سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
سازوکاری برای کاهش سوء‌استفاده از اجرای بند‌ «ج» پیش‌بینی شده است

محمود آموزگار درباره مصوبه هیات وزیران در محاسبه بهای آب، برق، گاز، خدمات پستی، پروانه ساختمان و عوارض کسب برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات با تعرفه آموزشی و یا فرهنگی گفت: برای استفاده درست از این قانون و آیین‌نامه و کاهش سوءاستفاده ها پیش‌بینی‌ها و ساز‌و‌کاری پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمود آموزگار، نائب‌رئیس اول اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌و‌گو با مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چگونگی و روند شکل‌گیری این آیین‌نامه از ابتدا تا تصویب و نقش و تاثیر آن بر ذی‌نفعان این آیین‌نامه که شامل ناشران، کتابفروشان و مطبوعات کشور می‌شود را توضیح داده است.

آموزگار گفت: بند‌(ج) ماده‌(92) برنامه پنج‌ساله ششم دولت و شهرداری‌ها را مکلف کرده که اول اینکه برای مشاغل سه گانه نشر، مطبوعات و کتابفروشان شرایطی فراهم کند که در اماکن مسکونی با کاربری فرهنگی امکان فعالیت داشته باشند. پیش از این مطبوعات به موجب بند‌(24) ماده‌(55) قانون شهرداری این امکان را داشتند و فعالیت ناشران در اماکن مسکونی نیز با توجه به مصوبه شورای اسلامی سوم شهر تهران معروف به کاربری فرهنگی (به رغم اینکه این مصوبه محدود به شهر تهران بود و شامل بقیه مناطق نمی‌شد) اجرای آن در کل کشور تقریبا با همراهی و اغماض مواجه می شد. ولی فعالیت کتابفروشی فقط در اماکن تجاری امکان داشت. بنابراین مصوبه از این نظر که امکان فعالیت کتابفروشی در اماکن مسکونی را فراهم می کند بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: با این مصوبه علاقه‌مندان به حرفه کتابفروشی می‌توانند در سراسر کشور با هزینه‌ای به مراتب کمتر مبادرت به تاسیس کتابفروشی و فعالیت در اماکن مسکونی کنند.

آموزگار گفت: موضوع بعدی ایجاد تعرفه فرهنگی برای مصارف برق، گاز، آب و پست مشاغل سه‌گانه است که هدف اصلی آن کاهش هزینه‌های فعالیت‌های یاد شده است.

وی ادامه داد: موضوع سوم چگونگی اجرای قانون به تدوین آیین‌نامه اجرایی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه‌های ذی‌ربط و تصویب آن در هیات وزیران موکول شده بود. تقریبا قریب به چهار سال تدوین آیین‌نامه به طول انجامید. ابتدا جلساتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد که با انتقادات و اشکالات دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ویژه در ارتباط با مصارف آب، برق، گاز و پست مواجه بود و مهمترین موضوع ایراد دستگاه‌ها این بود که این مصوبه به کاهش درآمد دستگاه‌ها منجر می‌شود و راه جبران کاهش درآمد پیش‌بینی نشده است. به همین دلیل نتیجه مفید و موثری از جلسات این مرحله به دست نیامد.

آموزگار افزود: ادامه جلسات در سازمان برنامه و بودجه با هدایت این سازمان تشکیل شد و همراهی و همدلی دستگاه‌های ذی‌ربط که عقیده داشتند علاوه بر مسائل سازمانی و دستگاهی آن‌ها وظیفه اجتماعی هم دارند و باید در تصویب و تدوین آیین‌نامه بکوشند؛ آیین‌نامه تدوین شد و به هیات دولت ارسال شد. کمیسیون فرهنگی دولت نیز جلساتی تشکیل داد که آخرین آن دو ماه پیش به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و انتقادات اعضا مورد بررسی قرار گرفت. ازجمله شرکت پست نسبت به کاهش درآمد خود معترض بود اما بالاخره و نهایتا با اجماع اعضا مقرر شد که آیین‌نامه برای امضای هیات وزیران در دستور کار قرار بگیرد و مطلع شدم که هیات وزیران آن را تصویب کرده است.
 
وی تاکید کرد: البته برای استفاده درست از این قانون و آیین‌نامه و کاهش سوءاستفاده‌ها پیش‌بینی‌ها و سازوکاری در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است.

نایب‌رئیس اول اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه این مصوبه چه تاثیر مستقیمی بر کارکرد مشاغل سه‌گانه کتابفروشی‌ها، ناشران و مطبوعات خواهد داشت، گفت: کتابفروشی‌ها و توزیع کتاب یکی از حلقه‌های مهم چرخه نشر است.

سیاست‌هایی که در سال‌های گذشته اتخاذ شده بود این حلقه‌ها را در مواردی مانند نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب و همچنین نمایشگاه‌های کتاب استانی حذف می‌کرد و با توجه به یارانه‌ای که برای برگزاری تزریق می‌شد عموما شرایطی فراهم می‌شد که کتاب با تخفیف بالایی فروش برود که منجر به رقابت غیرعادلانه می‌شد و این روند باعث کاهش حضور کتابفروشی‌ها می‌شد و در نهایت کتابفروشی‌ها را به این نتیجه می‌رساند که یا تغییر کاربری بدهند و یا تعطیل کنند؛ بنابراین این مصوبه منجر به ایجاد شرایطی برای تاسیس کتابفروشی در اقصی نقاط کشور و به قولی در هر کوی و برزنی می‌شود.

در تبصره 2 این آیین‌نامه تاکید شده چنانچه مصارف ذی‌نفعان در هر یک از قبوض آب، برق و گاز از الگوی مصرفی که ظرف مدت 3 ماه از زمان ابلاغ این آیین‌نامه از سوی سازمان برنامه و بودجه و با همکاری دستگاه‌های ذیربط تدوین می‌شود عدول کند، مشمول تعرفه‌های فرهنگی موضوع این آیین‌نامه نمی‌شود.

همچنین این آیین‌نامه تاکید دارد دستور‌العمل اجرایی میزان بهره‌مندی از این قانون براساس شاخص‌های درآمدی ذی‌نفعان شامل ناشران، کتابفروشان و مطبوعات تعیین می‌شود؛ به این معنا که این قانون به گونه‌ای نیست که هر ذی‌نفعی درآمد بیشتری داشته باشد؛ بنابراین بیشتر از این قانون می‌تواند استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها