وی گفت: تا همین چند سال قبل از منظر ما در ایران نویسندهای موفق محسوب میشد که بدون نگاه مالی نسبت به تالیف و چاپ کتب خود اقدام کند، در حالی که کتاب موفق میتواند در کنار ارائه محتوای ارزشمند جریان مالی و نقدینگی وسیعی را در کشور رقم بزند.
این کارشناس زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: از این رو به شدت معتقدم که زنجیره محصول ارائه کتاب در کشور به صورت ناقص ارائه شده است و شاید یکی از اصلیترین مراحل آن یعنی بازاریابی ارائه محصول در حوزه کتاب بهطور کلی فراموش شده است.
لطفی گفت: به همین امروز نیاز است تا کتابداران ما در کنار مهارتهای شغلی لازم، آشنایی با کتابها و نویسندگان و علوم روز به سمت آموزش بازاریابی محصول و مهارتهای مرتبط با آن روی بیاورند، چرا که هنوز در کشور بازار هدف کتاب به عده خاصی محدود میشود و همین مشکل اجازه نداده است تا سرانه کتابخوانی و مطالعه همگانی کتاب در کشور گسترش پیدا کند.
وی افزود: هدایت بازار هدف کتاب به سمت یک گروه خاص از مردم بزرگترین اشتباهی بود که کتاب را از حالت همگانی و عمومی خارج کرد و تصور مردم از فرد کتابخوان را به عدهای خاص محدود کرد، و نتیجه آن امروز این است که برای ترویج کتاب بین آحاد مردم، گروههای مختلف سنی و انسانهای متفاوت باید برنامهریزیهای طولانی بدون نتیجه انجام دهیم.
این نویسنده قزوینی گفت: اگرچه بسیار معتقدم که نگارش و تالیف کتاب بسیار مراحل سخت و پیچیدهای دارد اما به نظر بنده عرضه کتاب و بازاریابی آن در شرایط امروز کشور بسیار دشوارتر است.
لطفی افزود: البته منطقی است که بپذیریم همه نویسندگان توانایی لازم برای آموزش مهارتهای بازاریابی را ندارند و از این رو نقش کتابداران مشخص میشود، چراکه محصول یا خدمت ما که همان کتاب باشد، با امتیازات ویژهای با کمترین هزینه و با بیشترین تاثیرگذاری در اختیار این افراد است تا با دانش خود بتوانند این محصول را به دست مشتریان و مخاطبین برسانند.
وی گفت: حتی بازاریابی در حوزه کتاب میتواند به دلیل فراهم بودن بستر همزیستی بین محصول و مشتریان راحتتر نیز باشد، کتابخانهها امروز این بستر ارزشمند را فراهم کردهاند و این ما هستیم که وظیفه داریم در این بستر خدمات و محصول خود را به مردم معرفی و فرآیندهای بازاریابی آن را بهخوبی پیادهسازی کنیم.
این استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: این در شرایطی است که بازاریابی کتاب با توجه به قیمت پایین آن و رایگان بودن آن در کتابخانه یک امتیاز مثبت محسوب میشود، و نیروی انسانی قوی آموزش دیده در کنار تجربههای فردی اندوخته شده در حوزه کتابداری میتواند راهگشا باشد.
لطفی بیان کرد: گاهی اوقات نگاه ما به کتاب این است که نباید هزینه برای کتاب بپردازیم و تا زمانی که این دید وجود داشته باشد، جایگاه و شان کتاب نیز افت پیدا میکند، چرا که تا انسان بهای چیزی را نپردازد، قدر آن را نیز نخواهد دانست و به همین دلیل است که اکنون در بین کتابدوستان شاهد افرادی هستیم که حاضرند هزینههای هنگفتی برای کتاب مورد علاقشان بپردازند و در سوی دیگر برخی از مردم حتی حاضر به مطالعه کتابهای رایگان نیز نیستند.
وی ادامه داد: در واقع نقش کتابدار در ارائه خدمات نقش واسطه است، به این صورت که وی بین مواد اطلاعاتی و مراجعه کننده پُلی برقرار میکند. اما آنچه در این میان قابل تعمق است، چگونگی برقراری صحیح این ارتباط است؛ در این فرآیند شیدایی به کتاب و علاقه به کتاب باید از کتابدار به مخاطب منتقل شود.
این نویسنده کتاب گفت: توصیه ما این است که کتابداران دقت کنند تا در گیرودار روزمرگیها این شیدایی و علاقمندی به کتاب در گفتار و حرکات آنها فراموش نشود، ما نیازمند این هستیم که حتی به کسانی که علاقه نداریم هم نگاه ویژه داشته باشیم و شیدایی خود را به کتاب در همه این فرآیندها به ظهور بگذاریم تا به نتیجه خوبی برسیم.
لطفی افزود: اگر جنسی را خوب معرفی نکنیم، نمیتوانیم از تولیدکننده دلخور باشیم که کیفیت نداشته است، چرا که ما نیاز داریم به عرضه و بازاریابی قوی که به نظر میرسد در حوزه کتاب نتوانستهایم این بخش را بهخوبی فعال کنیم، ولی هم اکنون تلاشی جدی برای رونق بازاریابی کتاب در کشور ایجاد شده است و نمونههای موفقی از کتب با بازاریابی قوی در طی چند سال گذشته در کشور به خوبی معرفی و مورد اقبال عمومی قرار گرفت.
وی بیان کرد: بررسی روندهای بازاریابی در این کتابها میتواند کتابداران و مولفین کتاب را در آموزش بازرگانی ارائه کتاب و شیوههای بازاریابی موفق کتاب در کشور راهنمایی کند.
نظر شما