چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
ستاره‌ها در خفا به کار دیگری مشغولند

لی اسمولین در کتاب «حیات کائنات» نظریه جدیدی از جهان را ارائه می‌دهد که در زمان خودش زیبا، جامع و به‌طور کامل متفاوت از هر آنچه بود که قبلا مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، راز تکوین جهان، نور و حیات و معجزه ستارگان، متافیزیک و کیهان‌شناسی و هزاران موضوع اینچنینی، سال‌هاست که بشر را به تفکر واداشته است. اگر به شما بگوییم که همه‌چیز از ستاره‌ها شروع شد و ما شکل گرفته‌ایم، شاید چندان هم بیراه نگفته باشیم.
 
ستاره‌ها برای بسیاری، سرچشمه الهام و منبع احساس و برای برخی دیگر نماد طالع و سرنوشت هستند، اما ستاره‌ها در خفا به کار دیگری نیز مشغولند.
 
برای دریافت مطالب بیشتر درباره ستاره‌ها و کارهایی که در طول زندگیشان انجام می‌دهند، کتاب «حیات کائنات» نوشته لی اسمولین با ترجمه ابراهیم رفرف، انتخاب خوبی برای مطالعه خواهد بود.
 
موضوع محوری کتاب کندوکاو درباره خواستگاه قوانین طبیعت است، اینکه چرا قوانین فیزیک چنین هستند و چنان نیستند و چرا رفتار ماده تابع این دسته از قوانین فیزیک است و نه دسته‌ای دیگر و اینکه آیا قوانین فیزیک همواره به همین صورت بوده‌اند و خواهند بود، یا اینکه آن‌ها نیز مانند هر چیز دیگری در معرض تغییر و تحول‌اند.
 
لی اسمولین برای تحلیل این مسئله که قوانین طبیعت چگونه متحول می‌شوند و چرا قوانین فیزیک که امروزه شاهدش هستیم، جهانی تا این حد مساعد برای ظهور موجود زنده را ایجاب می‌کنند، نظریه کیهان‌شناسی خود را با عنوان «انتخاب طبیعی کیهان‌شناختی» ارائه داده است که شباهت زیادی به نظریه تکامل زیست‌شناختی دارد، با جزئیاتی که در متن کتاب آمده و نویسنده به استدلال‌های نیرومندی در این راستا همت گماشته است.   
 
رفرف در مقدمه کتاب آورده است: وظیفه من به‌عنوان مترجم انتقال دقیق و امانت‌دارانه نظرهای نویسنده در حد مقدورات بود، اما نباید فراموش کرد که در اینجا با یک فرضیه سروکار داریم نه نظریه اثبات شده و قطعی. لذا بر نظریه نویسنده این کتاب نیز  مانند هر نظریه علمی دیگری  انتقاداتی از سوی بعضی صاحب‌نظران دانش فیزیک مطرح شده است.
 

 
نییورک تایمز در شرح مفصلی درباره این اثر آورده است: «نخستین چیزی که برای زندگی مورد نیاز است، انواع مختلفی از اتم‌ها است که می‌توانند با هم ترکیب شوند و تعداد بسیار زیادی مولکول را تشکیل دهند که از نظر اندازه، شکل و خصوصیات شیمیایی تفاوت زیادی با یکدیگر داشته باشند. اغلب تأكید می‌شود كه برای حیات، كربن مورد نیاز است، زیرا تنها عنصری است كه تنوع كافی ساختارهای مولكولی پایدار را ایجاد می‌كند. تمام موجودات زنده روی زمین از ترکیبات کربنی ساخته شده‌اند که با مقادیر زیادی کربن، هیدروژن، اکسیژن و ازت و همچنین آثار بسیاری از اتم‌های دیگر ساخته شده‌اند. اما فراتر از مشخصات شیمی کربن، اگر تنوع کافی از اتم‌ها وجود نداشته باشد، زندگی غیرممکن است. کیهانی که فقط شامل یک نوع اتم است تقریباً مرده است.

لی اسمولین در کتابش نظریه جدیدی از جهان را ارائه می‌دهد که در زمان خودش زیبا، جامع و به‌طور کامل متفاوت از هر آنچه بود که قبلا مطرح شده است. اسمولین تصور می‌کند که فرایند سازماندهی خود از کیهان مانند فرآیند تکامل بیولوژیکی‌، جهان را شکل می‌دهد، زیرا از طریق سیاهچاله‌ها توسعه می‌یابد و در نهایت تولیدمثل صورت می‌گیرد، که هریک ممکن است منجر به انفجار بزرگ و جهان جدید شود.

کیهان‌شناسی علمی است که به ما تصویری از جهان ارائه می‌دهد که در آن، همانطور که نویسنده در کتاب «حیات در کائنات» می‌نویسد، تازگی‌ و تولد قابل درک است.»

 
لازم به ذکر است که اسمولین در متن کتاب، بخش مفصلی را به نقد نظریه اتمیسم رادیکال اختصاص می‌دهد که بحث بسیار آموزنده‌ای است. وی ثابت می‌کند که هیچ‌‌یک از اجزای جهان، فی‌نفسه و بدون ارتباط با کل جهان قابل شناخت نیست، زیرا هر جز از جهان با جان جهان در ارتباط است. نفی اتمیسم رادیکال و یگانه دانستن جهان، بدان معناست که جهان هستی در عمیق‌ترین لایه‌های خود بر یک وحدت استوار است و همه‌چیز بر این وحدت گواهی می‌دهد. حیات کائنات داستان شگفت‌انگیزی دارد که در عین‌حال داستان حضور ما در جهان هستی است، زیرا ما نیز با جهان هستی یگانه‌ایم کاوش در قوانین طبیعت به معنی کاوش در حقیقت یگانه هستی است.

کتاب «حیات در کائنات» در 602 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات علمی فرهنگی راهی بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها