سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
عمر فعالیت‌های ترویج کتابخوانی صرفا محدود به جشنواره‌ها نیست

رئیس شبکه مروجان کتابخوانی با بیان اینکه فعالیت‌های ترویج کتابخوانی باید خلاقانه باشد، عنوان کرد: این فعالیت‌ها باید به‌روز باشد چراکه عمر فعالیت‌های ترویجی کتابخوانی صرفا محدود به جشنواره و یک سال نیست و عمری ماندگار و پویایی دارند.

محسن حاجی‌ زین‌العابدینی، دبیر هفتمین دوره جشنواره و رئیس شبکه مروجان کتابخوانی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به آثار ارسالی به دبیرخانه هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی که تا پایان آذرماه ادامه یافت، بیان کرد: بیش از 1000 ایمیل و فایل ارسالی به جشنواره دریافت شد که دسته‌بندی و ارزیابی اولیه شدند و آن‌هایی که نیاز به اصلاح داشتند، اصلاح شدند. در مرحله بعد، پالایش اولیه صورت گرفت؛ چراکه برخی از آثار ارسالی به جشنواره ربطی نداشتند و در نهایت نزدیک به 865 اثر باقی‌ماند که این آثار، قابل ارزیابی بودند و سه مرحله داوری شدند.
 
وی افزود: مرحله اول، پالایش اولیه است که آثار تکراری، بدون مستندات و ضعیف جداسازی شد. مرحله بعد، ارزیابی آثار براساس معیارها و محتواهای داوری جشنواره و مرحله سوم، داوری پایانی آثار است. البته برخی از شرکت‌کنندگان براساس علاقه و سابقه شرکت در جشنواره، آثار خود را به‌صورت پستی ارسال کردند که آن‌ها نیز در مجموعه حضور پیدا کردند و از میان 865 اثر نزدیک به 700 اثر در مرحله داوری دوم قرار گرفت.
 
زین‌العابدینی عنوان کرد: با توجه به شیوع کرونا و اتفاقاتی که در این دوران افتاده‌است؛ اما استقبال از جشنواره بسیار خوب بود و آثار ارسالی به جشنواره نیز نشانگر این حقیقت است.
 
به‌گفته دبیر هفتمین دوره جشنواره، با توجه به اینکه بسیاری از فعالیت‌‌های ترویج کتابخوانی، حضوری‌اند، رویدادهایی چون نشست کتابخوانی، گروه‌های کتابخوانی و... موفق به برگزاری در شرایط حضوری نشدند و ممکن بود در شرایط کرونا نتوانند فعالیت کنند، اما نکته قابل توجه این است که گروه‌های دیگری ایجاد شدند که فعالیت‌های ترویج کتابخوانی در شرایط کرونا را رونق دادند و این آثار خلاقانه را برای جشنواره ارسال کردند.
 
وی ادامه داد: کرونا موجب شد تا فعالیت‌های مجازی پررونق شود و مستندات بسیاری از آثار ارسالی به جشنواره گروه‌ها، کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرامی باشد که همه آن‌ها در ارزیابی داوران مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
 
دبیر هفتمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور درباره شاخص‌های داوری آثار رسیده به جشنواره گفت: شاخص‌های داوری براساس موضوعاتی چون مردمی‌بودن آثار، فراگیربودن، اثربخشی‌ فعالیت‌ها، توجه به اقشار مختلف کودکان، سال‌خوردگان، زنان و اقلیت‌های قومی، دینی و... توجه به زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور و به‌طورکلی فعالیت‌های ترویجی کتابخوانی که به‌عنوان وظیفه دولتی و حمایت مستیقیم دولتی نباشد؛ بلکه بیشتر مردم‌نهاد و ماندگار باشد، امتیازات بیشتری کسب می‌کند. در این بین، خلاقانه‌بودن فعالیت‌ها نیز بسیار اهمیت دارد؛ چراکه در طول شش دوره گذشته جشنواره شاهد آثار متنوع و جالبی بودیم اما بعد از گذشت ۶ سال و در سال هفتم آثار تکراری هستند و فعالیت‌های ترویج کتابخوانی خلاقانه و جدید می‌تواند راهگشا باشد.
 
رئیس شبکه مروجان کتابخوانی کشور با بیان اینکه استقبال از بخش نشان استمرار جشنواره، بسیار بالا بود، بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که افراد و گروه‌هایی که در سال‌های گذشته فعال بودند، همچنان به فعالیت‌هایشان ادامه می‌دهند؛ چراکه بخش نشان استمرار مبین این است که کسانی که در دوره‌های گذشته جشنواره شرکت کردند و مقام آورده و جایزه گرفتند، درحال حاضر فعالیت‌های جدید، خلاقانه و ... خود را ارسال و کارهای قدیمی سال‌های گذشته را به‌روز می‌کنند. این موضوع نیز به این دلیل است که عمر فعالیت‌های ترویجی کتابخوانی صرفا محدود به جشنواره و یک سال نیست و عمری ماندگار و پویایی دارند.
 
وی ادامه داد: اختتامیه هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی در نیمه دوم بهمن‌ماه به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.
 
زین‌العابدینی در پایان گفت: جشنواره‌ها همچون جشنواره مروجان کتابخوانی بهانه‌ای برای متصل‌کردن گروه‌ها و افراد فعال حوزه کتاب به یکدیگر است و یکی از فعالیت‌های جشنواره مروجان کتابخوانی نیز همین است و امر شریف، محترم و ارزشمند کتابخوانی نباید به هدف جایزه گرفتن در جشنواره‌ها تبدیل شود. نباید به این رویداد به‌شکل یک مسابقه برد و باخت نگاه کرد و باید این جشنواره را به‌عنوان امر مثبتی برای ارائه تجربه و استفاده از تجربیات دیگران درنظر گرفت؛ چراکه هدف مقام‌آوردن در جشنواره آفتی برای امر موثر و مثبت کتابخوانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها