چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
همگرایی و همسخنی ایرانشناسان ایرانی با جهانیان در حوزه فکر و فرهنگ ایرانی

میردامادی گفت: گفتگوهای گسترده‌تر و جامع است که موجب همگرایی و همسخنی ایرانشناسان در سرتاسر جهان و همچنین جامعه ایرانشناسان ایرانی با جهانیان در حوزه فکر و فرهنگ ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «سلسله گفتگوهای ایرانشناسی در سده پانزدهم با موضوع ایران اسلامی و تمدن‌سازی نوین جهانی» برای نخستین‌بار، با نگرشی علمی- تحلیلی، با حضور استادان برجسته ایرانشناس داخلی و ایرانشناسان برتر خارجی در عرصه مطالعات ایران‌پژوهی، برگزار می‌شود.

دکتر سیدعبدالمجید میردامادی، دبیر علمی همایش بین‌المللی «سلسله گفتگوهای جهانی ایرانشناسی» از برگزاری مجازی این همایش در قالب «ایران و تمدن سازی جهانی» خبر داد و گفت: در آستانه ورود به قرن پانزدهم شمسی و تحول چهار دهه جریان ایرانشناسی، که این جریان را از یک نگاه بیرونی در حوزه مطالعات و تحقیقات ایران‌پژوهی، به نگاهی درون فرهنگی سوق داده، بنیاد ایران شناسی را بر آن داشته تا با موضوع سلسله گفتگوهای جهانی ایران شناسی بیشتر به این مهم بپردازد. نخستین برنامه این گفتگوها در آستانه روز ملی ایران شناسی، سی‌اُم اردیبهشت‌ ماه، برگزار خواهد شد.

وی افزود: «سلسله گفتگوهای ایران شناسی در سده پانزدهم با موضوع ایران و تمدن‌سازی جهانی» برای نخستین‌بار، با نگرشی علمی- تحلیلی، با حضور استادان برجسته ایرانشناس داخلی و ایرانشناسان برتر خارجی درعرصه مطالعات ایران‌پژوهی، برگزار خواهد شد و در آن ایرانشناسان ایرانی و غیرایرانی از کشورهای مختلف دنیا به ارائه مقاله و سخنرانی خواهند پرداخت. البته این مجموعه گفتگوهای ایرانشناسانه از مدت ها پیش وبا مشارکت ایرانشناسان و مراکز ایرانشناسی در بنیاد ایرانشناسی آغاز شده بود که زمینه‌ای برای ورود امروز به گفتگوهای گسترده‌تر و جامع است که موجب همگرایی و همسخنی ایرانشناسان در سرتاسر جهان و همچنین جامعه ایرانشناسان ایرانی با جهانیان در حوزه فکر و فرهنگ ایرانی است.
 
وی ادامه داد: نخستین برنامه این رویداد در چهار روز و در قالب هشت نشست تخصصی برگزار خواهد شد و محوریت موضوعی برگزاری این دوره بحث تمدن ایرانی است که، هم یک نگاه به گذشته خواهیم داشت و نقش ایران و ایرانیان را در تمدن‌سازی جهانی در گذشته در دوران باستان و دوران اسلامی بررسی خواهیم کرد و همچنین نگاهی به افق تمدن اسلامی خواهد شد. در واقع تمرکز بنیاد ایران شناسی بر آنست تا بتواند نقش فرهنگ و تمدن ایران واسلام و جایگاه تمدن ایرانی وتاثیر این تمدن بزرگ را در قیاس با دیگر تمدن‌های جهانی تبیین کند. 

میردامادی افزود: «سلسله گفتگوهای ایران شناسی در سده پانزدهم» در هشت محور اصلی و با محوریت ایران اسلامی و نقش تمدن ساز ایرانیان برگزار می‌شود. نقش فرهنگ ایرانی- اسلامی در تمدن‌سازی نوین جهانی، نقش زبان فارسی در تمدن‌سازی نوین جهانی، نقش جغرافیای ایران فرهنگی در تمدن‌سازی نوین جهانی، نقش ادیان،‌ مذاهب و دیانت ایرانیان در تمدن‌سازی نوین جهانی، نقش مفاخر و مشاهیر ایرانی در تمدن‌سازی نوین جهانی، نقش هنر و معماری ایرانی در تمدن‌سازی نوین جهانی، نقش علوم و دانشمندان ایرانی در تمدن‌سازی نوین جهانی و نقش پیوندهای مشترک ایران و اسلام در تمدن‌سازی نوین جهانی از محورهای این همیاش است. 

وی گفت: این گفتگوی علمی در حقیقت یک گفتگوی ملی و با هم اندیشی اندیشمندان و صاحبنظران ایرانی و ایران شناسان در عرصه بین الملل برگزار می شود وپایه گفتگوها مبتنی بر نگاه ایرانی به مقوله ایران شناسی است. نخستین برنامه از «سلسله گفتگوهای بین‌المللی ایران شناسی در سده پانزدهم با موضوع ایران اسلامی و تمدن‌سازی جهانی» قرار است در قالب یک گفتگوی علمی در فضای مجازی طی هفته منتج به روز ایرانشناسی برگزار شود و در آن نهاد های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دانشگاه‌های شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس وانجمن اساتید زبان فارسی و اندیشکده هویت و پیشرفت ایرانی- اسلامی مرکز مطالعات راهبردی فرهنگی ژرفا و بعضی از نهادهای علمی دانشگاهی دیگربه عنوان مجموعه‌های همکار مشارکت خواهند داشت. این برنامه با سخنرانی آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، ریاست بنیاد ایران‌شناسی آغاز خواهد شد و با سخنرانی دیگر اساتید برجسته ایرانی و ایرانشناسان خارجی ادامه خواهد یافت.
 
علاقه‌مندان به شرکت در این گفتگوی ایرانشناسی می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ایرانشناسی اخبار گفتگوها را پیگیری کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188608788 تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها