جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
خبرنگار ایبنا برگزیده جشنواره «قاب‌های آزادی» شد

عکس آناهید خزیر از برج آزادی برگزیده جشنواره «قاب‌های آزادی» شد. برج آزادی تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی است و می‌توان با دیدن این بنای تاریخی به عمق فرهنگ و تمدن این سرزمین پی برد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 9 تهران برای اعتلای عظمت میدان آزادی بعد از گذشت بیش از نیم سده که این سمبل شاهد وقایع به‌یادماندنی بی‌شماری بوده است و به مناسبت هفته تهران 1400 اقدام به برگزاری مسابقه عکاسی با عنوان «قاب‌های آزادی» کرد.

در این جشنواره بیش از 350 اثر ارسال شد که از این تعداد با رای هیات داوران 50 قطعه عکس به بخش نهایی راه یافتند که از آن میان تعدای از عکس‌ها به عنوان برگزیده انتخاب شدند. هیات داوران این جشنواره ساعد نیک‌ذات، سیامک زمردی‌مطلق و امیر گلی‌پور بودند که پس از نشست‌های کارشناسی عکس‌های برگزیده را انتخاب کردند.

عکس آناهید خزیر، دبیر سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری ایبنا از برج آزادی یکی از عکس‌های برگزیده بود که پنجشنبه 22 مهر طی مراسمی با حضور مدیران، مسئولان شهری و اهالی هنر، با اهدای لوح تقدیر و جایزه قدردانی شد. عکس‌هایی که به بخش نهایی راه یافته‌اند در کتابی با عنوان «قاب‌های آزادی» از سوی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 9 تهران منتشر خواهد شد.


شرح تصویر: نمایی از برج آزادی در میان آسمانخراش‌های تهران



برج آزادی همانند پلی از ایران کهن به ایران مدرن وصل شده است. تبدیل شدن برج آزادی از یک سازه‌ معماری صرف به بخش جدایی ناپذیر از هویت یک شهر، یک موضوع اتفاقی نیست. بلکه نگاه هنرمندانه‌ای در آن نهفته است که باعث شده برج آزادی تبدیل شود به سمبلی بی‌نقص برای تهران. این برج نخستین نماد تهران است که سال‌ها پیش از برج میلاد ساخته شد و همچنان بسیاری آن را نماد اصلی پایتخت ایران می‌دانند. این بنای زیبا که از شاهکارهای معماری معاصر ایران به شمار می‌رود، در فاصله سال‌های 1348 تا 1350 از سوی حسین امانت ساخته شد و از تاریخ ساخت آن همواره در رویدادهای گوناگون و در تاریخ پر فراز و نشیب آن استوار و پابرجا مانده است.

برج آزادی تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی است؛ به‌طوری که قوس بیضی‌شکل برج نمادی از طاق کسری است و کاشی‌کاری فیروزه‌ای‌ از دوره صفوی و شیارهای بالای برج از بادگیرهای یزد اقتباس شده‌اند که در کنار نمادهای معماری مدرن و ساختار بتنی، جذابیتی دوچندان به برج آزادی بخشیده‌اند. معمار این بنا تلاش داشته است تا گذشته‌ درخشان تاریخ ایران را در این سازه حیرت‌انگیز متبلور کند تا هرکسی که به ایران می‌آید، با دیدن برج آزادی به عمق فرهنگ این سرزمین پی ببرد.

بازدید از نمایشگاه «قاب‌های آزادی» با همکاری مدیریت مجموعه برج آزادی در گالری اصلی تا پنجشنبه 29 مهر از ساعت 10 صبح تا 16 عصر برای علاقه‌مندان امکان‌پذیر و رایگان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها