آرش نورقربانی تاکید کرد: سامانه بوکبال بستری تخصصی برای معرفی پدیدآورندگان و ارتباط موثر فرهیختگان جامعه با مخاطبانشان فراهم میکند و ابزاری تخصصی برای مدیریت دانش و نشر محتوای سودمند خواهد بود.
وی ادامه داد: طی یکسالونیم گذشته، با تلاشی مستمر، اطلاعات بیش از یک میلیون و چهارصد هزار کتاب، چهارصد هزار پدیدآورنده، چهارهزار ناشر، هزار کتابفروشی، از جمله جوایز داخلی و خارجی کسبشده را گردآوری کردهایم.
این فعال حوزه کتاب درباره بوکبال توضیح داد: ارتقای جایگاه کتاب در زندگی مردم، گسترش کتاب خوانی مفید، معرفی و حمایت از حلقههای اصلی چرخه تولید کتاب شامل نویسندگان، مترجمان، ویراستاران، تصویرگران، شاعران و...، گروه ها، ناشران، توزیع کنندگان و فروشندگان کتاب و ایجاد ارتباط موثر بین پدیدآورندگان و ناشرین با خوانندگان
از جمله اهداف ما در این سامانه است.
وی گفت: بوکبال از بخش های متنوعی از جمله کتاب شناسی، پدیدآورندگان، کتاب فروشی و... تشکیل شده است که بهمرور راه اندازی خواهند شد. هر یک از انواع مخاطبان، در هر یک از بخش ها، دسترسیهای مورد نیاز خود را داشته و خدمات خاص خود را در این سامانه دریافت میکنند. مثلا در بخش کتاب شناسی، تلاش شده است کلیه کتابهایی که در کشور و بعد از انقلاب چاپ شده، در همه زمینهها و همه ردههای سنی، قابل مشاهده و بررسی باشد. به علاوه، مخاطبین به مرور میتوانند به اطلاعات و مطالب منحصر بهفردی نظیر مصاحبه با نویسنده، مترجم، تصویرگر، ویراستار، ناشر و ... در مورد بخشی از این کتب دست یابند.
نورقربانی با بیان اینکه در این مسیر حتی انجمنها و باشگاههای فعال در حوزه کتاب را نیز رصد کردهایم، عنوان کرد:خوشبختانه در گام نخست راهاندازی بوکبال ارتباطات خوبی میان فرهیختگان، متولیان فرهنگ و مروّجان کتابخوانی در جامعه ایجاد شده و این همافزایی امیدوارکننده پس از رونمایی رسمی از این سامانه در اواخر شهریور نیز ادامه خواهد یافت.
وی درباره ضرورت فعالیت و راهاندازی بوکبال توضیح داد: کتاب اینروزها غریب است و در جامعهای که به نظر میرسد هیاهوی زندگی روزمره، گرد وغبار کتابخانهها را بیشتر و صدای بلند فیلم و سریال و خبرهای رنگارنگ، نجوای کتاب را خاموشتر کرده است راهاندازی این سامانه را دنبال کردیم.
نورقربانی با بیان اینکه عموم مردم با فرهیختگان کشور یعنی متفکران، پژوهشگران، نویسندگان، شاعران، مترجمان، ویراستاران، تصویرگران و ناشران و... غریبهاند، گفت: ما در بوکبال زمینه ارتباط دوسویه میان مخاطبان و پدیدآورندگان کتابها را فراهم کردیم زیرا معتقدیم که فرهیختگان ارزشمندند و قدر و شأنشان بسیار والاتر از آنچه امروز میبینند و کتاب مفید است.
وی همچنین به اهمیت و ضرورت ارتباط کارآمد میان پدیدآورندگان و مخاطبان اشاره کرد و گفت: با وجود دانش بالای پدیدآورندگان و فرهیختگان، این طیف از جامعه، معمولاً ذهنیت شفافی از دیدگاهها، نیازها و علاقهمندیهای مخاطبان خود در جامعه ندارند و امیدواریم با فعالیت بوکبال این خلاء پر شود.
نورقربانی یادآور شد: همچنین تصویرگران کتاب، ارزیابی روشنی از میزان رضایت مخاطبانشان از تصاویری که آفریدهاند ندارند؛ مترجمان نمیدانند متن ترجمهشدهشان با چه سهولت و دقتی خوانده میشود و چه نظراتی را در میان خوانندگان برمیانگیزد؛ و علت آن است که این افراد، به ابزارهای کارآمد و فناورانه امروزی برای دریافت بازخوردهای دقیق مخاطبان آثارشان مجهز نیستند یا امکانات فنی دریافت و دستهبندی آنها را ندارند و ما در بوکبال به دنبال ایجاد این ارتباط هستیم.
وی همچنین درباره پیامدهای این پدیده تاکید کرد: این مساله موجب میشود که آثار پدیدآورندگان، در موارد بسیار، با نیازهای واقعی جامعه و تقاضای روزآمد مردم فاصله داشته باشد و چهبسا با کمتوجهی و بیاقبالی روبرو شود.
معرفی کتابهای خوب و تغییر روشهای خرید
مدیر سامانه بوکبال درباره بخش دیگر اهداف راهاندازی این سامانه توضیح داد: عموم مردم کتاب متناسب با نیاز خود را نمیشناسند یا اطلاعی از کانالهای انتشار آن ندارند و اگرچه فناوریهای ارتباطات و همرسانی اطلاعات بهشکلی تصورنکردنی نسبت به پنجاه سال گذشته پیشرفت کرده است، اما هنوز منبعی کارآمد برای «کتابشناسی» و مرجعی معتبر برای «کتابگزینی» وجود ندارد و مردم کتاب را به همان شیوههای سنتی روزگار گذشته انتخاب میکنند.
نورقربانی افزود: در شکل سنتی، این کار نیازمند جستوجو در بازار، زیرپاگذاشتن کتابفروشیها و تورّق کتابها و پرسوجوی بسیار است و این شیوه، در تهران، با سطحی قابل قبول از کیفیت، تا حد زیادی مقدور به نظر میرسد.
وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه باید در نظر داشته باشیم که جامعه کتابخوان ایران فقط به تهران منحصر نیست، گفت: از سوی دیگر محدودیتهای کمّی و کیفی کتابفروشیها، بهخصوص در خارج از شهر تهران، این امر را برای اغلب مردم ناممکن میکند و در این میان فناوری اطلاعات و شیوههای نوین ارتباطات در این زمینه با راهاندازی فروشگاههای اینترنتی و خدمات برخط، بخشی از مشکل را حل کردهاند.
نورقربانی با طرح این موضوع که کتابفروشیها، پیشخان دانش و فرهنگ هستند و نباید از بین بروند، تاکید کرد: به نظر میرسد باید به دنبال شیوههایی بگردیم که نهتنها باعث مهجوری کتابفروشیها نشود، بلکه به معرفی آنها کمک کند و به کاروبارشان رونق ببخشد.
زیورآلات بدلی یه جای گوهرهای ارزشمند
این فعال حوزه کتاب همچنین به چالشهای مدیریت دانش در عصر ارتباطات دیجیتالی اشاره کرد و افزود: نکته مهمی که در راهاندازی و فعالیت سامانههای اطلاعرسانی حوزه کتاب باید درنظر داشت این است که اگرچه بستر اینترنت، یا آنگونه که درمیان همگان مصطلح شده؛ فضای مجازی، کتابخانهای عظیم در قالب انواع رسانهها در اختیار عموم مردم قرار داده، اما متأسفانه محتوای ارزشمند، در میان خروارها محتوای پرزرقوبرق ناسودمند، پنهان مانده است.
نورقربانی همچنین گفت: در این میان گوهرهای گرانقیمت تراشخورده بهدست فرزانگان و مواریث معنوی حکمای بیبدیل این مرزوبوم، جای خود را به زیورآلات بدلی داده است.
مدیر سامانه بوکبال همچنین معتقد است؛ شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای همگانی، از آنجا که اساساً بهمنظور تولید، مدیریت و نشر محتوای تخصصی طراحی نشدهاند و بهدلایلی چون محدودیت نسبی اعضا در سطح جهان، فقدان دستهبندیهای موضوعی کارآمد و بیبهره بودن از امکان جستوجوی پیشرفته، همچنین نبود نظارت بر صحت و دقت محتوای منتشرشده، نمیتوانند ابزارهای کارآمد و مناسبی برای تولید، همرسانی و مدیریت محتوای فرهنگی سودمند در جوامع باشند.
نورقربانی با تشریح علل و شواهد این مدعا تأکید کرد: محدودیت محتوای مفید در قیاس با انبوهی محتوای پرزرق و برق غیرمفید، هجو، نادرست و حتی آسیبزننده، پراکندگی آثار اصیل فرهیختگان در شبکههای نامتمرکز، ناآشنا و کممخاطب و چالشهای تکنولوژیک مانند فراگیرشدن شبکهها و اپلیکیشنهایی که اساساً برای مدیریت دانش طراحی نشدهاند و اغلب تنها پیامرسان هستند، همچنین دشواریهای فنی مدیریت محتوا در درازمدت از جمله این دلایل به شمار میآیند.
نظر شما