا بد توصیف میکند و میگوید: «کسب و کار ما بعد از ویروس کرونا خیلی بد شده است» و بعد با خنده اضافه میکند، «راستش ما مدتی است که فقط داریم کتابهای بورسی میفروشیم و خدا پدر و مادر بورس را بیامرزد. او در مورد محتوای این کتابها هم توضیح میدهد: «چند کتاب خیلی خوب و مهم در این زمینه هست که بیشتر هم آنها به فروش میروند هرچند به خاطر کسادی بازار مدتی است دیگر کتاب منتشر نمیشود، اما من میبینیم مشتریان حرفهای هم داریم که قبلا هم از ما کتاب خریدند و الان سراع کتابهای پیشرفته تر را میگیرند اما اغلب مبتدیان مشتری ما هستند.»
در حین همین صحبتهاست که مرد جوانی برای حساب خریدهایش که از قضا مربوط به بازار سرمایه است به صندوق میآید. فرصت را غنیمت میشمارم و از او در مورد علت انتخابهایش سوال میکنم که این طور توضیح میدهد: «مدتی است که بازار سرمایه بحث خیلی داغی است و من هم وارد آن شدهام. با این شرایط اقتصادی خیلی از دوستان من به این فکر هستند که سرمایه هرچند کم شان را هم از دست ندهند و برای همین وارد بازار سرمایه شدهاند. خیلی از افرادی که رشته تحصیلیاشان حسابداری یا مدیریت نیست، کلاسها و دورهها را شرکت میکنند اما من چون وقت و زمان شرکت در دورهها را ندارم ترجیح میدهم کتاب بخوانم.» در ادامه با لبخند اضافه میکند: «البته خیلی از دوستان من کتاب نمیخوانند و بدون آشنایی و فقط از طریق مشورت با دیگران وارد بورس شدهاند یا این که کتابهایی خریدند و نمیخوانند.»
او در مورد نحوه انتخاب کتابها و کیفیتشان هم میگوید: «راستش بعضی از کتابها واقعا مفید و خوبند اما بسیاری هم فقط از عناوین جذاب استفاده میکنند و عملا مطلب جدیدی ندارند. اما به نظر من کتابهایی که در کانالهای بورسی معرفی میشود بیشتر خریداری میشوند، چون اکثر کسانی که وارد بازار شدهاند، مبتدی هستند و از طریق دیگران کتاب انتخاب میکنند.»
بازار هیجانی انتشار کتاب
بعد از آنکه متوجه تب داغ کتاب های بازار سرمایه شدم، به سراغ یکی از ناشران قدیمی و مطرح این حوزه رفتم. «نسرین سیاح فر» مدیر انتشارات «چالش» که حوزه تخصصیاش کتابهای بازار سرمایه است درباره وضعیت انتشار کتابهای بورسی به ایبنا میگوید: «من اگر بخواهم بازار سرمایه را در حال حاضر توصیف کنم واژه احساسی را انتخاب میکنم. همانطور که به نظر من در ورود افراد به بازار سرمایه این تب و تاب دیده میشود، در انتشار کتابها هم اوضاع به همین شکل است. بسیاری از کتابهایی که در مدت اخیر و بعد از اقبال به بورس منتشر شدهاند به جای آنکه مفید باشند آسیب زننده هستند چرا که این کتابها با دقت و زمان کافی انتخاب نشدهاند و در مواردی حتی بدون ذکر منبع هستند، ترجمههای خوبی ندارند و در بسیاری مواقع چون استانداردها را رعایت نمیکنند، باعث دلزدگی مخاطب و در نهایت حتی ضرر و زیان میشوند.»
او در مورد سابقه انتشار کتابهای بورسی در انتشارات چالش میافزاید: «ما 16 سال است که تمرکزمان را بر کتابهای بازار سرمایه گذاشتهایم و کتابهای دیگری هم که در حوزههای کسب و کار و اقتصاد منتشر میکنیم همگی مرتبط با همین موضوع هستند. اما همانطور که اشاره کردم برای انتشار کتاب در بازار سرمایه باید مولف و مترجم، دانش کافی و لازم را داشته باشد چرا که ورود بدون این سواد و دانش میتواند باعث زیان حتی به تحلیل بازار شود و بازار را هم تحت الشعاع قرار دهد.»
سیاحفر درباره مخاطبان کتابهای بازار سرمایه هم توضیحاتی میدهد و میگوید: «ما از همان زمان که کار انتشار این کتابها را شروع کردیم، مخاطبان خاص خودمان را داشتیم و اکنون هم به همین شکل است. البته تجربه من نشان میدهد که در فضای فعلی همانطور که گفتم افراد اول وارد بازار سرمایه میشوند و با هیجان کار را شروع میکنند و در ادامه که نیاز به تحلیل پیدا میکنند یا تصمیم میگیرند که بیشتر زمانشان را وقت بازار سرمایه کنند و تحلیل گر شوند سراغ کتابهای جدی میآیند و به همین دلیل طیف مخاطبان ما وسیع است و من نمیتوانم بگویم لزوما مخاطبان مبتدی بیشتر هستند چون خیلی از مبتدیها اصلا سمت کتاب نمیآیند.»
او در ادامه با انتقاد از تاثیر تبلیغات فضای مجازی بر کتابهای بورسی هم عنوان میکند: «به خاطر وضعیت هیجانی بازار سرمایه بسیاری از افراد از برند شخصی خود استفاده میکنند و در کانالهای تلگرامی و مانند آن کتابهایی را معرفی میکنند که واقعا مفید نیستند و همین باعث آشفتگی بازار میشود.»
سیاح فر در ادامه میگوید: «من به همه افرادی که میخواهند با مطالعه وارد بازار بورس شوند توصیه میکنم از خود ناشران تخصصی در مورد انتخاب کتاب کمک بگیرند چرا که کتابی که ترجمه ماشینی و بدی دارد، منابع ندارد و توسط متخصص نوشته نشده میتواند خاطره تلخی در ذهن بگذارد و در کمترین حالت اتلاف هزینه و زمان باشد.»
تابلو بازار بورس این روزها شاخص صعودی دارد و حالا که بازار سرمایه به تب و تاب افتاده باید ببینیم این گرمی در بازار کتاب هم تا کی دوام دارد و ناشران این حوزه، بورس بازان جوان را چقدر به کتابهایشان مطمئن میکنند.
نظر شما