یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
مدیران آموزش و پرورش از خرید کاغذ ایرانی امتناع می‌کنند

به‌گفته علی‌اکبر صفریان؛ شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، بارها با تاکید بر امکان تولید و تامین کاغذ مورد نیاز کتاب دانش‌آموزان، علاقمندی و امکان خود را برای این امر اعلام داشته ولی مدیران آموزش پرورش با طرح بهانه‌های واهی از خرید کالای ایرانی امتناع کرد‌ه‌اند.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع کاغذ در کشور، با ظرفیت تولید سالانه 175 هزار تن کاغذ، سال 1376 با هدف حفظ و احیای جنگل‌های شمال، کاهش وابستگی کشور به واردات کاغذ، جلوگیری از خروج ارز و کمک به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه به بهره‌برداری رسید.
 
طبق آمار ارائه شده این کارخانه در مدت پنج‌ماه ابتدای سال جاری موفق به تولید30 هزار تن کاغذ شده که این میزان تولید، 83 درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد؛ اما نبود حمایت از تولید داخلی، همچنین برخی مطالبات این مجموعه از سازمان جنگل‌ها و مراتع مانع رشد جدی این کارخانه شده است؛ از سوی دیگر پیشنهاد تامین کاغذ کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش نیز موضوعی است که بارها از سوی این شرکت بیان شده اما تاکنون استقبالی از سوی این وزارتخانه نشده است. به همین دلیل دقایقی در این زمینه با علی‌اکبر صفریان، مدیر عامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به مصاحبه‌ نشستیم و درباره هر یک از این مسائل گفت‌وگو کردیم. 
 
براساس آمار‌ها با وجود مشکلات متعدد، دستاوردهای مطلوبی در دو حوزه تولید و فروش داشتید، کمی در این زمینه بفرمایید.
همان‌گونه که گفتید متاسفانه این شرکت با مشکلات کوچک و بزرگ زیادی مواجه بوده که بخشی از آن ناشی از شرایط حاکم بر کشور است.‌ با وجود اجرای غیرکارشناسی طرح تنفس جنگل، صادر نشدن مجوز و تعرفه واردات، صادر نشدن مجوز تاسیس واحد‌های تولیدی و صنعتی و موارد دیگر، شرکت موفق شد با وجود مشکلات عدیده، اقدامات قابل‌توجهی را در رفع موانع موجود بردارد. توانستیم در سال جاری با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و بررسی نیاز بازار نسبت به تولید و فروش محصول، گام‌های موثری برداریم؛ از‌جمله ایجاد تنوع در محصول، افزایش میزان تولید، حفظ کیفیت محصول، تامین مواد اولیه مناسب. شرکت، موفق شد با وجود مشکلات عدیده، اقدامات قابل‌ توجهی را در رفع موانع موجود بردارد. توانستیم در سال جاری با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و بررسی نیاز بازار نسبت به تولید و فروش محصول خود گام‌های موثری برداریم. ایجاد تنوع در محصول، افزایش میزان تولید، حفظ کیفیت محصول، تامین مواد اولیه مناسب و ... ازجمله عواملی بود که در این راستا مد نظر قرار گرفت. 
 
شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران چند خط تولید دارد و چقدر به نوآوری در تولید و مدیریت توجه دارد؟
 شرکت 2 خط تولید دارد. می‌دانیم؛ نوآوری عبارت است از انتخاب ایده‌های درست و اجرای صحیح فرآیند تبدیل آن به محصولات، خدمات و فرآیندهایی به‌منظور دستیابی به سود و رشد بیشتر که برندهای بزرگ ازجمله شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران تلاش خواهد کرد با برنامه‌ریزی و برندسازی طولانی مدت به تدریج ضمن حفظ سلایق مشتریان خود به تولید محصولات جدید و متفاوت بر اساس نیاز بازار نیز توجه خاص کند. این شرکت با آگاهی از اهمیت نوآوری در فرآیند تولید خود تلاش خواهد کرد با ایجاد وحدت رویه و مدیریت منسجم محصولی با کیفیت و راندمان بالا در اختیار مشتریان خود قرار دهد.
 
درباره پرداخت مطالبات این شرکت از سازمان جنگل‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟
از آنجائی که ماشین‌آلات فرآیند تولید کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران برای استفاده از چوب و درختان پهن‌برگ طراحی شده و فلسفه وجودی استقرار این کارخانه در جوار جنگل‌های شمال کشور نیز برای استفاده از چوب درختان پهن‌برگ جنگل‌های هیرکانی بوده و برگشت این عایدی به جنگل برای حفظ و احیاء جنگل‌ها بوده است (کاری که اکثر کشورهای پیشرو در علم جنگل‌داری انجام می‌دهند) بنابراین با شروع توقف بهره‌برداری از جنگل، هم جنگل دچار خسران شده و هم اینکه این شرکت دچار کمبود مواد اولیه شد؛ البته وزیر وقت جهاد کشاورزی در سال 1396 برخلاف قانون، سه سال زودتر از برنامه ششم توسعه توقف بهره‌برداری از جنگل را شروع کرد که از این حیث این شرکت دچار خسارت سنگین و شوک عظیمی شده است. این شرکت از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طلبکار بوده که متاسفانه با وجود برگزاری چندین جلسه استانی و کشوری، تاکنون پاسخ و پرداختی از سوی این سازمان انجام نشده است.
 
امسال کتاب‌های درسی با 25 درصد افزایش قیمت همراه بوده؛ درحالی‌که قیمت کاغذ شرکت، کاهش را نشان می‌دهد؛ دلیل چیست؟
قطعا شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به‌عنوان یکی از پیشگامان اصلی تولید کاغذ در کشور تلاش خواهد کرد با وجود مشکلات عدیده در تامین مواد اولیه ضمن حفظ تولید در شرایط خوب کنونی تا پایان سال، نسبت به برنامه‌های بلند‌مدت خود ازجمله افزایش سهم بازار، ایجاد ارزش افزوده از دارایی‌های موجود، توسعه و بهبود فرآیندهای تولیدی، حرکت به سمت تولید محصولاتی با سود بیشتر، توسعه منابع تامین چوب داخلی و خارجی، به کارگیری حداکثر ظرفیت موجود، تقویت ساخت داخل به‌منظور دور زدن تحریم‌ها و خودکفایی داخلی اقدامات لازم را به عمل آورد؛ در عین حال می‌توان گفت، قطعا در قیمت تمام شده کاغذ عوامل متعددی ازجمله هزینه‌های فیلم و زینگ، صحافی، چسب، انرژی، جوهر و ... تاثیرگذار است و کاغذ تنها بخشی از قیمت تمام شده را شامل می‌شود که به دلایل متعدد دیگری قیمت کاغذ با فراز و فرود همراه است. تغییر در قیمت ارز، تامین مواد اولیه، تغییر در میزان مصرف کاغذ تحریر و... ازجمله دلایلی است که موجب کاهش قیمت نهایی شده است.
 
 آیا در کشور ظرفیت کافی برای تولید و تامین کاغذ کتاب‌های درسی وجود دارد؟
نیاز کشور برای تولید کتاب‌های درسی حدود 45 هزار تن است و امکان تولید برا رفع این میزان نیاز در شرکت وجود دارد.
 
با وجود ظرفیت‌های موجود برای تامین کاغذ کتاب‌های درسی، چرا تاکنون این موضوع از سوی آموزش و پرورش مورد استقبال قرار نگرفته است؟
چرائی علاقمندی متولیان تولید کتاب درسی در استفاده از کاغذ خارجی را باید از خودشان پرسید؛ اما تخصیص ارزهای دولتی و واردات کاغذ با تعرفه صفر برای هر وارد کننده‌ای وسوسه‌انگیز خواهد بود. شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، بارها و بارها با طرح موضوع درباره امکان تولید و تامین کاغذ مورد نیاز کتاب دانش‌آموزان علاقه‌مندی و امکان خود را برای این امر اعلام داشته اما مدیران آموزش پرورش با طرح بهانه‌های واهی از خرید کالای ایرانی امتناع کرد‌ه‌اند؛ اما امیدواریم مدیران این مجموعه در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در استفاده از کالای ایرانی، گام‌های موثرتری برداشته و به توسعه صنعت داخلی کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها