نصیری بیان کرد: زبان شعر علاوه بر مخیل بودن، باید یکدست باشد و تصاویر پیچیدهای که مخاطب را بیش از حد درگیر حل موضوع کنند، نمیتواند موفق باشند.
وی با تاکید بر این نکته که نوجوانانِ شاعر باید از تجربههای غنی شعر و شاعران موفق معاصر مثل قیصر امینپور الگو بگیرند، تصریح کرد: مطالعه و بهرهگیری از ظرایف آثار ادبی و نوع نگاه ادیبان نامآشنا، موجب گسترش اندوختههای نوجوانان شاعر در زمینهی کشف تصاویر و انتخاب واژگان میشود.
مؤلف کتاب «کبوتر نامه» افزود: انتخاب واژهها، هوشیاری در مورد گزینش آنها و بار معناییای که دربردارند، بسیار اهمیت دارد.
کارشناس آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان در خصوص جنبههای مختلف نقد و بررسی آثار ادبی به ویژگیهای نقد ساختاری اشاره کرد و گفت: نقد از زاویهی نگاه ساختارمند، شامل بررسی شروع و پایان، قالب اثر، منطق حاکم بر جهان تخیلی اثر و پایانی غافلگیرکننده است.
این شاعر سمنانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به حوزه ادراک شعر و ایجاد ارتباط بین شاعر و مخاطبش بیان کرد: اگر چه خاصیت شعر این است که فرصت تفکر و کنکاش به خواننده بدهد، اما نباید کار به آنجا بکشد که شاعر ناچار شود در مورد اثر خویش توضیح دهد.
نصیری یادآور شد: درواقع شاعر باید از منطقی محکم و قابل درک برای بهتر و روانتر بیان کردنِ ذهنیات خویش بهره گیرد.
در این نشست مجازی نصیری به ترکیبات و تصاویر شاعرانه، یکسانسازی زمان افعال، تعابیر زیبا اما غیرتکراری، بررسی تفکر و اندیشه در شعر، اطناب و ارتباطات و پیوندهای افقی و عمودی اشاره کرد و همچنین به تشریح آنها برای نوجوانان شرکتکننده در نشست پرداخت.
یادآوری میشود، ارمغان خدادادی، عارف یادگاری، کیمیا محسنی، فاطیما رمضانی، سمانه حاصلی و کاظم رستمی، نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراکگذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.
نظر شما