یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
افزایش قیمت زینک از سوی کارخانه چینی/ پیش‌بینی گران شدن زینک در ماه‌های آتی

به دنبال افزایش قیمت آلومینیوم در بازار بورس فلزات چین بهای زینک نیز در این کشور افزایش یافته است، طبق اعلام کارخانه هاگوانگ تولید و فروش زینک با افزایش قیمت همراه خواهد بود.

غلامرضا شجاع مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به افزایش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات جهانی و چین گفت: آلومینیوم خام برای تولید زینک در بورس فلزات چین از خرداد سال گذشته هر تن  ۱۳۸۵۰ یوان بود که در آذر ماه ۹۹ به ۱۴۴۰۰ یوان، در بهمن به ۱۶۹۰۰ یوان، در اسفند به ۱۷۹۰۰ یوان، در اوایل اردیبهشت ۱۴۰۰ به ۱۸۸۰۰ یوان و در ۳ روز گذشته به ۱۹۱۳۰ یوان در هر تن افزایش یافت.
 
وی افزود:  کارخانه هاگوانگ که شرکت نیمه دولتی چین و بزرگترین و بهترین نوع تولید زینک چین را دارد، طی ایمیلی اعلام کرد که زینک افزایش قیمت خواهد داشت و درصد افزایش را اعلام کرد و ما در این زمینه مشغول رایزنی هستیم.
 
شجاع با بیان اینکه  فعلا در حال چانه‌زنی هستیم تا به یک توافق برسیم،  توضیح داد: در این میان البته مرتباً قیمت بورس جهانی فلزات و قیمت بورس فلزات چین را چک می‌کنیم و اگر احتمالا کاهش یابد در خریدهای بعد تجدیدنظر می‌شود.
 
وی تاکید کرد: هر کارخانه معمولا خرید آلومینیوم خود را شش ماهه انجام می‌دهد و قیمت‌هایی که به مشتریان داده می‌شود بر اساس توافق در قراردادها است، به عنوان مثال در قرداد ما ذکر شده است که اگر قیمت زینک تا ۵ درصد افزایش یا کاهش داشت روی قیمت نهایی تاثیری نخواهد داشت اما اگر بیش از این رقم باشد کارخانه آن را اعمال می‌کند.
 
شجاع با اشاره به افزایش بیش از ۵ درصدی قیمت آلومینیوم و تاثیر آن در بازار زینک عنوان کرد: مساله اینجا است که ما الان نمی‌توانیم همان میزان زینک را به قیمت قبلی خریداری کنیم و ممکن است یا افزایش قیمت داشته باشیم یا اینکه مجبور شویم حجم کمتری زینک بگیریم اما پیش‌بینی می‌شود در آينده با گرانی زینک مواجه ‌شویم.
 
وی با بیان اینکه سه‌شنبه گذشته یک محموله بار زینک به ایران رسید و تحول تعاونی شد، گفت: یک محموله دیگر زینک نیز اکنون در حال حمل به ایران است و یک محموله هم در حال تولید است که قرار است به قیمت قبل تحویل داده شود و محموله چهارم سفارش‌ها احتمالا تغییر قیمت دارد.
 
شجاع یادآور شد: با توجه به کاهش نرخ ارز طی ده روز اخیر امیدوار بودیم که قیمت زینک هم پایین می‌آید اما با قیمت افزایش جهانی آلومینیوم عملا این موضوع رخ نمی‌دهد است و این افزایش قیمت طی ماه‌های آتی بر بازار زینک تاثیر خواهد گذاشت.
 
وی با بیان اینکه بخش عمده زینک‌ها از کشور چین وارد کشور می‌شود، گفت: طبق آمار بیش از ۹۰ درصد زینک‌های وارداتی چینی هستمد و مابقی در هندوستان و یک کشور آسیایی تولید می‌شود و در این میان تلاش می‌کنیم بهترین نوع زینک را وارد کنیم تا اعضا کار خود را با کیفیت بالا و مناسب تولید کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها