چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
رفع مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان ناشنوا در پیام‌رسان شاد

هسته فناور مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق از تولید محتوای درسی دانش‌آموزان ناشنوا به زبان اشاره برای انتشار در پیام‌رسان شاد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت‌الاسلام محمد تبرته فراهانی، مدیر تیم­ایده آوای علم و ایمان مهرورزان (هسته فناور مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق) در گفت‌و‌گویی با اعلام این خبر ابراز کرد: یکسری فعالیت آموزشی در قالب تولید محتوای دروس عربی و پرورشی به زبان اشاره ویژه دانش‌آموزان ناشنوا را به سفارش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور جهت انتشار در پیام رسان شاد عهده‌دار شده‌ایم.

وی افزود: به این صورت که در درس پرورشی یکسری داستان قرآنی و مذهبی را ویژه آموزش و پرورش استثنایی تهیه کرده‌ایم؛ همچنین تدریس درس عربی پایه هفتم و هشتم را هم عهده‌دار شده‌ایم که مشغول ضبط این برنامه هستیم.

مدیر تیم­ایده آوای علم و ایمان مهرورزان اظهار کرد: با توجه به اینکه عربی پایه هشتم، درس رسمی است و به‌دلیل سختی‌هایی که در تدریس دروس این پایه برای دانش‌آموزان ناشنوا وجود دارد و نتوانستند از مربی‌های رسمی آموزش و پرورش استفاده کنند، بنابراین از تیم ما درخواست شد که عربی را هم تدریس کنیم که هر پایه در قالب 10 درس است که تا‌کنون پنج درس از پایه هشتم را ضبط و ارسال کرده‌ایم.

وی یادآور شد: هر درس از کتاب عربی در حدود چهار کلیپ 15 دقیقه‌ای مشتمل بر واژگان، متن درس، تمرین‌ها و «کنزالحکمه» ضبط شده است.

حجت‌الاسلام تبرته فراهانی تصریح کرد: البته کلیپ‌های ضبط شده به یکی از کارشناسان دروس عربی سپرده می‌شود تا مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از تأیید، در شبکه شاد بارگذاری خواهد شد.

وی با اشاره به صرف زمان طولانی در تولید محتوای درسی ویژه ناشنوایان گفت: با توجه به زمانبر بودن زبان اشاره، لذا در تولید این کلیپ‌ها محدودیت زمانی وجود ندارد، مثلاً درسی که معلم در 20 جلسه تدریس می‌کند را ما در زبان اشاره حدود دوبرابر زمان لازم داریم و با توجه به معیارهای آموزشی برای ناشنوایان، باید دروس مناسب‌سازی شود.

هسته فناور مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به ضرورت تولید محتوای جدید برای دانش‌آموزان ناشنوا اظهار کرد: برای هر پایه تحصیلی یک‌ماه وقت صرف کردیم تا محتوا و پاورپوینت آماده شود و سپس برای ضبط و تدوین اقدام کنیم، البته پاورپوینت دروس موجود بود ولی برای استفاده ناشنوایان مناسب نبود.

حجت‌الاسلام تبرته فراهانی ضمن بیان مثالی در خصوص تولید محتوای درسی ویژه دانش‌آموزان ناشنوا بیان کرد: چون در هر درس کلمات جدید آموزش داده می‌شود، امکان آموزش یک‌باره ممکن نبود و باید کلمات را تک‌تک بیاوریم و ترجمه و ضبط کنیم یا مثلاً در تمرین‌ها، با توجه به ناشنوا بودن دانش‌آموزان، بسیاری از تمرین‌‌ها و هر سؤال یک اسلاید لازم دارد.

وی افزود: در سال‌های اخیر اعضای این تیم به‌صورت رسمی دو دوره حضوری آموزش زبان اشاره و سه دوره مجازی آموزش زبان اشاره برای معلمین آموزش و پرورش استثنایی کشور از سوی آن سازمان برگزار کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها