کتابفروشی کالج شهر زاهدان پس از ۲۲ سال فعالیت در حوزه فروش کتابهای علمی و دانشگاهی تعطیل شد.
کاوه احمدزاده مدیر انتشارات گیتاتک که پیش از این کتابفروشی کالج را در شهر زاهدان اداره میکرد، در این زمینه به خبرنگار ایبنا گفت: «از بهمن ماه سال ۹۶ استقبال از کتاب و کتابخوانی بهمرور کمتر شد و تقاضا برای خرید کتاب به شدت کاهش یافت. این روند در سال جاری شدت گرفت و شیوع بیماری کرونا ضربه آخر را زد.»
او با بیان اینکه در هفتههای اخیر یک کتابفروشی دیگر هم در زاهدان به دلیل وضعیت نامناسب کسبوکار خود را تعطیل کرده است، ادامه داد: «مسئله اینجا است که ما فقط به مردم شهر زاهدان کتاب نمیفروختیم؛ بلکه کتابهای مورد نیاز شهرهای دیگر مثل خاش، زابل، ایرانشهر، سرباز و چابهار را هم تامین میکردیم. در سیستان و بلوچستان کتابفروشیها تنها به یک شهر اختصاص ندارند؛ بلکه مجموعهای از شهرهای همجوار را نیز که بهدلیل محدودیتها، به ویترین کتاب دسترسی ندارند، تغذیه میکنند. بنابراین؛ تعطیلی کتابفروشیها در این استان، آسیبهای زیادی به فرهنگ عمومی کل استان وارد میکند.»
همه نوع کتابی در کتابفروشی کالج فروخته میشد؛ از آثار در حوزه ادبیات و رمان گرفته تا کتابهای کودک و نوجوان؛ اما تمرکز اصلی، روی کتابهای دانشگاهی، کمک درسی و علمی بود که عرضه آنها طی بیش از دو دهه فعالیت، بسیاری را به مشتری ثابتی این کتابفروشی تبدیل کرده بود؛ مشتریانی که حالا باید بهدنبال جایگزینی برای کتابفروشی تعطیل شدهشان باشند.
احمدزاده درباره وضعیت سایر کتابفروشیهای شهر زاهدان نیز توضیح داد: «اغلب این کتابفروشیها پشتوانه دولتی دارند و سالها است که مشغول فعالیت هستند؛ اما من تلاش کردم که ۲۲ سال بهصورت کاملا خصوصی و بدون هیچ پشتوانهای این کتابفروشی را سرپا نگه دارم اما دربرابر مشکلات و فشارهای اقتصادی دوام نیاوردم.»
وی در این زمینه توضیح داد: «دو سال تلاش کردم تا از تعطیلی کتابفروشی جلوگیری کنم و با توجه به هزینه سربهسر باز هم صبوری میکردیم. اما در ماههای اخیر کسبوکار فروشگاه کاملا ضرر بود؛ آنقدر که حتی در تامین اجارهبها مانده بودیم. البته حقوق کارمندان و سایر هزینهها هم بود که در مجموع شرایط را بهگونهای رقم زد که تعطیل کردیم.»
ارتباط با مشتریان قدیمی از تهران
احمدزاده بعد از تعطیلی کتابفروشی کالج برای زندگی به تهران آمده است؛ اما این موضوع موجب نشده که ارتباطش با مردم زاهدان و مشتریهای ثابت و قدیمیاش قطع شود. محققان، پژوهشگران، استادان دانشگاه و دانشجویانی که برای تهیه کتاب با او تماس میگیرند. او در این زمینه هم عنوان کرد: «با مشتریان ثابت و قدیمیام هنوز ارتباط دارم و چون شماره تلفن من را دارند، اگر کتابی را بخواهند، برای آنها از طریق پست ارسال میکنم. درواقع همچنان از شهر زاهدان که در آن تحصیل کردم و پابند مردمش شدم، دل نکندهام.»
احمدزاده با بیان اینکه در سالهای اخیر تلاش کردم با راهاندازی صفحه اینستاگرام و کانال در سایر شبکههای مجازی ارتباطم را با مشتریانم تقویت کنم، عنوان کرد: «مساله اینجا است که مطالبه مردم برای کتاب بسیار کم شده است؛ وگرنه ارتباط خوبی با مشتریان داشتم و دارم. به یاد میآورم در دهه 80 روزی 1000 جلد کتاب میفروختم؛ البته برخلاف الان در آن زمان کتاب قیمت پایینتری داشت و درآمد مردم با قیمت کتاب متناسبتر بود.»
وی تاکید کرد: «در یکسال اخیر فروش کتاب اصلا مثل سابق نبوده است و بعد از کرونا فروش ما به روزی پنج تا شش جلد کتاب رسیده بود که این موضوع من را بسیار غمگین و اندوهگین میکرد که چطور همان مردمی که به کتاب رغبت داشتند، الان دیگر نمیآیند.»
احمدزاده درباره استقبال جامعه دانشگاهی از کتابهای ترجمه نشده و ارجینال نیز گفت: «اکنون که در تهران هستم مثل همان زمان مردم با من تماس میگیرند و درخواست میکنند کتاب برایشان تهیه کنم و تابهحال نیز برای شهرهایی مثل سراوان و چابهار کتاب ارسال کردهام؛ زیرا معتقدم ما انسانها همه در برابر هم مسئولیم و من در برابر دانشجو و فرد علاقهمند به کتاب بیشتر مسئول هستم؛ حتی اگر ورشکسته شده باشم و دیگر کتابفروشی نداشته باشم.»
نظر شما