مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، گفت:
کتاب نویسندگان کانون پرورشی سمنان رتبه دوم کشوری را کسب کرد
هیأت داوران دوازدهمین ویژه برنامه هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور از میان 11 اثر رسیده به مرحله نهایی، اثر پژوهشی فاطمه رضایی و محمد رستمیپور با عنوان «چگونگی استعدادپروری ورزشی کودکان» از استان سمنان را بهعنوان رتبه دوم بخش کتاب معرفی کرد.
وی افزود: ویژه برنامه پژوهش با هدف توسعه فرهنگ و تقویت روحیه پژوهش، ارج نهادن به تلاش پژوهشگران و نیز معرفی و تجلیل از مربیان، کارشناسان پژوهشگر و اقدامپژوهان برگزیده مراکز فرهنگی هنری کانون و دیگر محققانی که فعالیتهای کانون را موضوع تحقیق و پژوهش خود قرار دادهاند، برگزار میشود که در دوازدهمین دوره این ویژه برنامه در مجموع 300 اثر پژوهشی در حوزههای مختلف به دبیرخانه این رویداد رسید و پس از بررسی و داوری از سوی افراد صاحبنظر هر بخش برترینها معرفی شدند.
پژوهشهای برتر در بخش کتاب
خدابخشی گفت: هیأت داوران این بخش متشکل از علی خانجانی، حمیدنوایی لواسانی و اعظم بزرگی از میان 11 اثر رسیده به مرحله نهایی اثر پژوهشی فاطمه رضایی و محمد رستمیپور با عنوان «چگونگی استعدادپروری ورزشی کودکان» از استان سمنان را بهعنوان رتبه دوم بخش کتاب معرفی کرد.
مدیرکل کانون پرورش فکری سمنان، تصریح کرد: در بخش کتاب، داوران آثار را براساس معیارهایی ازجمله «میزان پایبندی پژوهشگر به اصول اخلاقی در تولید اثر پژوهشی»، «چگونگی عملکرد پژوهشگر در انتخاب موضوع»، «انتخاب ساختار محتوایی مناسب و تنظیم مطالب»، «برخورداری اثر از استدلالها و تحلیلهای علمی و منطقی»، «ارزشهای ادبی و نگارشی»، «رعایت اصول درستنویسی» و «برخورداری از منابع و مآخذ کارآمد و معتبر» اعتبارسنجی و ارزیابی کردند.
وی افزود: هیأت داوران این بخش در بیانیهای ضمن قدردانی از تمامی نویسندگان، مترجمان و پژوهشگران، بر رعایت نکاتی مانند «توجه به اهمیت آثار تالیفی روزآمد و کاربردی در تمام حوزههای اعلام شده فراخوان جشنواره به منظور کاربست اجتماعی و حل مسأله مخاطب»، «توجه لازم به روشمندی پژوهش در شکلگیری محتوای آثار تالیفی و انتخاب آثار ترجمه»، «توجه ویژه به کمبود محتوای آموزشی در زمینه تقویت تفکر پژوهشی و حل مسأله برای کودکان و نوجوانان در قالب داستان و غیرداستان»، «توجه به نکات درستنویسی و استفاده از انشای مناسب در تولید اثر» و «توجه به کاربست پژوهش متناسب با فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» تأکید کرد.
برگزیدگان بخش مقاله
خدابخشی گفت: هیأت داوران بخش «مقالهها» متشکل از فاطمه رنجبر، بهار ملکپور شهرکی و مینا ذاکرشهرک از مجموع 46 مقاله پژوهشی راهیافته به مرحله داوری مقاله «اثر تمرینات یکپارچگی حسی حرکتی با رویکرد مربی محور و والد مورد علاقه بر حرکات درشت کودکان مبتلا بر اوتیسم» کار مشترک «فاطمه رضایی، احمد نیکروان و راضیه شاکرمی» از سمنان را بهعنوان برگزیده دوم این دوره شناخت.
وی ادامه داد: هیأت داوران بخش مقالهها در بیانیه خود «تازگی موضوع و کاربرد آن در پیوند با فعالیتهای فرهنگی و ادبی کانون»، «درج دقیق مطالب مورد استناد و پرهیز از دخل و تصرف در اصل اثر»، «پیوند موضوع با اهداف سازمانی» و «توجه به تحقیقات میدانی در راستای برخورداری از نگاهی دقیقتر به سازوکارهای موجود و راههای بهینهساز» را از معیارهای مهم داوری این بخش اعلام کردند.
برگزیدگان بخش اقدامپژوهی
مدیرکل کانون پرورش فکری سمنان اظهار کرد: هیأت داوران بخش اقدامپژوهی متشکل از مهناز عرب، شمسی نامی و فریبا فروزانفر از میان 25 اثر راهیافته به مرحله داوری اثر «الهه حسنی» مسئول مرکز فرهنگیهنری کانون ایوانکی را با عنوان «چگونه میتوانم بددهنی و فحاشی اعضای نوجوان پسر مرکز ایوانکی را کاهش دهم؟» حائز رتبه نخست دانست.
