نتیجه یک تحقیق جدید نشان میدهد که تصاویر زیاد و غیرضروری در کتابهای کودک تاثیر منفی در تمرکز و درک کودکان از مطالب موجود در کتابها دارد.
پژوهشگران امریکایی در این باره هشدار دادهاند که تصاویر و نقاشیهای رنگارنگ که با هدف ایجاد انگیزه در خوانندگان کودک به کتابها راه مییابند میتواند نتیجه عکس داشته باشد و توجه کودکان را از اصل داستان و متن کتاب منحرف کند.
کتابهای کودک به طور معمول تصاویری چشمگیری را در خود دارند که به خوانندگان کوچک کمک میکند تا شخصیتها و صحنه داستان را در ذهن خود تجسم کنند.
با اینحال نتیجه مطالعات اخیر نشان داده است که تصاویر زائد و بیش از حد حواس کودکان را حین خواندن کتاب پرت میکند. به گفته آنا فیشر، روانشناس و نویسنده این مقاله از دانشگاه کارنگی ملون ایالت متحده امریکا «مهارت خواندن برای بسیاری از کودکان کار سختی به شمار میرود. تصاویر اضافی ممکن است چشم خواننده را از متن دور کرده و تمرکز لازم را برای فهم خط روایی داستان از کودکان سلب کند.»
در این مطالعه دکتر فیشر و همکارانش به گروهی از افراد بزرگسال کتابی دادند که برای تمرین خواندن کودکان طراحی شده بود و از آنها خواستند که مشخص کنند کدام تصاویر سرگرمکننده اما برای فهم داستان غیرضروری میباشد.
سپس این تصاویر غیرضروری از نیمه دوم کتابها حذف و به دست 60 کودک 6 تا 8 سال برای مطالعه داده شد و محققان از طریق یک ردیاب قابل حمل تعداد دفعاتی را که هر دانشآموز نگاهش را از متن صفحه به سمت تصاویر برمیگرداند شمارش کردند.
تیم تحقیقاتی پی بردند که کودکان وقتی نیمه دوم کتاب را با تصاویر کمتری میخوانند تعداد دفعاتی که نگاهشان را از روی متن کتاب بر میدارند کمتر است و در درک مطلب نیز نمره بالاتری کسب میکنند.
به گفته نویسنده این مقاله در خلال سالهای اول مدرسه، کودکان یک دوره گذر را طی میکنند و به طور فزایندهای انتظار میرود بتوانند به طور مستقل مطالعه کنند و این موضوع خصوصا در زمان همهگیری کوید- 19 بیشتر خودش را نشان میدهد؛ زیرا کودکان مجبور هستند که با حداقل حضور راهنما و معلم مطالعه کنند.
این گروه همچنین دریافتند که کودکانی که در حال مطالعه بیشتر تمایل داشتند نگاهشان را از روی متن بردارند به احتمال زیاد نسخههای سادهتر کتابها برایشان مفیدتر خواهد بود.
دکتر فیشر و همکارانش به نویسندگان، ناشران و تصویرگران پیشنهاد دادهاند که دست کم برای کودکان کتاباولی، تصاویر غیرضروری و پرتکننده حواس را از کتابهای آموزشیشان حذف کنند و نیز اشاره کردهاند که این اقدام همه موانع موجود بر سر خواندن و یادگیری را برطرف نمیکند؛ اما میتواند یک گام برای آسانتر کردن فرآیند یادگیری به شمار آید.
پژوهشگران این تحقیق در پایان هشدار دادهاند که این مطالعه محدود به ارزیابی الگوهای مطالعه کودکان و فقط بر اساس یک کتاب انجام شده است.
نظر شما