جمعه ۷ دی ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
فرصت‌سازی نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران ۱۴۰۳

سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران، درحالی به کار خود پایان داد که بخش عمده فعالان حاضر به دنبال جذب بازار و برنامه‌ریزی برای یک‌سال آینده کاری خود بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا دفتر سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران پنجشنبه (ششم دی‌ماه) بسته شد، نمایشگاهی به وسعت ایران که مخاطبانی از نقاط مختلف کشور دارد و مجموعه‌ای از فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی در حوزه مواد اولیه، ماشین‌آلات، چاپخانه‌ها و فناوری‌های نوین در آن حضور داشتند.

نمایشگاه سی‌ویکم در جدیدترین تجربه خود در فضایی به وسعت ۴۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده و ۱۵۰۰ متر فضای باز در سالن‌های مختلف شامل سالن‌های ۳۵، ۳۸، ۳۸A، ۳۸B، ۱۸، ۴۰، ۴۱، خلیج فارس، میلاد و همچنین فضای باز به ارائه جدیدترین فناوری‌های حوزه چاپ و بسته‌بندی پرداخت.

حدود ۴۵۰ شرکت داخلی و خارجی فعال صنعت چاپ در آن حضور داشتند که شامل ۳۸۰ شرکت داخلی، ۵۰ شرکت از کشور چین و ۲۰ شرکت بین‌المللی بودند، بخش عمده سالن ۳۵ به فعالان صنعت چاپ کشور چین اختصاص داشت و همگی در غرفه‌های پیش‌ساخته منظم و واحد به ارائه جدیدترین دستاوردهای خود پرداخته بودند. بخشی از آن‌ها فروشنده مواد اولیه بودند، بخشی دیگر در زمینه فناوری‌های نوین و گروهی دیگر در حوزه ماشین‌آلات در نمایشگاه حضور داشتند.

فرصت‌سازی نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران ۱۴۰۳

جلیل غفاری‌رهبر، رئیس هیئت‌مدیره شرکت آورین مهر فجر، مجری برگزاری نمایشگاه درباره ویژگی‌های نمایشگاه به ایبنا گفت: نمایشگاه نسبت به سال گذشته یک سالن کمتر دارد، اما غرب نمایشگاه به شکل کلی در اختیار فعالان حوزه چاپ قرار دارد و تلاش کردیم که پاسخگوی جمع گسترده مخاطبان باشیم.

او با بیان اینکه نشست‌ها و کارگاه‌های مختلفی برای این رویداد پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: با توجه به اهمیت آموزش و لزوم به‌روزرسانی اطلاعات و دانش فعالان صنعت چاپ تلاش کردیم نشست و کارگاه‌های مختلفی داشته باشیم، به همین دلیل هر روز ۲ کارگاه آموزشی در سالن کنفرانس واقع در سالن ۳۵، در مجاورت ستاد برگزاری و سایر غرفه‌ها برگزار شد.

غفاری‌رهبر همچنین به حضور هیئت‌های تجاری از کشورهای مختلف و کل ایران اشاره کرد و یادآور شد: از افغانستان، عراق، ترکمنستان و تاجیکستان هیئت‌های تجاری مختلف دعوت شدند که حدود ۷۰ نفر بودند، همچنین جمع گسترده‌ای از فعالان چاپ از قزوین، خراسان رضوی، مازندران و سایر استان‌ها در این رویداد حضور داشتند.

او همچنین درباره اثرگذاری این رویداد بر صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور، توضیح داد: اثرگذاری این نمایشگاه را از بازخورد غرفه‌داران و مشارکت‌کنندگان می‌گیریم، به‌طور خودجوش حدود ۴۰ هزار مترمربع درخواست فضا داریم اما فقط توانستیم ۲۲ هزار مترمربع را در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم و این نشان‌دهنده تعامل میان مشتری و غرفه‌دار همچنین جایگاه این رویداد در میان فعالان صنعت چاپ است.

