جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
نمایشگاه مجازی به رونق اقتصاد نشر و بهتر شدن حال کتاب کمک می‌کند

برزین ضرغامی گفت: در شرایطی که شیوع کرونا بسیاری از سازوکارها را در عرصه‌های مختلف تغییر داده، چرخه نشر و کتاب نیز می‌تواند از این نمایشگاه مجازی به‌عنوان یک فرصت برای رونق اقتصاد نشر و بهتر شدن حال کتاب در کشور استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) برزین ضرغامی، رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران اظهار کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا، امکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال جاری وجود نداشت که به‌نظرم خسران و خللی بزرگ در چرخه اقتصاد نشر به‌وجود آورد، چراکه این نمایشگاه یکی از فرصت‌های ناشران برای فروش و عرضه مستقیم کتاب و تعامل با اهالی و دوستداران کتاب بود که به دلیل شیوع کرونا، امسال این فرصت از همه گرفته شد.
 
 وی ادامه داد: در چنین شرایطی باید به راه‌حل‌های دیگری متوسل می‌شد تا این ارتباط بین دوستداران کتاب و اهالی نشر برقرار باشد که با برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، این امر محقق شد. در شرایطی که شیوع کرونا بسیاری از سازوکارها را در عرصه‌های مختلف تغییر داده، چرخه نشر و کتاب نیز می‌تواند از این نمایشگاه مجازی به‌عنوان یک فرصت برای رونق اقتصاد نشر و بهتر شدن حال کتاب در کشور استفاده کند.
 
ضرغامی گفت: به دلیل دارا بودن ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که برگزاری نمایشگاه به‌صورت فیزیکی و مجازی دارد، شاید نتوان این دو را با هم مقایسه کرد، اما می‌توان یادآور شد که نمایشگاه فیزیکی امکان ایجاد تعاملات رو در رو بین خریدار و عرضه‌کننده کتاب را فراهم می‌کرد که جذابیت‌ها و مزیت‌های خاص خود را داشت. از سوی دیگر نمایشگاه مجازی هم که با توجه به اقتضائاتی برنامه‌ریزی و برگزار شده، مزیت‌های خوبی دارد.
 
رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران، افزود: باید از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه تقدیر کرد که این فرصت مغتنم و خوب را در اختیار اهالی نشر و علاقه‌مندان فرهنگ و کتاب قرار دادند. حال باید همه کمک کنیم تا ببینیم برای بهتر کردن این فضا،‌ چه باید کرد. از طریق فروش آنلاین و ارتقای زیرساخت‌ها، می‌توان دسترسی بیشتری برای طیف گسترده‌‌تری از مردم در سراسر کشور ایجاد کرد و از سوی دیگر ناشران بیشتری هم بتوانند تولیدات خود را در این بستر عرضه کنند.
 
وی در ادامه با اشاره به همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران در معرفی نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اظهار کرد: پیش از شروع نمایشگاه در جلسه‌ای که با حضور مدیرعامل و معاونان خانه کتاب و ادبیات ایران و سایر مسئولان برگزاری نمایشگاه، برگزار شد، این انتظار از ما وجود داشت که با توجه به در اختیار داشتن سازه‌های شهری، سازمان زیباسازی از این امکان برای تبلیغات شهری نمایشگاه مجازی کتاب استفاده کند.
 
ضرغامی گفت: تلاش کردیم در حد توان، این نمایشگاه را از طریق بیلبوردها و تلویزیون‌های شهری تبلیغ کنیم که امیدواریم این اقدامات بتواند به هرچه بهتر و پربارتر برگزار شدن این رویداد فرهنگی کمک کند. اقدامات صورت‌ گرفته در این راستا بود که در نخستین دوره برگزاری نمایشگاه مجازی، این رویداد تا حد امکان به شهروندان معرفی و اطلاع‌رسانی شود.
 
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن آغاز و تا ششم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها