سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
آموزش رفتارهای صحیح شهروندی در زمینه حمل‌و‌نقل و ترافیک به کودکان/ قصه‌هایی برای تمرین ایمنی و تندرستی

زهره مسکنی همزمان با روز «ایمنی حمل و نقل» از چاپ چهارم کتاب «آسمان کجاست؟» با هدف آموزش رفتارهای صحیح شهروندی در زمینه حمل‌و‌نقل و ترافیک به کودکان خبر داد و گفت: وقتی این قصه را نوشتم استفاده از ماسک یا ماندن در خانه چیز جز یک قصۀ تخیلی نبود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، زهره مسکنی در هفتم اردیبهشت‌ماه مصادف با روز «ایمنی حمل و نقل» از تجدید چاپ یک جلد از مجموعه پنج‌جلدی «دانی‌لوها» خبر داد و گفت: مجموعه «دانی‌لوها» نخستین بار در سال 1389 با هدف آموزش و نهادینه‌سازی رفتارهای ایمن ترافیکی در ذهن دانش‌آموزان منتشر شد و پس از آن 3 بار تجدید چاپ شد. اینک دومین جلد این مجموعه با عنوان «آسمان کجاست؟» به سفارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به چاپ چهارم رسیده است.
 
 
این نویسنده با اشاره به اینکه داستان‌های این مجموعه در ژانر تخیلی برای گروه سنی «ب» نوشته شده، بیان کرد: دانی‌لوها موجوداتی هستند که از هر ماجرایی راهی تازه برای شادی و سلامتی خود پیدا می‌کنند.
 
به گفته مسکنی، «سفر به شهر بازی»، «میهمانی توت فرنگی»، «ماجرای روز برفی» و «هدیه‌های مادربزرگ» عناوین چهار جلد دیگر این مجموعه است که در قالب همین قصه‌ها به موضوعاتی چون پل عابر پیاده، دوچرخه‌سواری، مترو و اتوبوس می‌پردازد.
 
این منتقد ادبی درباره موضوع کتاب «آسمان کجاست؟» توضیح داد: در این قصه یک روز صبح که دانی‌لوها از خواب بیدار می‌شوند، می‌بینند که آسمان شهرشان گم شده است. در ادامه داستان آنها به این فکر می‌کنند که چرا چنین اتفاقی افتاده و به دنبال چاره هستند تا بتوانند آسمان آبی و در واقع هوای پاک را به شهر برگردانند که لازمه آن انجام کارهایی در راستای رفتارهای صحیح شهروندی به ویژه در زمینۀ حمل و نقل و ترافیک است.
 
مسکنی درباره تشابه موضوع این کتاب با شرایط فعلی دنیا خاطرنشان کرد: روزی که این داستان را می‌نوشتم فقط موضوع آلودگی هوا را در نظر داشتم و اینکه یک روز همه آدم‌های دنیا ناچار به استفاده از ماسک یا ماندن در خانه‌هایشان باشند، چیزی جز یک داستان تخیلی نبود اما امروز می‌بینیم که موضوع این قصه خیلی با وضعیت کنونی روزگار ما شباهت دارد و به عبارتی کاملاً برای کودکان ملموس و باورپذیر شده است.
 
این عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به اینکه مجموعه «دانی‌لوها» در چاپ نخست موفق به راه‌یابی به مرحله نیمه‌نهایی پنجمين جايزه گام اول شد، اضافه کرد: يكي از مصائب زندگي شهرنشينی همين موضوع حمل و نقل و ترافيك و میزان ایمنی آن برای کودکان است. نمی‌شود اين‌گونه مفاهيم را فقط در قالب‌های خشك و رسمي و آموزش مستقيم بگنجانيم و انتظار داشته باشيم اين كار اهداف درازمدت را جامه عمل بپوشاند. بنابراین فضای فانتزی در عرصه كتاب‌های داستان كودكان در این زمینه می‌تواند بسیار مفید باشد.
 
کتاب «آسمان کجاست؟» نوشته زهره مسکنی با تصویرگری سوده بنی‌کمالی در 16 صفحه و شمارگان هزار نسخه از سوی نشر شهر به چاپ چهارم رسیده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها