سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
کتاب‌فروشی‌های شهرستانی؛ پر‌فروش‌‌ترین‌های تابستانه 1400

طرح تابستانه کتاب 1400 درحالی وارد چهارمین روز شد که سه کتاب‌فروشی شهرستانی، صدرنشینی خود را به‌عنوان پر‌فروش‌‌ترین کتاب‌فروشی‌‌ها براساس تعداد کتاب، همچنان حفظ کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، سه روز از تابستانه کتاب 1400 گذشت. مجموع فروش 906 کتاب‌فروشی دارای فروش، در پایان سومین روز به 11 میلیارد و 832 میلیون و 200 هزار و 57 تومان رسید. این رقم برابر است با فروش 204 هزار و 610 نسخه کتاب.
 
در تابستانه کتاب 1400 از تهران 162 کتاب‌فروشی و در مجموع از سایر نقاط کشور 739 کتاب‌فروشی از مراکز استان و 235 کتاب‌فروشی از شهرستان‌ها مشارکت دارند.
 
بعد از سه روز از برگزاری تابستانه کتاب 1400، عنوان پر‌فروش‌‌ترین کتاب‌فروشی‌‌ها براساس تعداد کتاب به ترتیب به دنیای کتاب قم، فرازمند رشت و کلبه کتاب جهرم رسید.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، یکی از رقابت‌های گرم این شاخص بین دو کتاب‌فروشی کلبه کتاب جهرم و جمال از قم است. به‌نظر می‌رسد در چند روز باقی‌مانده این دو کتاب‌فروشی در رتبه‌های سوم  چهارم جابه‌جا شوند. ماه‌پیشونی تهران، شعبه ارگ شهر کتاب اصفهان، پاتوق کتاب شیراز، پردیس اصفهان، پاتوق کتاب اراک و کتاب محام اهواز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
 
تهران در شاخص پر‌فروش‌‌ترین استان‌ها براساس تعداد همچون روز‌های قبل در صدر قرار دارد و به‌نظر می‌رسد اختلاف قابل‌توجه آن با کتاب‌فروشی‌های استان خراسان رضوی، در روز‌های آتی ادامه داشته باشد.

کتاب‌فروشی‌های اصفهان، قم، فارس با حفظ موقعیت در رتبه‌های بعدی قرار دارد و استان‌‌های گیلان، آذربایجان شرقی، خوزستان، مازندران و کردستان نیز با اختلاف‌های بسیار اندک در انتهای این نمودار جا گرفته‌اند.
 
آخرین شاخص، یعنی پرفروش‌‌ترین استان‌ها براساس مبلغ فروش نشان می‌دهد، استان تهران با اختلاف 400 میلیونی با استان اصفهان همچنان در جایگاه نخست قرار گرفته است. این میزان اختلاف بین رتبه دوم و سوم، یعنی خراسان رضوی به کمتر از 20 میلیون می‌‌رسد که احتمال جابه‌جایی این دو استان را تقویت می‌کند.

رتبه سوم با اختلاف قابل توجه با جایگاه سوم به استان قم اختصاص دارد. این استان که دو کتاب‌فروشی‌ آن «دنیای کتاب» و «جم» در رتبه‌های نخست و چهارم پر‌فروش‌ترین کتاب‌فروشی‌ها براساس تعداد کتاب قرار دارند، با اختلاف بیش از 200 میلیونی در جایگاه چهارم شاخص پر‌فروش‌ترین استان‌ها براساس مبلغ فروش ایستاده است.

هرچه به نقطه انتهایی این نمودار پیش‌ می‌رویم، اختلاف بین استا‌ن‌ها شامل فارس، آذربایجان شرقی، کردستان، گیلان، مازندران و خوزستان کاهش پیدا می‌کند و به حداقل نزدیک می‌شود. جابه‌جایی پنج استان انتهایی این شاخص در روز‌های دیگر محتمل‌تر به‌نظر می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها