این نشست که بهصورت مجازی (فضای اسکای روم) و حضوری با رعایت دستورالعملهای بهداشتی برگزار شد، ابتدا «محمدعلی قاسمی» شاعر و نویسنده و رییس حوزه هنری استان ایلام با اشاره به ضرورت و اهمیت مباحث نظری درخصوص ادبیات داستانی گفت: یکی از مسائل و موضوعات مهم ادبیات امروز، اشراف و آگاهی نویسنده نسبت به جریانات ادبی دنیای معاصر است. از آنجا که موضوع پستمدرنیسم در شعر و داستان یکی از مباحثی است که منتقدان،شاعران و نویسندگان همواره به آن توجه دارند و از طرفی درک این مبحث برای خوانندگان همواره مبهم و انتزاعی است، لذا نیاز است که توجه به این موضوع با پیادهسازی در یک متن ادبی، نمودی عینی و ملموس به خود بگیرد.
در ادامه «نوشین پاکزاد» عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس برنامه با اشاره به تعریف کلی از پستمدرنیسم، به مثالی از واتسلاو هاول اشاره کرد و سپس به بررسی عناصر پستمدرن در رمان سلاخخانه شماره پنج پرداخت. ویژگی ژانری اولین خصوصیت پستمدرن اثر قلمداد شد و سپس خصوصیات شخصیتپردازی رمان مورد بحث قرار گرفت.
مدرس مراکز آموزش عالی استان ایلام با اشاره به مفهوم فراداستان، درباره واژگونی رمزگان ادبی در آثار پستمدرن و وجود چندصدایی در این آثار و دیالوگ مستقیم نویسنده با خواننده پرداخت و توضیح داد: با توجه به ناپایداری تاریخ و واقعیت در دوران پست مدرن، رمان به شیوه فراداستان، قطعیت نوشتار خود را به ثبات میرساند.
وی مفاهیم بینامتنیت و تقلید طنزگونه را از دیگر خصوصیات آثار پستمدرن قلمداد کرد که با تکثر گفتمانی و تقلید از آثار گذشته همراه است و باعث متلاشیشدن محوریت روایت و ایجاد خردهروایتهای بسیاری در اثر می شود.
وی با اشاره به این موضوع که رمان پستمدرن آنتولوژیک است و پرسشهای هستیشناسانه درباره وضعیت انسان در این دنیا مطرح می کند، گفت: برخلاف رمانهای مدرن که اهمیت بالایی برای شناختشناسی یا اپیستمولوژی قائل بودند، کلانروایتهای شناختشناسانه زیر سؤال رفتند و جای خود را به نگاه آنتولوژیک دادند تا نشان دهند دستاوردهای بشری تنها خردهروایتهایی متکثر با اهمیت بسیار تقلیلیافته هستند.
در ادامه نویسندگان حاضر و همراه در فضای مجازی، پرسشهای خود را خصوص محور و موضوع نشست مطرح کردند.
نظر شما