این مرکز بهصورت پیوسته در نمایشگاههای استانی کرمانشاه و نمایشگاههای بینالمللی کتاب تهران شرکت داشته و در سال 1393 ازسوی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه بهعنوان ناشر برتر شناخته شده است.
در انتشارات «سرانه» آثار بزرگان و پیشکسوتان این دیار همچون استاد فرشید یوسفی، محمدمسعود کیایی، اسفندیار رشیدی، حجت الله مولاییفر و ... به چاپ رسیده و منتشر شده است.
در روزهایی که کرونا در رکود نشر در استان کرمانشاه تاثیر گذاشته و موجی از فشار اقتصادی را نیز بههمراه داشته است، انتشارات «سرانه» تلاش میکند تا با برنامهریزی مدون و راهبری همچنان مخاطبان خود را حفظ کند و این مرکز را فعال نگه دارد.
پیرامون حال و روز انتشاراتیها در روزهای کرونایی، نحوه جذب مشتری و راهکارهایی که یک انتشاراتی را در بدترین شرایط فعال نگه میدارد، با «مهرداد مرادی»، مدیر انتشارات سرانه به گفتوگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان میگذرد.
چطور توانستهاید «سرانه» را در روزهای ناخوش کرونایی همچنان فعال نگه دارید؟
در مورد سایر انتشاراتیها نظر خاصی ندارم چون بیشتر آنها در وضعیت خوبی بهسر نمیبرند؛ اما در خصوص وضعیت انتشارات «سرانه» نسبت به قبل از زمان شیوع ویروس کرونا باید بگویم که نهتنها نزول نداشته بلکه وضعیت خوبی نیز پیدا کرده و از نظر فنی، اداری و مجوزها مشکلی وجود ندارد، البته قیمت کاغذ و دستمزد گران شده اما مانع از ادامه و انجام کار انتشارات نشده است.
من بهعنوان مدیر انتشارات «سرانه» برنامهریزیهای راهبردی و بلندمدتی در پیش گرفتهام، کوتاهمدت فکر نمیکنم، سبدی از مسائل و موضوعات کاربردی را برای کار انتشارات ایجاد کردهایم که از جمله اجزای این سبد میتوان به کیفیت کار، هزینه مناسب، زمان تحویل مناسب، صداقت کاری و ارتباط خوب با نویسندگان و صاحبان اثر کرمانشاه اشاره کرد و شاید نتیجهای که اکنون از کارم به دست میآورم، حاصل برنامهریزی من در پنج سال گذشته است.
برای تعامل بهتر انتشاراتیهای استان با نویسندگان و صاحبان قلم در روزهای کرونایی چه پیشنهادی به همکارانتان دارید؟
همبستگی ناشران و نویسندگان میتواند در دوران کرونا باعث رونق کتابخوانی در جامعه باشد. مسئله کتابخوانی بسیار مظلوم واقع شده و این رکود جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا هم مزید بر علت شد و تا حد بسیار زیادی این موضوع را به انزوا برده است.
برای کمک به ناشران و کتابفروشیها باید بهصورت پایهای و بنیادی، اقداماتی را انجام داد. به نظر من انتشارات باید روی پای خود بایستد و این محقق نمیشود مگر اینکه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مردم نهادینه شود و مردم کتاب بخوانند. وقتی افراد جامعه به این موضوع روی بیاورند و کتاب بخرند، دیگر انتشارات و کتابفروش به کمک هیچ ارگانی نیاز ندارد چون محصولی را که تولید میکند، مردم میخرند و هزینهاش را میپردازند و دیگر نیازی به کمک هیچکس نیست و فقط مردم هستند که میتوانند این مشکل را حل کنند و در این وضعیت مردم با خرید کتاب و کتابخوانی هم باعث بالا رفتن سطح فرهنگی جامعه میشوند، هم اشتغالزایی میکنند و هم با بیکاری مبارزه کردهاند.
سطح فرهنگی جامعه باید آنقدر بالا برود تا مردم برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر کتاب خریداری کنند و برای کتاب پول خرج کنند تا چرخه و گردش پول در صنعت چاپ و نشر ایجاد شود. ما باید دنبال یاد گرفتن ماهیگیری باشیم نه اینکه دولت یا ارگانی در مقطعی از زمان به ما ماهی بدهد هر چند رایگان و بلاعوض، نباید دنبال تسکین درد باشیم باید آن را درمان کنیم.
برای فقر فرهنگی ناشی از کممیلی به کتابخوانی چه باید کرد؟
در کرمانشاه موضوع کتاب و کتابخوانی بسیار مظلوم است، ما بیرونقی و رکود کار خود را نباید با هزینه دیگران جبران کنیم، اگر کتاب رونق ندارد ناشر باید هزینه آن را پرداخت کند، تاوان کم و کاستی و عدم مدیریت یا مدیریت اشتباه انتشارات را نباید دیگران بپردازند. مسئله دیگر که باید مدنظر مسئولان انتشاراتیها باشد، این است که چه انتشارات ضرر کند یا نکند، مشتری باید راضی باشد.
برای جبران فقر فرهنگی ناشی از کتابخوانی باید سعی کنیم مردم به سمت مطالعه کتاب بروند و این وظیفه نویسنده، ناشر، پخشکننده و کتابفروش است که باید راهکارهایی را به کار ببندند تا مردم بهسوی کتاب و کتابخوانی روی بیاورند.
کتاب یک محصول است و این محصول میتواند برای مردم شغل ایجاد کند و برای کشور درآمدزایی کند. بهعنوان مثال اگر در کرمانشاه 400 هزار خانواده وجود داشته باشد و هر خانوادهای ماهیانه حدود 100 هزار تومان کتاب خریداری کنند، گردش مالی چاپ و نشر در کرمانشاه ماهیانه مبلغ 40 میلیارد تومان میشود که به زبان ساده میتوان گفت 40 میلیارد تومان یعنی 40 دستگاه آپارتمان یک میلیارد تومانی، یعنی 10 هزار نفر مشغول به کار شوند و ماهیانه مبلغ 4 میلیون تومان درآمد کسب کنند، این یعنی اشتغالزایی، درآمدزایی و همچنین کار فرهنگی؛ نباید همیشه منتظر این باشیم که ببینیم دولت چه کاری انجام میدهد، پس سهم مردم چه میشود و مردم در این راستا چه کردهاند؟!
برای راضی نگهداشتن مشتری و کتابخوان چه باید کرد؟
موضوع کسب رضایت مشتری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و مولفههایی وجود دارد و به ترتیب شامل زمان، هزینه و کیفیت میشوند؛ اگر با زمان کمتر، هزینه کمتر و در عین حال با کیفیت بالاتر و بهتری محصول به صاحب اثر تحویل داده شود، میتوان اطمینان پیدا کرد که رضایت مشتری به دست آمده است و این مشتری به یک بازاریاب برای ناشر تبدیل میشود و برای او تبلیغ خواهد کرد و نوعی اعتماد اجتماعی ایجاد میشود و من در انتشارات سرانه در این 10 سال این استراتژی را به کار بردهام.
حد متوسط اشتغالزایی در اننتشاراتی چقدر است؟
هر انتشاراتی که واقعا بدون حاشیه بخواهد فعالیت کند، در کمترین ظرفیت برای تعداد 10 نفر نیروی انسانی اشتغالزایی ایجاد میکند چون در انتشارات بهصورت مستقیم تایپیست، صفحهآرا، ویراستار، مدیر، منشی و افراد دیگری به کار اشتغال دارند و بهصورت غیرمستقیم نیز پخشکننده، حملونقل کننده و کتابفروش نیز در این راستا فعالیت دارند.
از تسهیلاتی که سامانه «کارا» در اختیار ناشر میگذارد، تا چه اندازه رضایت دارید؟
در خصوص سامانه «کارا» باید گفت که عدم ارائه اطلاعات کافی و اطلاعرسانی نامناسب و عدم شفافسازی در خصوص این سامانه، کارآمدی آن را تا حد زیادی از بین برده است؛ زمانی که این سامانه ایجاد میشود، سوالات زیادی برای افراد و صنفهای مختلف ایجاد می شود و با ابهامات زیادی روبرو میشوند و پشتیبانی خوب و دقیقی در راستای پاسخگویی به سوالات و رفع ابهامات وجود ندارد. بهعنوان مثال برای کاغذ با هر شمارهای که تماس میگیریم پاسخگو نیستند و با مراجعه هم به پاسخ سوالاتمان دست پیدا نمیکنیم، این قضیه مخصوصا برای شهرستانها که بهراحتی دسترسی به پایتخت ندارند، بسیار مشکلتر است.
انتشارات «سرانه» برای فعالیت آنلاین هم برنامهای دارد؟
انتشارات سرانه در زمینه فروش آنلاین کتاب فعالیتی انجام نمیدهد البته از طریق سایتی که خانه کتاب ایجاد کرده است، افراد کتابها را مشاهده میکنند و در صورت نیاز با ما تماس میگیرند و برای آنها ارسال میشود؛ اما خیلی امیدوارکننده نیست چون فروش غیرحضوری و آنلاین نیاز به یک تخصص، برنامهریزی، سرمایهگذاری و سازماندهی دارد تا بتوان این کار را انجام داد. البته امیدواریم در آینده بتوانیم در زمینه ارائه این خدمت گام برداریم.
برای معرفی کتب و آثار چاپشده در انتشارات خود برنامهای دارید؟
در حال انجام یک سری کارهای بنیادی هستیم که از جمله آنها میتوان به فعالیت در زمینه معرفی کتاب اشاره کرد و تمام کتابهایی که الان به نوبت در انتشارات سرانه در حال چاپ هستند، با توجه به ارتباطاتی که با خبرگزاریها، رسانهها و مطبوعات کرمانشاه ایجاد کردهایم، سعی میکنیم که اخبار انتشار و چاپ کتابها را به اطلاع مردم برسانیم؛ چون اولین مرحله این است که محصول را معرفی کنیم تا مردم آن را بشناسند.
نظر شما