خدابخشی افزود: هیأت داوران این بخش با اذعان به ارزش علمی تمامی آثار و اقدام ارزنده مربیان در حل مسایل حرفهای و پیشبرد اهداف فرهنگی و تربیتی مراکز کانون «تشخیص درست مساله تحقیق»، «تبیین روشن و واضح مسأله تحقیق»، «تجزیه و تحلیل مناسب»، «ارائه راهکارهای مناسب عملیاتی و کاربردی» و «پیوند با فعالیتهای فرهنگی و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» را از معیارهای داوری آثار این بخش عنوان کردهاند.
وی بیان کرد: داوران این بخش همچنین در بیانیهای برای اثربخشی و ارتقای سطح کیفی آثار «رعایت مراحل اقدامپژوهی در ارائهی گزارش»، «توجه بیشتر به جمعآوری اطلاعات دقیق و اجتناب از نظرها و تجربههای شخصی»، «ارائه راهکارها بر اساس مطالعه و بررسی»، «پرهیز از انتخاب موضوعهای تکراری و کلیشهای» و «مشارکتی بودن پژوهش در عمل» را پیشنهاد کردهاند.
برگزیدگان بخش پژوهش اعضای کانون
خدابخشی گفت: هیأت داوران این بخش متشکل از پروانه کیانیان، جاوید سرایی و بهمن کاظمی از میان 54 اثر راهیافته به مرحله نهایی چهار اثر ازجمله اثر پژوهشی «امید دربانیان» عضو مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون دامغان با عنوان «راهکارهای افزایش فروش شیرینی سنتی دامغان» را بدون رتبهبندی بهعنوان برگزیده معرفی کرد.
مدیرکل کانون پرورشی سمنان ادامه داد: معیارهای اصلی داوران در تخصیص امتیازها و انتخاب نفرات برگزیده براساس شاخصههایی مانند «درک درست از مفهوم پژوهش بهعنوان یک فرآیند پیوسته»، «همخوانی موضوع پژوهش با دغدغهی پژوهشگر»، «توجه به پرسش پژوهش و مناسبت آن با گروه سنی پژوهشگر»، «خلاقیت در انتخاب ایدهی اولیه و حفظ نگاه ایدهمدار در طول فرآیند پژوهش» و «روشمندی در جریان پژوهش، نگارش، رعایت شیوهی علمی و دقت در تبیین پیشینه» بوده است.
وی افزود: داوران این بخش توجه بیشتر به نکاتی مانند «درک درست از پژوهش و نگاه پژوهشی به موضوع»، «نقش هدایتگری و تسهیلگری مربی»، «توجه به اخلاقپژوهشی، امانتداری و استفاده درست از منابع و دقت در ارجاعهای درون متنی»، «تناسب پرسشهای پژوهش با گروه سنی پژوهشگران و استقلال نظر با وجود راهنمایی مربیان» و «انسجام در تنظیم و رعایت شیوهی نگارش متن علمی» را به نوجوانان پیشنهاد میکنند.
برگزیدگان بخش استانی
خدابخشی همچنین اظهار کرد: از مجموع آثار پژوهشی رسیده به دبیرخانه کانون استان سمنان، اثر متین شادکام عضو نوجوان مجتمع فرهنگی هنری کانون سمنان با عنوان «سمنان، کهندیار دستساختهها و دستیافتهها»، اثر امیرحسین رستمیان عضو نوجوان مرکز فرهنگیهنری شماره یک کانون سمنان با عنوان «دستگاه چشمکزن» و اثر تینا صیفی عضو نوجوان مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون سمنان با عنوان «حبه شگفتانگیز» برگزیده مرحله استانی معرفی شد.
وی یادآور شد: در بخش اقدامپژوهی مربیان، آثار مینا تبیانیان؛ مسئول مرکز فرهنگیهنری کانون شهمیرزاد با عنوان «راهکارهایی برای افزایش علاقه و دقت اعضا به مطالعه» و خدیجه حمزه؛ مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون سرخه با عنوان «بهبود روابط مثبت اعضای پسر نوجوان مرکز با استفاده از الگوی نیمهساختار مهربانی» رتبه استانی را کسب کرد.
مدیرکل کانون پرورشی سمنان در پایان گفت: در بخش ارائه مقاله پژوهشی نیز اثر معصومه ابراهیمی با عنوان «گونهشناسی هنجارگریزی نوجوانان در شبکههای اجتماعی در برابر ارزشهای خانواده» برگزیده استانی شناخته شد.
نظر شما