یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
آسیب‌های ویروس کرونا به سیستم عصبی

تحقیقات اخیر نشان داده که در بیش از 30 درصد بیماران، علاوه بر سیستم تنفسی، عفونت در سیستم عصبی نیز ایجاد می‌شود. ویروس کرونا می‌تواند از راه‌هایی که هنوز به‌درستی شناخته نشده‌اند، خود را به سیستم عصبی برساند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیماری کرونا بدون شک بیماری قرن و شاید از نظر وسعت جغرافیایی، مدت زمان درگیری و سرعت سرایت آن در تاریخ علم پزشکی کم‌نظیر باشد. این بیماری در مدت 8 ماه از شیوع جهانی آن،‌ هر روز علائم جدیدی از خود نشان داده و بیشتر ارگان‌های مهم و حیاتی بدن را درگیر می‌کند. برای کند شدن و یا قطع زنجیره انتقال، مهم‌ترین اقدامات شامل کمترین تردد در خارج از منزل، رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند فاصله‌گذاری، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک است.
 
کتاب «کرونا ویروس؛ جنبه‌های بهداشتی، تشخیصی و بالینی بیماری کووید-19» به قلم 27 پزشک و متخصص بهداشت و درمان در حوزه‌های مختلف با گردآوری و تنظیم دکتر عاطفه زندی‌فر؛ روان‌پزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز و دکتر رحیم بدرفام؛ دستیار روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌تازگی روانه بازار نشر کشور شده است.
 
این کتاب در 9 فصل با عنوان‌های «ویروس‌شناسی، فیزیولوژی و ژنتیک»، «مدیریت بهداشت محیطی کرونا ویروس»، «مدیریت منابع انسانی سازمان»، «بیماری‌های قلب و عروق، طب اورژانس و گوش و حلق و بینی در پاندمی کرونا ویروس»، «رویکرد بالینی به بیماری‌های داخلی و عفونی در پاندمی کرونا ویروس»، «رویکرد بالینی به بیماری‌های روان‌پزشکی و روان‌پزشکی کودک و نوجوان در پاندمی ویروس کرونا»، «رویکرد روان‌شناسی و روان پرستاری و جامعه‌شناسی به پاندمی ویروس کرونا»، «رویکرد بالینی به بیماری‌های نورولوژی و نوروساینس و رادیولوژی در پاندمی ویروس کرونا» و «ملاحظات بیهوشی»، رویکردی چندجانبه و بالینی به این بیماری نوظهور دارد.
 

ویروس کرونا و سیستم عصبی
«تحقیقات اخیر نشان داده است که در بیش از 30 درصد بیماران، علاوه بر سیستم تنفسی، عفونت در سیستم عصبی نیز ایجاد می‌شود. ساختارهای ویژه‌ای از سیستم اعصاب مرکزی به‌ویژه مغز، در مقابل عفونت‌های ویروسی محافظت می‌کنند. با این‌حال ویروس کرونا می‌تواند از راه‌هایی که هنوز به‌درستی شناخته نشده‌اند، خود را به سیستم عصبی برساند.

بصل‌النخاع یا مدولا، یکی از مهم‌ترین نواحی مغز است که با ویروس کرونا دچار التهاب و عفونت می‌شود. بصل‌النخاع حاوی نورون‌هایی است که در کنترل عملکرد سیستم تنفس، قلب و عروق نقش دارند. با ایجاد عفونت در این ناحیه و اختلال عملکرد نورون‌های مرکز دم و بازدم در بصل‌النخاع، تبادل گازهای تنفسی کاهش یافته و به دنبال آن میزان اکسیژن اشباع خون (SO2) کم می‌شود. آسیب ویروس کرونا در سیستم عصبی ممکن است علائمی همچون سردرد، اختلال در هوشیاری، سرگیجه، آتاکسی، تشنج، کاهش‌ حس‌های چشایی و بویایی، گزگز اندام‌ها و اختلالات عروق مغزی پدید آورد.»


نیازهای عاطفی و روانی کودکان در شرایط بحران
«پیامدهای شرایط بحرانی می‌تواند عوارض سنگینی بر کودکانی که به‌ویژه توانایی‌های انطباقی ضعیفی دارند، وارد کند و کودکان با تجربه این مشکلات، دچار احساسات روحی مانند اضطراب، اندوه، از دست دادن کنترل عصبانیت شدید، حس انتقام، بی‌اعتمادی و ترس می‌شوند و ضروری است که ضمن بازسازی شرایط از دست‌رفته، درمان این احساسات نیز انجام گیرد. اگرچه شرایط بحرانی برای کودکان آسیب‌دیده مشکلات زیادی ایجاد می‌کند، اما تأثیرات مثبتی هم مانند بالا بردن قدرت مقاومت آن‌ها در مقابل مشکلات را برایشان ایجاد می‌کند و این خود فرصتی برای همبستگی بیشتر اجتماعی ایجاد می‌کند و نیز شرایط بحران سبب افزایش آگاهی نسبت به حقوق بین‌المللی می‌گردد.
 
در شرایط بحرانی، کودکان به حمایت‌های اجتماعی قوی که آن‌ها را تقویت کنند و مقاومت و احساس رفاه آن‌ها را ارتقا دهد، نیاز دارند. در چنین شرایطی فعالیت‌های روانی اجتماعی توسعه می‌یابد و این برنامه‌ها احساس بهزیستی عاطفی را تقویت می‌کند. همچنین با اجرای برنامه‌های مبتنی بر فعالیت‌های یادگیری و بازی، حس طبیعی بودن و ایجاد فرصت ایمنی برای شرکت در جوامع برای کودکان و نوجوانان برقرار می‌گردد و تاب‌آوری که به معنای توانایی برگشت پس از تجربه یا تجربیات دشوار یا استرس‌زاست و سازگاری با تغییر دوباره برقرار می‌گردد. برنامه‌های پشتیبانی روانی اجتماعی با هدف تقویت عوامل محافظت‌کننده و به حداقل رساندن ریسک‌ها باید انجام شود.»
 
نخستین چاپ کتاب «کرونا ویروس؛ جنبه‌های بهداشتی، تشخیصی و بالینی بیماری کووید-19» در 288 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 45 هزار تومان از سوی انتشارات ابن سینا راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها