معاون امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی بر گسترش روزافزون صنایع فرهنگی دیجیتال و تحول بسترهای انتقال محتوا تاکید کرد و گفت: سند راهبردی ساماندهی و توسعه نشر دیجیتال در کشور تصویب میشود.
وی گفت: کتابهای الکترونیکی و کتابخوانهای دیجیتال، حوزه چاپ و نشر کتاب کاغذی در ایران را مانند سایر کشورهای جهان دستخوش تحول کردهاست که این مهم به دلیل شیوع ویروس کرونا و حضور افراد در فضای مجازی و استفاده بیشتر از پلتفرمهای نشر دیجیتال، با افزایش چشمگیری روبهرو بودهاست.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر این صنعت تاکید کرد: در این بازه زمانی با رشد حدود ۳ برابری مراجعات کاربران به پلتفرمهای کتاب دیجیتال مواجه بودهایم که اتفاق خوبی برای اقتصاد و فرهنگ در این حوزه بودهاست؛ در همین راستا، حمایت خوبی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به پلتفرمهای عرضه کتاب دیجیتال انجام و موجب شد، پلتفرمها با بهرهگیری از آن بتوانند تسهیلات ویژهای در قالب تخفیفها و همچنین جشنوارههای فروش در اختیار مخاطبان قرار دهند و جذب حداکثری مخاطبان را داشته باشند.
توسعه نشر دیجیتال موجب افزایش ارتباطات فرهنگی در منطقه است
خوراکیان گفت: در این بازه تولیدات آماتوری کتاب دیجیتال بهویژه کتاب صوتی و تدوین آن در مقایسه با تولید حرفهای کتاب دیجیتال رشد بیشتری داشته است و همچنین براساس بررسیهای میدانی انجام شده، در دوره شیوع ویروس کرونا با مراجعه بیشتر کاربران فارسی زبان از خارج از کشور مواجه بودهایم که این به دلیل نبود پلتفرم تخصصی نشر کتاب دیجیتال در کشورهای همسایه دارای جمعیت فارسی زبان، نفوذ پلتفرمهای محتوایی ازجمله پلتفرمهای نشر کتاب در لایههای عمیق اجتماعی کشورهای همسایه است.
وی با تاکید بر اینکه باید از این فرصت استفاده کنیم، افزود: بررسی آمارها و نیازهای ملی، منطقهای و بینالمللی نشان میدهد که ظرفیت رشد و توسعه اقتصادی این صنعت فرهنگی بسیار بالا است و باید به همت بخش خصوصی فعال در این صنعت و حمایتها و نظارتهای بخش دولتی، زمینه رشد کمی و کیفی و صادرات آثار و محصولات کتاب دیجیتال به جهان خصوصاً کشورهای همسایه و به ویژه به ۱۱ کشور فارسی زبان فراهم شود.
خوراکیان تاکید کرد: در سال ۱۳۹۷ در کشور حدود ۹۰ هزار کتاب دیجیتال در بخش خصوصی و دولتی منتشر شده بود که طبق برآوردهای انجام شده، ۳۳ هزار عنوان کتاب دیجیتال منتشر شده توسط بخش خصوصی در سال ۱۳۹۷ حدود دو برابر شدهاست.
حجم بازار کتاب دیجیتال با رشد حدود ۳ برابری به ۶۰ میلیارد تومان رسید
وی با بیان اینکه در جریان شیوع ویروس کرونا، برخی از پلتفرمهای بزرگ، تمرکز خود را بر فروش کتاب دیجیتال با قیمت بسیار پایین و تامین مالی خود از طریق درآمدهای ناشی از تبلیغات گذاشتند، گفت: در سالهای اخیر با توسعه و گسترش پلتفرمهای فروش کتاب دیجیتال در کشور، شاهد رشد چشمگیر استفاده از کتاب دیجیتال روی گوشی تلفن همراه بودهایم.
معاون مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: طبق برآوردهای انجام شده در سال ۱۳۹۷ حدود ۷۰۰ هزار کاربر فعال روزانه در پلتفرمهای کتاب دیجیتال حضور داشتند که این آمار بهویژه در فروردین ماه ۱۳۹۹ بهعلت شیوع ویروس کرونا، به عدد ۱۲۰۰ کاربر فعال روزانه رسیدهاست. در همین راستا، حجم بازار کتاب دیجیتال با رشد حدود ۳ برابری از حدود رقم ۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به حدود ۶۰ میلیارد تومان رسیده است که رشد بسیار قابل توجهی به شمار میرود.
خوراکیان با بیان اینکه در سال ۲۰۱۹ بازار جهانی کتاب، رقم ۱۸.۳ میلیارد دلار فروش کتاب دیجیتال را ثبت کرد و نسبت به سال گذشته که این رقم حدود ۱۳ میلیارد بوده، رشد حدود ۴۰ درصدی داشته است، افزود: طبق آمارهایی که در سال ۲۰۱۹ منتشر شدهاست ۹ درصد از بازار کتاب جهان به کتاب دیجیتال اختصاص داشته است.
وی اضافه کرد: این رقم در مورد ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۰.۵ درصد و در سال ۱۳۹۷ طبق پیشبینی صورت گرفته حدود ۱ درصد و تا پایان فروردینماه سال جاری حدود ۲ درصد بودهاست. در سال ۱۳۹۷ بازار کتاب چاپی در ایران ۲ هزار و ششصد میلیارد تومان بوده و این رقم با رشد بسیار کم تا پایان فروردینماه ۱۳۹۹ حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
خوراکیان با اشاره به اینکه تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران و همچنین کاهش مراجعه به فروشگاههای کتاب بهویژه در بازه زمانی شیوع ویروس کرونا از دلایل عمده این کاهش بودهاند، اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰ درصد از سهم بازار کتاب دیجیتال جهان در اختیار آمریکا، ۱۷ درصد چین، ۸ درصد آلمان، ۵ درصد ژاپن، ۴ درصد انگلستان، ۳ درصد فرانسه است و سایر کشورها در مجموعً ۳۳ درصد از سهم این بازار را در اختیار دارند.
ضریب نفوذ کتاب دیجیتال باید به ۱۰ درصد برسد
خوراکیان با اشاره به اینکه ضریب نفوذ کتاب دیجیتال در جهان بهطور میانگین ۱۳ درصد است و درایران در پایان فروردین ماه ۱۳۹۹ به حدود ۱.۴ درصد رسیدهاست، گفت: نسبت کتاب کاغذی به کتاب دیجیتال در ایران حدود ۹۴ درصد است و این نشان میدهد فرهنگسازی و تلاش جهت ارتقا سرانه استفاده از کتاب دیجیتال در ایران ضروری است و لازم است تا دستیابی به ضریب نفوذ ۱۰ درصدی انواع کتاب دیجیتال در بازار ایران بهعنوان راهبردی مهم و اساسی در برنامهریزیهای کلان در نظر گرفته شود.
وی در تشریح مدلهای متنوع از کتابهای دیجیتال در بازار ایران اعلام کرد: پس از کتابهای چاپ کاغذی در سالهای اخیر استقبال کاربران از کتابهای صوتی در این عرصه قابل توجه بوده است و همچنین این بازار شامل کتابهای دیجیتال صرفاً دارای متن، کتابهای دیجیتال شامل متن و تصویر، کتابهای دیجیتال به همراه تصاویر متحرک، کتابهای دیجیتال با امکانات صوتی و دیجیتال، کتابهای ویدئویی شامل صوت، تصویر و متن در قالب فیلم، کتابهای دیجیتال دارای محتوای چند رسانهای و کتابهای تعاملی است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه کسب و کار در حوزه صنعت کتاب دیجیتال در جهان و ایران دارای مدلهای مختلف بوده که فراگیرترین آنها فروش اشتراک است، تصریح کرد: روش به امانت سپردن کتاب دیجیتال یکی از روشهای موثر و ارزان دسترسی به کتاب دیجیتال است که میتواند در کتابخانههای عمومی و دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد ولی در حال حاضر این روش در کشور مورد استفاده قرار نگرفته و باید برای تقویت این بخش اقدام شود.
وی گفت: به روزرسانی ساختار، مقررات، آیین نامهها، ضوابط نشر، نظامهای تشویق و حمایت متناسب با تحولات حوزه نشر دیجیتال از راهبردی مورد توجه مرکز ملی فضای مجازی در تقسیم کار ملی است و پیادهسازی نظام رتبهبندی محصولات حوزه نشر دیجیتال اقدامی ضروری در راستای توسعه این صنعت در کشور است. برای دانشجویان دانشگاههای استان تهران و البرز به دو صورت فردی و گروهی برگزار میشود.
نظر شما