فرصت‌سازی نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران ۱۴۰۳

به دلیل همزمانی با نمایشگاه «تلکام» بازدید از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران با تابلوی نارنجی رنگ، نیازمند توجه جدی مخاطبان بود، خوشبختانه وجود ماشین‌های برقی و رفت و آمد آن‌ها از در شمالی تا ورودی سالن‌ها، تا حد زیادی خستگی پیاده‌روی را برای بازدیدکنندگان کمرنگ می‌کند، اما پُرمخاطب بودن هر دو رویداد، به شلوغی محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران دامن زده بود.

در سالن ۳۸ به سراغ مجید خادمی، فعال حوزه چاپ می‌روم، او با اشاره به حضور سالانه خود در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران، گفت: با حضور در این رویداد به دنبال ایجاد تعامل و ارتباط با مخاطبان خود هستیم، سعی کردیم جدیدترین خدمات و فعالیت‌های خود را در حوزه خدمات پس از چاپ متمرکز کنیم؛ همچنین بر آموزش و ساختار رنگ و کیفیت و ساختار کیفی در سازمان نیز کار کردیم.

او همچنین با اشاره به مطالبات فعالان صنعت چاپ، گفت: سرمایه‌بر بودن، یکی از بزرگترین چالش‌ها در کشور است، تسویه مطالبات اکنون به دلیل وضعیت بازار ۶ تا هشت‌ماهه شده است و به‌عنوان تولیدکننده برای ادامه مسیر و فعالیت خود به سرمایه در گردش زیاد نیاز داریم که بانک‌ها هم هیچ حمایتی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: به همین تناسب بحث کمبود نیروی انسانی را نیز شاهد هستیم که امیدواریم با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود به زودی در این حوزه این دغدغه رفع شود.

فرصت‌سازی نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران ۱۴۰۳

به‌طور معمول حضور در نمایشگاه‌های تخصصی به افزایش قدرت فروش و افزایش سهم بازار از میزان فروش نهایی منجر می‌شود، همچنین ارتباط مستقیم و رو در رو با جمع مصرف‌کنندگان و آشنایی نزدیک با سلیقه آن‌ها را نیز می‌توان از دیگر ثمرات حضور در چنین رویدادهایی دانست.

در ادامه با مهدی کاظمی، یکی دیگر از فعالان صنعت چاپ به گفت‌وگو نشستم، او با بیان اینکه امسال تلاش کردیم متناسب با نیاز مخاطبان، محصولات مورد نیازشان را تامین کنیم، گفت: به دلیل وضعیت کلی اقتصادی و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد به دلیل اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده است، تیراژ خود را پایین آوردیم تا مشتری بتواند با هزینه کمتر کار سفارش بدهد.

وی ادامه داد: البته این موضوع، بسیاری از واحدهای چاپی را درگیر خود کرده است تا بتوانند بنگاه‌های اقتصادی‌شان حیات داشته باشد، زیرا ادامه کار در این حوزه با سختی‌های زیادی همراه است و بسیاری از مواقع چنین اقداماتی می‌تواند کمک حال آن‌ها باشد.

کاظمی همچنین درباره لزوم حضور فعالان صنعت چاپ در نمایشگاه‌های تخصصی، عنوان کرد: حضور در نمایشگاه‌ها با یک یا دو بار به تنهایی جوابگو نیست، این حضور باید مستمر باشد و تداوم داشته باشد تا در ذهن مخاطبان و مشتریان به جایگاه واقعی و اصلی خود نزدیک شوند.

به‌گفته وی، دیدار با مشتری و ایجاد تعامل و ارتباط رو در رو نیز ازجمله ثمرات حضور در نمایشگاه چاپ است، بعد از حضور ۱۰ ساله در این نمایشگاه، توانستیم زمینه‌ای ایجاد کنیم تا درباره کیفیت محصولات و اقداماتی که عرضه می‌کنیم نقدها و نظرات را دریافت کنیم و فکر می‌کنم همین مسئله به رشد مجموعه‌ها کمک می‌کند.

فرصت‌سازی نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران ۱۴۰۳

طیف گسترده‌ای از فعالان صنعت چاپ کشوردر این نمایشگاه یا به دنبال عقد قراردادهای کاری یا به دنبال توسعه کسب و کارشان بودند، چهره‌هایی که از نمایشگاه استفاده کرده بودند تا با جدیدترین تولیدات و فناوری‌های شرکت‌ها آشنا شوند یا به دنبال تامین مواد اولیه برای چاپخانه‌هایشان بودند. ایجاد نام و آوازه مناسب برای شرکت‌ها و دریافت سفارش‌های کاری ایده‌آل همچنین رزومه کاری مناسب هم از دیگر اهدافی است که عموماً شرکت‌ها با حضور در نمایشگاه‌های تخصصی به دنبال کسب آن هستند.

در سالن ۳۸A با علی کلهر، مدیر تولید یکی از مجموعه‌های چاپی به گفت‌وگو می‌نشینم، او با اشاره به چالش جدی فعالان صنعت چاپ، عنوان کرد: امروزه مهمترین چالش، نیروی حرفه‌ای با انگیزه و متخصص در صنعت چاپ است و کمبود نیروی کار داریم، این صنعت از دستگاه‌های گران‌قیمت برخوردار است و اگر فردی غیرمتبحر سر دستگاه‌ها برود، ممکن است دستگاه آسیب ببیند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های صنعت چاپ طی دهه‌های مختلف، ادامه داد: به دلیل مسائل اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، طی سال‌های اخیر نتواستیم رشد زیادی داشته باشیم که امیدوارم با همت دولت این دغدغه‌ها مرتفع شود.

کلهر همچنین درباره ضرورت حضور شرکت‌های مختلف فعال این صنعت در نمایشگاه چاپ، گفت: این رویداد یک کنگره بزرگ برای فعالان صنعت چاپ، برای تبادل اطلاعات و تبادل کار است، خوشبختانه چنین فضاهایی وجود دارد تا بتوانیم بی‌واسطه با مشتریان خود صحبت کنیم و به‌نظرم یک کار پُرخیر و منفعت برای همه است.

به‌گفته وی، گسترده شدن ارتباطات، آشنایی با نوآوری شرکت‌ها، ایجاد رقابت سالم بین صنف و برنامه‌ریزی برای سفارشات یک‌سال پیش رو را هم می‌توان از دیگر مزایای حضور در نمایشگاه‌ها دانست.

فرصت‌سازی نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران ۱۴۰۳

و اما می‌توان گفت که شرکت‌ها با حضور در نمایشگاه‌ها، شانس دیده شدن دارند، بسیاری از برندهای معتبر صنعت چاپ در دو دهه قبل شاید با یک غرفه کوچک در این رویداد حضور داشتند، اما اکنون در فضاهای ۱۰۰ متری و حتی بیشتر به عرضه محصولات و توانمندی‌هایشان پرداختند. در این میان آشنایی با سیر تحول سلیقه و نیاز بازار هدف نیز نکته مهمی است که فعالان صنعت چاپ می‌توانند و باید با تکیه بر آن برای بازار کار خود برنامه‌ریزی کنند.

علاوه بر این شرکت‌ها در نمایشگاه این فرصت را دارند که رودررو با بازدیدکننده‌ها صحبت کرده و به معرفی محصول یا خدمات خود بپردازند، نمایشگاه‌ها فرصتی برای ارتباط رودرو و حقیقی با مشتری‌هاست، در حقیقت هیچ زمان دیگری نمی‌توان با این تعداد از مشتریان، مستقیم گفت‌وگو کرد و نیازها، خواسته‌ها و شکایت‌های آن‌ها را بدون واسطه شنید.

از سوی دیگر باید تاکید کرد؛ نمایشگاه‌ها اساساً برای نمایش دستاوردهای جدید در فضای صحیح رقابتی برگزار می‌شوند و در مجموع، این رقابت خود به عاملی برای نشاط و پویایی هرچه بیشتر صنعت منجر خواهد شد. نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی، دید و بازدید پیشکسوتان و جوان‌های صنعت چاپ با یکدیگر و مجموعه گفت‌وگوهای تخصصی همه و همه می‌توانند به رشد و پویایی صنعت چاپ کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها