پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
اضطراب یک مشکل موقت است

کتاب «شهامت پاسخگویی» به بیماران دچار اختلال اضطراب و حملات پانیک آموزش می‌دهد که وقتی که یاد گرفتید تجربه اضطراب خود را عادی کنید، خیلی سریع‌تر آن‌را درمان خواهید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پانیک، یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که در تمام سنین دیده می‌شود، اما شایعترین سن آن بین 20 تا 30 سالگی است. پانیک به‌صورت حملات اضطراب بروز می‌کند. معمولا طول مدت حمله حدود 10 تا 30 دقیقه است. در هر یک از حملات، احساس شدید اضطراب، ترس و نگرانی بروز می‌کند و در مدت چند دقیقه به اوج خود می‌رسد.
 
حملات پانیک منجر به مرگ نمی‌شود، اما در صورت شدید بودن علائم، عوارضی دارد که ممکن است در زندگی عادی فرد اختلال ایجاد کرده و حتی در مواردی وی را از انجام کار روزانه باز دارد. این عوارض می‌تواند موارد زیر باشد: ترس از محیط‌هایی مانند اتوبوس، مترو و سایر مکان‌های شلوغ. بیمار نگران است در صورت بروز این حملات نتواند از آن مکان‌های پرازدحام فرار کند، از این‌رو از محیط‌های فوق اجتناب می‌کند. گاهی اوقات این ترس‌ها به قدری شدید می‌شوند که بیمار به تنهایی قادر به خروج از منزل نیست و حتما یک نفر باید وی را همراهی کند. در این‌گونه موارد حتی ممکن است بیمار از رفتن به سر کار خودداری کند. علت این بیماری کاملا روشن نیست، اما عواملی مثل ارث، مصرف چای و قهوه، سیگار در افراد مستعد، مصرف مواد مخدر مانند حشیش، شیشه و سایر مواد محرک، بیخوابی در افراد مستعد، بیماری جسمانی مانند پرکاری تیروئید و دیابت می‌تواند شانس ابتلای آن‌را افزایش دهد.


کتاب «شهامت پاسخگویی؛ روشی جدید برای پایان دادن به اضطراب و حملات پانیک» نوشته بری مک دونا با ترجمه مشترک ابوالفضل احیایی، روح‌الله فتح‌آبادی، احمد احمدی و مرتضی بختیاروند، با بهره‌گیری از تجربه‌ زیسته نویسنده و جمعی از بیماران مبتلا به این اختلال، به فرد بیمار کمک می‌کند زندگی خود را تغییر داده و بر بیماری خود غلبه کند. «علاج خود شما هستید»، «روش پاسخگویی شجاعانه برای حملات پانیک»، «این فکر را رها کنید که شما غیرعادی هستید»، «ترس از تفکرات اضطرابی را کنار بگذارید»، «منطقه امن خود را رها کنید»، «سختگیری نسبت به خود را کنار بگذارید» و «بهبودی خود را سوپرشارژ کنید» برخی از فصل‌های خواندنی این کتاب است.  
 
اضطراب یک مشکل موقت است
«به‌خاطر داشته باشید که اضطراب یک مشکل موقت است. زندگی خود را به‌وسیله آن تعرف نکنید، شما یک اَنگ (برچسب) نیستید. شما ممکن است همه علائم و رفتارهایی را که به‌صورت دقیق در تعریف بالینی اختلال اضطرابی تعریف شده را داشته باشید، اما هنگامی که به عقب برمی‌گردید و خوب نگاه می‌کنید، می‌بینید مشکل اصلی یک چیز و یکسان است. اضطراب از راه‌های مختلف ظاهر می‌شود. همه اینها تحت‌ یک چتر قرار می‌گیرند و بهبودی آن با به‌کارگیری رویکردی درست حاصل می‌شود. من می‌توانم درک کنم که چرا جامعه پزشکی از این برچسب‌ها استفاده می‌کنند. این طبیعت علم برای کاهش علائم و رفتارها برای دسته‌های متمایز است،‌به‌طوری‌که بتوانند آن‌ها را بهتر درک کنند. مشکل این است که چنین برچسب‌های تشخیصی سرد بر روی اینکه افراد چگونه خودشان را درک می‌کنند، تأثیر دارد. افراد آسیب‌پذیر می‌توانند مراقبت‌های پزشکی و روانشناختی را رها کنند و فکر کنند که آن‌ها همان کسی هستند که این برچسبی که به آن‌ها داده می‌شود، بیان می‌کند.


من برای همه آن کسانی نگران هستم که به دنبال راه‌حلی برای آنچه که تجربه می‌کنند، می‌روند و همه آنچه که آن‌ها دریافت می‌کنند یک برچسب تشخیصی و تجویز طولانی‌مدت دارو است. این افراد زمانی که مطب پزشک را ترک می‌کنند، بسیار غیرعادی‌تر از زمان ورود به مطب هستند! این کتاب طراحی شده است تا به شما آموزش دهد که گرچه شما دارای این تجربیات بسیار ناخوشایند و عجیب هستید، اما کاملا عادی هستید. وقتی که یاد گرفتید تجربه اضطراب خود را عادی سازید، خیلی سریع‌تر آن‌را درمان خواهید کرد. شما دلیل اضطراب خود نیستید. به همان اندازه که اضطراب موجب شود احساس غیرعادی بودن داشته باشید، به همان اندازه این اضطراب غیرواقعی است. زمانی که با استفاده از روش «شهامت پاسخگویی» اضطراب شما شروع به کاهش می‌کند و هورمون‌های استرس به آرامی در خون شما کاهش می‌یابند، دوباره شروع به احساس یک کُل می‌کنید که بیشتر شبیه اعتماد به نفس قبلی شماست.»
 
نخستین چاپ کتاب «شهامت پاسخگویی؛ روشی جدید برای پایان دادن به اضطراب و حملات پانیک» در 192 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 34 هزار تومان از سوی انتشارات آوای نور راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها