یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
فقهی‌زاده: تنوع موضوعات نهج‌البلاغه تعجب دانشوران سایر ادیان را برمی‌انگیزد/تاکید بر مهجوریت‌زدایی از نهج‌البلاغه

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه» ضمن تشریح 26 برنامه این طرح ملی گفت: تعدد و تنوع موضوعات نهج‌البلاغه به حدی گسترده است که حتی دانشورانی از سایر ادیان را به خود خیره کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه» یکشنبه ۲۴ اسفندماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تبریک اعیاد ماه رجب و موالید شعبان‌المعظم که در آستانه آن قرار داریم، گفت: نهج‌البلاغه چیزی نیست جز تفسیر قرآن، آن هم از آبشخور معارف علوی که به چشمه جوشان معرفت و دینداری حضرت محمد(ص) اتصال دارد، کسی که در مراتب گوناگون شاهد نزول قرآن بوده و تفسیر آیات را از زبان پیامبر(ص) شنیده و علم او متصل به دریای علم نبوی است و باب علوم اسلامی در رسیدن به وجود مقدس حضرت رسول(ص) است و در حقیقت حاصل تجربیات معنوی و گرانبهای شخصیت عظیمی است که در تاریخ اسلام هیچ نمونه‌ای ندارد.
 
وی اظهار کرد: این کتاب نشانه‌ای از وجود این مرد الهی است که دانشورانی از سایر ادیان را به خود خیره کرده است و وجود او به مثابه خورشید درخشان است که عالم و آدم را شیفته خود قرار داده است و در حوزه عقاید آنچه امام علی(ع) عرضه کرده است پس از پیامبر(ص) بی‌تردید در قله معرفت قرار دارد.
 


معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: توحید نظری در کنار توحید عملی همه عرصه‌های وجود حضرت علی(ع) را درنوردیده و تنوع موضوعی نهج‌البلاغه خیره‌کننده است و از جهاتی به قرآن کریم شباهت دارد. این تعدد و تنوع موضوعات به حدی گسترده است که تخصص آنها در سطح دانشگاهی به آسانی قابل دسترسی نیست و حتی افرادی که در این حوزه در مقاطع دکتری پژوهش می‌کنند هم معترف هستند که آنچه فهمیده‌اند، در مقابل آنچه که وجود دارد، بسیار کم و محدود بوده است.
 
وی گفتمان نهج‌البلاغه را گفتمان وحدت و همیاری عنوان کرد و گفت: خوشبختانه دوره‌های علمی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در حوزه نهج‌البلاغه رقم خورده است. آموزه‌های شگفت‌آور و خیره‌کننده در نهج‌البلاغه وجود دارد که درک آنها وجدآور است و عمل به آنها موجب نگرش عمیق‌تر به دین و زندگی می‌شود.
 
فقهی‌زاده عنوان کرد: امام علی(ع) در مقام پیشوای دینی و سیاستگذار برجسته و مربی متعالی نشسته و تجربیات دینی و دنیایی خود را با کمال و خلوص نیت تقدیم آدمیان کرده است از این جهت مکتب علوی به مسلمانان اختصاص ندارد و عالمان بزرگ سایر ادیان را هم شیفته خود کرده است، آثار بزرگی از سوی اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان در این حوزه رقم خورده است و دریغ است که در ایران همچنان به نهج‌البلاغه کم‌توجه باشیم.
 


وی اظهار کرد: در این زمان که دین به حوزه‌های اجتماعی راه یافته باید بیشتر به نهج‌البلاغه توجه کنیم، در این راستا با توجه به نکات مهم و دوران‌ساز نهج‌البلاغه، بر آن شدیم که در راستای ظرفیت‌سازی‌های تازه در مؤسسات مردمی، مراکز دانشگاهی و حوزوی و پرهیز از تفرقه و نزاع بین‌المذاهبی طرح پایتخت نهج‌البلاغه ایران را تدوین و اجرا کنیم. که بر این اساس، کاشان به عنوان اولین پایتخت نهج‌البلاغه ایران انتخاب شد.
 
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در کاشان جلسات و کارگروه‌های زیادی برگزار شده و طرح‌هایی برای اجرا آماده شده که در سه سطح شهرستانی، استانی و کشوری اجرا می‌شود که مقرر شده نیمی از برنامه‌ها در سطح ملی رقم بخورد.
 
حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این مراسم با انتقاد از اینکه ظرفیت نهج‌البلاغه امروز کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: نهج‌البلاغه هنوز جایگاه خود را در میان دیگر کتاب‌های روایی پیدا نکرده است و امیدواریم با اجرای طرح پایتخت نهج‌البلاغه، موجب برطرف کردن مهجوریت نهج‌البلاغه شویم.
 


وی اظهار کرد: در سطح استان شورای هماهنگی پایتخت نهج‌البلاغه را راه‌اندازی کرده‌ایم و مأموریت‌های اجرایی این طرح به دستگاه‌های مشارکت‌کننده و مسئولان ابلاغ شده و سعی شده از ظرفیت بخش مردمی و خصوصی در اجرای این طرح استفاده شود تا بتوانیم در این دو سال، ریل‌‌گذاری مناسبی برای تحقق اهداف داشته باشیم.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در ادامه به تشریح برنامه‌های طرح ملی کاشان پایتخت نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: برگزاری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه به عنوان تنها بخش بین‌المللی این طرح، راه‌اندازی و پشتیبانی محتوایی از سامانه اینترنتی پایتخت نهج‌البلاغه ایران، برگزاری مسابقه میراث پدری در فضای مجازی، حمایت از پایان‌نامه‌‌های کاربردی در موضوع معارف نهج‌البلاغه و برگزاری جشنواره انتخاب پایان‌نامه سال نهج‌البلاغه از جمله برنامه‌های این طرح است.
 
وی عنوان کرد: حمایت از تولید فیلم مستند نهج‌البلاغه، حمایت از تولید ۲۰ فیلم با موضوع سبک زندگی در نهج‌البلاغه و راه‌اندازی صفحه اختصاصی پایتخت نهج‌البلاغه در شبکه‌‌های اجتماعی، برگزاری محافل شعر نهج‌البلاغه، تکریم از فعالان و پیشکسوتان نهج‌البلاغه، برگزاری مسابقه حفظ کلمات قصار نهج‌البلاغه، راه‌اندازی دو کتابخانه تخصصی نهج‌البلاغه در شهر کاشان و اصفهان(به‌عنوان برنامه شهرستانی) و برگزاری مسابقه خوشنویسی نهج‌البلاغه از دیگر برنامه‌های این طرح به‌شمار می‌آید.
 
حجت‌‌الاسلام معتمدی بیان کرد: راه‌اندازی ۱۰۰ جلسه شرح و تفسیر اجمالی نهج‌البلاغه در مساجد شاخص، برگزاری دوره ضمن خدمت تربیت علوی ویژه معلمان استان اصفهان، راه‌‌اندازی ۲۰ خانه نهج‌البلاغه، حمایت از تولید و اجرای ۱۰ تئاتر با محوریت نهج‌البلاغه، حمایت از تولید فیلم ۳۰ دقیقه‌ای کاشان و نهج‌البلاغه، راه‌اندازی شبکه خیرین نهج‌البلاغه، تولید برنامه رادیویی بهار نهج‌البلاغه، حمایت از تولید و نصب المان‌های شهری و برگزاری جشنواره ادبی من و نهج‌البلاغه، ویژه دانش‌آموزان استان اصفهان نیز دیگر برنامه‌‌های اولین پایتخت نهج‌البلاغه ایران است.
 
گفتنی است که از ۲۶ برنامه این دوره، یک برنامه بین‌المللی، دو برنامه ویژه کاشان و ۱۲ برنامه به صورت استانی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها