این رویداد که اردبیل دومین میزبانی خود را برای آن تجربه کرد، در بخش ویژه، «فرهنگ ایثار و شهادت» (با محوریت سردار قاسم سلیمانی) و «گام دوم انقلاب» و در بخش جنبی هم «مدیریت شهری» و «شهر انسانمحور» را اولویت خود قرار داده بود.
سرمقاله و یادداشت، گزارش، مصاحبه، تیتر، خبر، عکس، گزارش خبری و صفحهآرایی از بخشهای اصلی جشنواره بودند و با اینکه همه هماهنگیها بر عهده ستاد برگزاری جشنواره بود، بررسی آثار در هیأتی متشکل از داوران کشوری انجام شد.
شب گذشته، شهروز کامجو، دبیر پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای شمالغرب کشور در درگاه ایستگاه پایانی این رویداد ایستاد و گفت: بسیار خرسندیم که پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای شمالغرب کشور فرصتی شد تا بار دیگر دوستیها مستحکمتر از گذشته شود و محملی شد برای بازستانی هویتی رسانههای اصیل، رسانههایی که مقید به تخصص و متعهد به رسالت هستند، و بهانهای که در این فضای درهمریخته رسانهای، روح همبستگی صنفی نفسی تازه کند.
وی افزود: بسیار جای تأسف دارد که اکنون جای یکایک همکاران عزیزمان به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا در اختتامیه جشنواره خالی است و ما ناگزیر به برگزاری اختتامیه بهصورت مجازی شدیم چراکه سلامت قشر فرهیخته رسانه برای ما از اوجب واجبات است.
کامجو ادامه داد: پنچمین جشنواره شمالغرب کشور به میزبانی استان اردبیل در آخرین روزهای اردیبهشت ماه کلید خورد و پس از رونمایی از پوستر جشنواره در سطح وسیعی اطلاعرسانی و در 8 محور اصلی، دو محور ویژه و یک محور جنبی برگزار شد که با درخواست مکرر همکاران دو بار تاریخ مهلت انتشار و ارسال آثار تمدید شد. مفتخریم که دبیرخانه برگزاری جشنواره در کمال امانتداری و اعمال دقیق شرایط شرکت در جشنواره، مسئولیت خطیری را به سرانجام مقصود رسانده است.
وی اضافه کرد: از میان کل آثار دریافتی 422 اثر به بخش داوری جشنواره ارسال شد؛ الحق و الانصاف داوران جشنواره که از اساتید برجسته حوزه رسانه انتخاب شده بودند با صرف زمان زیادی موشکافانه و دقیق به بررسی آثار پرداختند. از اساتید محترم آقایان فریدون صدیقی، محمود مختاریان، علیاکبر قاضیزاده و مهرداد خلیلی که زحمت داوری این جشنواره را تقبل کردند، سپاسگزارم.
دبیر جشنواره ضمن قدردانی از حمایتهای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، معاون فرهنگی و معاون مطبوعاتی ایشان در پشتیبانی دبیرخانه برای برگزاری این جشنواره، گفت: ضمن اینکه خود را مدیون تلاشهای چند ماهه عزیزان همکار در دبیرخانه میدانم، معتقدم بدون شک هیچ جشنوارهای نمیتواند در کمال مطلق خود برگزار شود، اما به یقین دستاندرکاران برگزاری جشنواره تمام توان و تلاش خود را برای رسیدن به مطلوب حداکثری در طبق اخلاص گذاشت و اگر کاستیای در روند برگزاری بوده، امیدوارم عذرخواهی رسمی بنده را پذیرا باشید.
سیدناصر اسحاقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز با تقدیر و تشکر از اصحاب رسانه شمال غرب کشور برای حضور در این رویداد و رستاخیز فرهنگی گفت: به لحاظ وضعیت قرمز و شرایط خاص کرونایی، به ناچار، اختتامیه را به صورت مجازی برگزار کردیم و این مهم با تلاش معاونان فرهنگی، رسانهای و خانه مطبوعات استانها، همچنین پشتیبانی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شکل گرفت.
وی جشنواره مطبوعات را ویترین کار اصحاب رسانه و خانواده بزرگ روشنگر مطبوعات دانست که هر ساله با قوت و قدرت بیشتری برگزار میشود و باعث رشد و بالندگی مطبوعات کشور خواهد شد.
اسحاقی تصریح کرد: گرچه برگزاری مجازی اختتامیه جشنواره از سویی با طیف وسیعتری برگزار میشود اما دل بسته بودیم رو در رو با چهرههای برگزیده مطبوعاتی شمال غرب دیداری داشته باشیم که به امید خدا موکول میکنیم به دوران سلامتی پس از کرونا.
در ادامه، بیانیه هیأت داوران پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای شمال غرب کشور ازسوی مهدی جهاندیده قرائت شد که متن آن به این شرح است:
جشنوارههای مطبوعات، اعم از ملی، منطقهای و محلی، رویدادی مبارك است كه میتواند تأثیری چشمگیر در ارتقای سطح روزنامهنگاری كشور داشته باشد. برگزاری پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای شمال غرب کشور، اقدامی خجسته و میمون است كه تداوم برگزاری آن میتواند نویدبخش ظهور عرصههای جدیدتر برای ارائه آثار قوی در عرصه رسانهای كشور باشد. داوران با بررسی 422 اثر در بخشهای مختلف، بر این باورند کارهای ارائه شده نسبتاً قابل قبول بوده است، هر چند انتظار میرفت كمیت و كیفیت آثار فراتر از وضع موجود باشد. در بخش خبر، ضعف استفاده درست از عناصر خبر و به كار بردن پیشینه و تكنیكهای خبرنویسی مشهود بود. تیتر بسیاری از اخبار ضعیف و فاقد جذابیت بود. بیشتر اخبار در قالب «وی گفت» و «وی افزود» تنظیم شده و فاقد جزئیات پیشینه و اطلاعات لازم بودند. سوگیری مستقیم و ارائه دیدگاههای شخصی در بعضی اخبار مشاهده میشود. بسیاری از لیدهای اخبار اصطلاحاً شسته رفته نیستند و رعایت بیش از پیش آئین نگارش فارسی و پرهیز از استفاده از واژههایی که چیزی به خبر نمیافزایند توصیه میشود. در دو بخش گزارش و گفتوگو که از ارکان اصلی مطبوعات و خبرگزاریها هستند، آثار ارائه شده گویای ظرفیتها و انتظارات این دوره از جشنواره نبود. ضعف اطلاعات و نارسایی در محتوای آثار و نیز ساختارهای غیرجذاب و گیرا، عمدهترین کاستیهای این دو بخش بودند. گرچه بارقههایی از کار خوب هم قابل تأمل بود. در بخش مقاله و تیتر دقت بیشتر و توجه ویژه به رویدادهای محلی، خبری گرچه مشهود بود، اما تلاشهای چشمگیری در این بخش را شاهد بودیم. در انتخاب تیترها باید با پرهیز از تیترهای تکراری، شعاری یا نقل قولهای ساده به معنای واژهها بیشتر دقت کنیم. در مورد یادداشت فراموش نکنیم توجه به ساختار یادداشت شامل ورودی، بدنه شامل پارگرافهای مرتبط بهم و پایانبندی مرتبط با ورودی در بسیاری از آثار دیده نمیشود. بعضی از مقالهها کپی بدون ذکر منبع است؛ تیتر بسیاری از آثار ارسالی فاقد جذابیت حداقلی است؛ وحدت موضوع در بیشتر آثار مشاهده نمیشود و مطالب بیشتر به سمت دلنوشته رفته است. در بخش صفحهآرایی، خوشبختانه صفحهآرایی نشریات بسیار خوب بودند، زیبایی و شادابی نگاه درست به مخاطبان، چینش خوب، استفاده از تصاویر و رنگ در اندازههای مناسب، سفیدخوانی... همه کمک کردهاند که نشریات جذابیت بصری بیشتری داشته باشند و همچنان باید بدانیم فرم میتواند محتوا را نجات دهد. در بخش عکس نیاز به کار زیاد داریم، فراموش نکنیم در بسیاری از نشریات، عکس ویترین نشریه است؛ عکس خوب هم نشان میدهد و هم حرف میزند. در مجموع، نگاه دقیقتر به سوژهها و پرداختن عمیق به جزئیات، تاكید بیشتر بر سوژههای محلی و بومی، پرهیز از كلیگویی و تطویل كلام و تأكید بر رعایت ایجاز، بیان مستند و به دور از حُب و بُغض مسائل و رعایت تكنیكهای عرصههای مختلف روزنامهنگاری، اصولی هستند كه رعایت آنها نقش بسزایی در اعتلای سطح آثار خواهد داشت. شایان تأکید است عدم آشنایی جمعی از شرکتکنندگان جشنواره با تکنیکهای روزنامهنویسی، موضوع و محتوای اغلب آثار را تحتالشعاع قرار داده است که به باور هیأت داوران برگزای کارگاه آموزشی برای آشنایی با شیوههای مختلف روزنامهنگاری ضرورتی اجتنابناپذیر است. هیأت داوران هر چند احتمال خطاهای سهوی را در ارزیابیهای خود منتفی نمیداند ولی با تمام توان كوشیده است در كمال بیطرفی و تنها با رعایت معیارهای علمی و حرفهای، آثار برجستهتر را برگزیند. بدیهی است معرفی آثار برتر به معنای نادیده گرفتن اعتبار و ارزش سایر آثار نیست.
هیأت داوران پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای شمال غرب کشور (علیاکبر قاضیزاده، فریدون صدیقی، محمود مختاریان و مهرداد خلیلی)
سرانجام، برندگان محورهای اصلی پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای شمالغرب کشور به این شرح اعلام شد:
بخش صفحهآرایی:
فاطمه سیاحتی با هفتهنامه موج بیداری رنجان، مقام اول؛: حمیدرضا خیری با هفتهنامه آذرپیام تبریز، مقام دوم؛ جواد کریمی با زنگان امروز زنجان، مقام سوم را کسب کردند و علیرضا محمدپور با روزنامه مهد تمدن تبریز و ناصر دبیر با هفتهنامه فیروز تمدن تبریز شایسته تقدیر شناخته شدند.
بخش مصاحبه:
در مقامهای اول و دوم برندهای نداشت و مقام سوم به صورت مشترک به گفتوگوهایی تحت عنوان «جهلِ انسان را قرار است ادبیات از بین ببرد» به کوشش مریم رضائی از خبرگزاری ایبنا در اردبیل (اینجا)؛ «اجبار نیست استقبال میکنند» کاری از فوزیه مهدیون از صدای زنجان نیوز زنجان؛ و «شفیقهای در دنیای نقاشی و عقاشی» اثر توحید محمدپور از ماهنامه ندای قلم تبریز اختصاص یافت.
بخش گزارش :
مقام اول جشنواره به «یک جهان وعده» مهران سهرابی از پایگاه صدای زنجان رسید. مقام دوم را ژینوس اکبرزاده برای «مهمان تبریزى گورستان نوقم، خالق قله ماندگار شعر و ادب» از خبرگزاری فارس تبریز کسب کرد و مقام سوم را مریم رضائی از خبرگزاری ایبنا در اردبیل با اثر «كاهش بىسابقه موجودى كتاب در كتابفروشىها (اینجا)» به خود اختصاص داد.
«رنسانس مطبوعات» اثر حبیب یزدانی در هفتهنامه طلوع فردا از اردبیل؛ «گهواره جنبان كودكان زلزلهزده كجاست» نوشته طاهره نویدارین از خبرگزاری ایرنا در ارومیه و «واكنش به یك بازدید جوجهاى» نوشته یوسف ناصر در هفتهنامه پیام زنجان نیز در این بخش شایسته تقدیر شناخته شدند.
بخش تیتر:
مقام اول را پریسا یوسفی با «گدایان منعم، فقیران شاه» در خبرگزاری ایسنا از زنجان به دست آورد؛ مقام دوم به صغری محمدی برای «برف بارید، بنزین گران شد، مردم عیدی گرفتند» در هفتهنامه صیانت زنجان رسید و مقام سوم را مهدی سهرابی برای عنوان «هیس! پرواز خواب است» در روزنامه صدای زنجان کسب کرد.
بخش خبر:
رتبه نخست برندهای نداشت. مقام دوم از آن «کوچ عشایر شاهسون در زمانه کرونا» کاری از نعمت محسنزاده از خبرگزاری ایرنا در اردبیل شد و مقام سوم به خبر «حکایت شیر آب بازار زنجان» از فوزیه مهدیون در نشریه زنگان امروز زنجان اختصاص یافت.
بخش سرمقاله:
مقام اول بدون برنده بود. مقام دوم به طور مشترک به «اعتراض مردم حق قانونی مردم است» اثر لیلا نورانی زنوزی از پایگاه خبری نای قلم ارومیه و «تقلا در عصر و حرج فرهنگ» کاری از فرهاد باغمشال در پایگاه خبری هم نوا - تبریز تعلق گرفت و «جنگ سفید» حسین نجاری از موج بیداری زنجان سوم شد.
«پول و خواص نفرتانگیز آن» اثر وحید حاج سعیدی در آسا خبر و «چالشهای اجتماعی و رسانههای نو» کار سید مصطفی جمشیدی در زمان اردبیل نیز در این بخش شایسته تقدیر شناخته شدند.
بخش یادداشت:
ساناز شهابی با اثر «قدیمها جنگ داشتیم الان همه چیز» از دیبا خبر تبریز در مقام نخست، میلاد رحمان شکرگزار با اثر «توفیق خصوصیسازی» از هفتهنامه طلوع فردای اردبیل در مقام دوم و احسان شامی با اثر «اندر امیدواری» از روزنامه سرخاب تبریز در مقام سوم جای گرفتند.
«کوریم و نمیبینیم ورنه همه بیماریم» کاری از ثریا خواصی در مردم نو و «اگر روزنامه نداریم، صدا و سیما هم نداریم» اثری از حامد عاطفیفر در مهد تمدن نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.
بخش عکس:
مقام اول به «عاشقان والیبال در انتظار شور شوقی دوباره» کار سهیل فرجی از خبرگزاری ایسنا در ارومیه، مقام دوم به «انتخابات در روستاهای برفی ارومیه» کار مجتبی اسماعیلزاده از خبرگزاری تسنیم در ارومیه و مقام سوم به «سایه سنگین کرونا بر سر کارگران» کار علی بابائی بدیهی از شهریار نیوز تبریز رسید.
بخش ویژه (زیرمجموعه فرهنگ ایثار و شهادت):
مقام اول برندهای نداشت. مقام دوم به سمیه محرمی از خبرگزاری فارس در زنجان با اثر «جریان دلداری مدافعان حرم توسط حاج قاسم» و مقام سوم به طاهره نویداری از نای قلم ارومیه با اثر «قلب روستاییان در دل این خانه میتپد» تعلق یافت.
بخش ویژه (زیرمجموعه گام دوم انقلاب):
اثری در رتبه نخست جای نگرفت. مقام دوم به میلاد رحمان شکرگزار با «گام دوم انقلاب، دکترینی که خاک میخورد» در نشریه طلوع فردای اردبیل اختصاص یافت و حسن سروری با اثر «بگذارید جوانان به صحنه بیایند» در نشریه آینده اردبیل به مقام سوم دست پیدا کرد.
بخش جنبی:
«سالاری المانهای مشهدی در زنجان» کاری از مرتضی شیرمحمدی در روزنامه صدای زنجان تنها اثر برگزیده این جشنواره شناخته شد.
نظر شما