یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
افتتاح و بهره‌برداری از 9 کتابخانه عمومی در استان همدان تا پایان سال

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اعلام برنامه‌های هفته کتاب از افتتاح بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی در این هفته و افتتاح و بهره‌برداری از 9 کتابخانه تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، شب گذشته (24 آبان) مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با حضور در استودیو خبر شبکه استانی همدان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شرکت کرد.

عاطفه زارعی در این نشست اظهار کرد: به‌طور استاندارد به ازای هر نفر باید سه یا چهار کتاب در کتابخانه‌های عمومی وجود داشته باشد اما در همدان به ازای هر نفر یک کتاب موجود است.

وی افزود: بیش از یک میلیون و سیصد هزار منبع اطلاعاتی در کتابخانه‌های عمومی استان موجود است که نسبت به جمعیت یک میلیون و هفتصد هزار نفری آن، این سرانه را به نزدیک یک کتاب رسانده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان ادامه داد: موضوع دیگر این است که کتاب‌ها سیر زیستی دارند و کتاب‌ها دارای میرایی و تولد در چرخه قرارگیری در کتابخانه‌های عمومی هستند.

زارعی با بیان اینکه مواجهه کتابخانه‌های عمومی با ویروس کرونا مشابه سایر مشاغل است، گفت: از آنجایی که مخاطب کتابخانه‌های عمومی از تمامی سنین و پایگاه‌های اجتماعی است و خطراتی در حضور فیزیکی وجود دارد، بنابرین کار خود را در فضای مجازی دنبال می‌کنیم.

وی یادآور شد: با استفاده از ظرفیت‌های موجود در اداره کل کتابخانه‌ها و همچنین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فعالیت را به فضای مجازی بردیم و آن را تعطیل نکردیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: شعار ما در کنار «در خانه بمانیم»، «در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم» بود و سعی کردیم به شیوه‌های مختلف فضای موجود در جامعه را به‌سوی کتابخوانی پیش ببریم.

زارعی اظهار کرد: در این ایام پس از بازگردانی کتاب‌ها به کتابخانه آن‌ها را به محدوده قرنطینه گذاشته پس از طی شرایط بهداشتی دوباره وارد چرخه می‌کنیم.

وی افزود: همچنین دسترسی به قفسه‌های کتاب بسته شده است. تمام کتاب‌خوانان می‌توانند با مراجعه به سامانه درخواست رزرو کتاب داشته باشند و یا با تماس با کتابخانه مورد نظر خود در زمان مشخص شده کتاب‌های خود را تحویل بگیرند.

زارعی اعلام کرد: در هفته کتاب 1480 برنامه در سطح شهرستان‌ها و مرکز استان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.

وی اعلام کرد: نخستین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان با محوریت کتاب، کتابخوانی  و کتابخانه توسط محفل ادبی هگمتانه و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با عنوان «دوست من کتاب» برگزار می‌شود.

همچنین به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، نشست علمی با عنوان «نقش کتاب و کتابخوانی در کاهش جرم» با ارائه دکتر فریدون جعفری، دستیار ویژه وزیر علوم در حوزه حقوق شهروندی و مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت علوم و تحقیقات با همکاری انجمن خیرین کتابخانه‌ساز برگزار می‌شود.

وی از افتتاح بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی همدان در هفته کتاب خبر داد و گفت: 8 پروژه عمرانی کتابخانه‌سازی با پیشرفت فیزیکی 99 تا 100 درصد داریم که تجهیز شده‌اند یا در حال تجهیز هستند. به این ترتیب تا پایان سال 9 کتابخانه افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

به گفته زارعی این کتابخانه‌ها و پروژه‌های یادشده عبارتند از: کتابخانه آیت‌الله بهاری در شهرستان بهار، کتابخانه بعثت در تویسرکان، کتابخانه آیت‌الله فیاضی در درگزین، کتابخانه شهدا گمنام در رزن، توسعه کتابخانه شهید مطهری در فامنین، کتابخانه ماماهان در فامنین، کتابخانه ینگی کند در ملایر، کتابخانه آل یاسین در کبودرآهنگ و کتابخانه شهید مظاهری در مریانج.

وی بیان کرد: کتابخانه سیار همدان با همکاری شهرداری همدان نیز در این هفته، شادپیمایی خواهد داشت.

زارعی گفت: علاوه بر مسابقات کتابخوانی، مسابقه دیگری که با همراهی جهاد دانشگاهی تدارک دیده شده است، دفاع سه دقیقه‌ای از کتاب است. بدین ترتیب که کتابخوانان حرفه‌ای در سه دقیقه کتابی را که خوانده‌اند به خوبی معرفی کنند. این برنامه‌ها در سطح تمام شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اعلام کرد: مراسم استانی هفته کتاب در تاریخ 27 آبان‌ماه با حضور مقامات ارشد استان و کتابداران به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها