جواد هاشمی گفت: اربعین حسینی به صورت مستقل در آثار ادبی کلاسیک وجود ندارد. اصولا توجه به اربعین به صورت گسترده در شعر یک پدیده معاصر است.
وی در پاسخ به این سوال که «چه حوادث و موتیفهایی از عاشورا در شعر بیشتر تکرار شده است گفت: «دو واقعه شهادت امام حسین، حوادث قتلگاه و مسائلی که روز یازدهم محرم پیش آمده است، یعنی حوادث بعد از روز عاشورا مخصوصا عبور کاروان اهل بیت امام حسین از کربلا و آغاز اسارت در شعر فراوان ذکر شده است. کیفیت اشعاری که با این سه موضوع سروده شدهاند نیز بیشتر از اشعار با موضوعات دیگر است. با در نظر گرفتن این قضیه نقش حضرت زینب در این اشعار پررنگ است. در روزگار معاصر توجه به شخصیتهایی مانند، حضرت عباس، حضرت علی اکبر و علی اصغر بیشتر شده است و اشعار حول این چند شخصیت میگذرد.»
این شاعر و محقق جوان ادبیات کهن فارسی را از حیث توجه به اربعین بررسی کرد: «گذشته ادبیات فارسی از توجه به جزئیات به دور است. حتی اشعار عاشورایی در گذشته ادبی ایران موضوعات کلیتری دارند. یعنی به واقعه کربلا جزءبهجزء و حادثهبهحادثه پرداخته نشده است. بنا بر همین مسئله، اربعین حسینی نیز به صورت مستقل در این آثار ادبی کلاسیک وجود ندارد. اصولا توجه به اربعین به صورت گسترده در شعر یک پدیده معاصر است.»
وی درباره این موضوع افزود: «هرچه از دورههای تاریخی ادبی مختلف به دوران معاصر نزدیکتر میشویم، این توجه به جزئیات بیشتر میشود و شعر عاشورایی موضوعات متعدد و بیشتری را در بر میگیرد. حتی در دوره معاصر همایشها و مسابقاتی برای سرودن شعر عاشورایی در نظر گرفته شده است و مجموعههای متعددی با موضوع اربعین به چاپ رسیده است. مثلا انتشارات آرام دل کتاب موکب کلمات را منتشر کرده است که همین موضوع اربعین را دارد. به غیر از این کتاب در برخی از فصول کتابهای مختلف یا در قالب یک فصل کامل نیز در برخی از کتب ادبی به اربعین اشاره شده است. نمونهاش هم کتاب از سنگ ناله خیزد مصطفی فاطمیان است.»
نظر شما