جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
تخصیص یارانه‌ به آخرین حلقه توزیع صحیح‌ترین روش تقویت بازار کتاب است

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان قم با اشاره به تخصیص یارانه‌ به کتابفروشی‌ها گفت: صحیح‌ترین روش تخصیص یارانه‌، توزیع  آن از  طریق آخرین حلقه توزیع، یعنی کتاب‌فروشی‌ها است.

علی‌ حاجی‌تقی، مدیر انتشارات «ارمغان‌ طوبی» و رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم از طرح زمستانه کتاب، گفت: با توجه به اینکه زمستانه کتاب 99 بعد از نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار شد، این بیم بود که استقبال خوبی از این طرح نشود؛ اما می‌بینیم مردم استقبال خوبی از طرح زمستانه دارند و خانه کتاب هم پشتیبانی و مدیریت خوبی در این طرح داشته است. 

وی تاثیر طرح‌های فصلی کتاب را قابل توجه ارزیابی کرد و افزود: این طرح‌ها به‌خصوص برای کتاب‌فروشی‌ها که در دوران رکود به سر می‌برند، کتابفروشی‌ها را احیا می‌کند، همان‌طور که بارها گفته‌ایم صحیح‌ترین روش تخصیص یارانه‌، توزیع  آن از  طریق آخرین حلقه توزیع، یعنی کتاب‌فروشی‌ها است.

 حاجی‌تقی ادامه داد: طرح های فصلی کتاب علاوه بر رونق کتابفروشی‌ها، به مردم هم کمک می‌کند تا با حضور در کتابفروشی، کتاب تورق و خرید کنند؛ علاوه‌بر این به ارتقای فرهنگ مراجعه به کتابفروشی و آشنایی با عنوان‌های جدید کمک ‌کند.

مدیر انتشارات «ارمغان‌ طوبی» تاکید کرد: اجرای این طرح‌ها مهم است و تا زمانی که قرار است یارانه‌ای در حوزه کتاب و کتابخوانی توزیع شود، قطعاً یکی از کار‌آمدترین روش‌های توزیع همین طرح‌های فصلی است که تمام زنجیره‌ نشر، توزیع و در نهایت مصرف‌کننده از آن بهره می‌برند. 

رئیس هیأت‌مدیره شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان قم ارزیابی خود از طرح‌های فصلی را بسیار مثبت برشمرد و بیان کرد: با پیشرفت  این طرح‌ها  نقاط ضعف آن‌ها کمتر شد و شاهد آن بودیم که تیم خانه کتاب در هر طرح قوی‌تر، بهتر و با رفع مشکلات قبلی، کار پشتیبانی طرح را انجام می‌دهند که قابل تقدیر است.

مدیر انتشارات «ارمغان طوبی» افزود: البته مشکلاتی هنوز وجود دارد؛ مثلا مشکل اعتبار کتا‌بفروشی‌ها؛ بسیاری از کتابفروشی‌ها در روزهای نخست اعتبارشان تمام می‌شود و درخواست تمدید اعتبار می‌کنند. می‌توان یارانه‌های  نشر را از مسیرهایی که مورد رضایت همه گروه‌های فعال در حوزه نشر و پخش نیست، در طرح‌های فصلی هدایت کرد و توجه بیشتری به این رویداد بزرگ فرهنگی داشت. 

حاجی‌تقی درباره جریان اطلاع‌رسانی درباره طرح‌های فصلی گفت: توقع این است که رسانه‌های جمعی مثل صداوسیما اطلاع‌رسانی بیشتری درباره طرح‌‌های حمایتی به مردم داشته باشند؛ به‌نظر می‌رسد  میزان فصلی اطلاع‌رسانی کافی نیست. برگزاری طرح فصلی با مشارکت صدها ناشر، مرکز پخش، کتابفروشی و البته مراجعه صدها هزار نفر به کتابفروشی ها به‌منزله یک نمایشگاه ملی کتاب یا یک رویداد بزرگ فرهنگی است؛ بنابراین نباید رسانه ملی منفعلانه برخورد کند؛ باید پوشش بیشتر و تبلیغات گسترده‌‌تری انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها