سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲
سومین جایزه کتاب سال استان کرمانشاه برگزیدگان خود را شناخت

آئین اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال استان کرمانشاه (جایزه استاد بهزاد کرمانشاهی) برگزار شد و این رویداد علمی برگزیدگان خود را شناخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه؛ آیین پایانی سومین دوره جایزه کتاب سال استان کرمانشاه (جایزه استاد بهزاد کرمانشاهی) با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل امور کتابخانه‌ها، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رئیس هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد (فهما) و جمعی از بزرگان ادب و هنر استان در تالار وحدت کرمانشاه برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در این مراسم با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: در حوزه فرهنگ با دست خالی کار کردن، بسیار سخت است اما شدنی ست. کما اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، علیرغم اینکه بودجه فصل 5 هرسال کمتر از سال قبل می‌شود، در تمام مناسبت‌های فرهنگی و هنری برنامه‌های خود را در مرکز و شهرستان‌های تابعه با کمترین امکانات با بهترین بازخورد و نتایج به انجام رسانده است.
 
بهرام فاضلی ادامه داد: اگر در هر حوزه‌ای فرهنگ داشته باشیم، اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد؛ فرهنگ تحت تاثیر سه مولفه است؛ خوراک، پوشاک و معماری. که باعث تاسف است عنوان کنیم در سال‌های اخیر با توجه به تغییر بسیار زیاد این سه مولفه در جامعه، فرهنگ ما دستخوش تغییرات زیادی شده است که باب طبع و در شأن مردم فهیم ایران اسلامی با این قدمت تاریخی نیست.

وی گفت: الان در شرایطی هستیم که به اهل کتاب و اهل فکر نیازمندیم. نیاز به فکر و ایده داریم که از این مرحله گذر کنیم، بتوانیم همچنان استوار بمانیم و پایه‌های فرهنگ این مرز و بوم را حفظ کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود عنوان کرد: با تمام مشکلات اقتصادی و بحران‌های فرهنگی موجود، من مأیوس نیستم، به دلیل اینکه بزرگانی چون شما فرهیختگان دلسوز و ارزشمند را در کنار خود داریم و یقین دارم با امید و پشتکار و راهنمایی و  تعاملات فرهنگی شما عزیزان به مراتب بهتر و بالاتری خواهیم رسید.


فاضلی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از کلیه کسانی که برای این مراسم ارزشمند زحمت کشیده‌اند، از برگزیدگان این دوره از  جایزه کتاب سال تقدیر نمود.

همچننین حجت‌الاسام علیرضا شهرستانی رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، در مراسم سومین دوره جایزه کتاب سال استان (جایزه استاد بهزاد)، با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله نجومی از مفاخر و مفسران فقید ایران و جهان اسلام، گفت: امیر بیان حضرت امیرالمومنین(ع) فرمودند: «کتاب بستان علما است».

وی اظهار کرد: استان کرمانشاه مفاخر ارزشمندی دارد که کمتر نامی از آن‌هابرده می‌شود. این مفاخر را باید معرفی کرده و مورد تکریم و تجلیل قرار دهیم.

رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، با برشمردن نام اصحاب قلم و مفاخر استان، خطاب به مسئولان و متولیان فرهنگی استان کرمانشاه گفت: باید قدر داشته‌های ارزشمند خود را بدانیم. دیگران از هیچ، همه چیز می‌سازند و ما همه چیزمان را هیچ می‌پنداریم.

وی ابراز کرد: کرمانشاه چون صدفی است که دُرّهای مکنون فراوانی را در خود داشته است از استاد بهزاد که به راستی به زاد و تمام فرزانگانی که در ذهن داریم اما کمتر از نام آن‌هامی‌شنویم.

شهرستانی، گفت: نکته برجسته و ارزشمند مراسم جایزه کتاب سال استان این است که مزین به نام اصحاب قلم است.

وی بیان کرد: قرآن بعد از نعمت خلقت، بالاترین نعمتی که به انسان ارزانی داشته؛ نعمت بیان است.

رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: من از کتاب خوانی راضی نیستم، باید نهضت کتابخوانی به راه بیفتد. امروز یکی از دغدغه‌های اصلی ما دغدغه کتاب و کتاب خوانی است.

وی با تأکید بر تکریم و گرامیداشت افراد برجسته و موثر این عرصه، گفت: رسم عجیبی داریم که برای مردگان تاج گل می‌بریم و فاتحه زندگان را می‌خوانیم. امیدوارم فرزانگان و بزرگان و مفاخر را تا زمانی که در قید حیات هستند قدر و ارج بنهیم.

شهرستانی در پایان سخنان خود از بانیان این برنامه تقدیر نمود و برنامه‌های شاخص مربوط به کتاب را در استان بسیار ضروری و ارزشمند عنوان کرد.

همچنین معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمانشاه در این مراسم گفت: در دوران روشنگری که مبنای آن عقل محضی است که دکارت مطرح کرده؛ به نوعی بر مبنای عقلانیت محض است به گونه ای که هر آنچه قابل دیدن و تجربه کردن است باید علم محسوب کرد و یک بی توجهی به معقوله روح انسان و طبیعت صورت گرفت .

افشین کریمی با بیان اینکه جریان غالب در اندیشه مدرنیته بر عقلانیت محض بنیاد بود، افزود: نادیده گرفتن روح انسانی و طبیعت بعد از سال‌هافجایعی را در این حوزه به بار آورده است که نقدهای فراوانی بر آن وارد است.

وی با تأکید براینکه امروز باید به طبیعت و روح انسان‌هاتوجه کرد، تصریح کرد: توسعه ای که در آن طبیعت لحاظ نشود، توسعه نیست.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمانشاه ابراز کرد: عدم توجه به روح و درون انسان‌ها، منجر به خلق انسان‌های ماشینی و ابزاری شده است. امروز توسعه، توسعه ای است که انسان‌هادر آن دیده شوند.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم در حوزه روح انسان، بحث کتاب و کتابخوانی است، اذعان کرد: جامعه ای که اهل مطالعه و کتاب و کتاب خوانی نباشد و نظام دانایی در آن شکل نگیرد، توسعه نخواهد داشت. 

کریمی با بیان اینکه ترویج نظام دانایی را به صورت خاص در حوزه علوم انسانی نیازمندیم، گفت: جامعه ای که کتاب در آن رواج داده شود، حق و حقوق خود را می‌داند و به عقلانیت جمعی احترام می‌گذارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمانشاه با تأکید بر رواج بخشیدن مطالعه عمیق در جامعه، ابراز تأسف کرد:  با پدیده رواج مطالعه سطحی مواجهیم که افراد با مطالعه چند جمله کوتاه در فضای مجازی، تصور اشراف بر تمامی زوایای آن مطلب را که منجر به دانستن کاذب می‌شود. باید تلاش کنیم کتابخوانی را رواج دهیم و از خانواده‌های خود و سطوج پایین شروع کرده و سایر لایه‌های جامعه بسط و گسترش دهیم.

همچنین در این مراسم معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گزارشی از برنامه‌های بیست و نهمین هفته کتاب در استان ارائه کرد و گفت: اقدامات شایانی در هفته کتاب به انجام رسیده است که بالغ بر 70 برنامه فرهنگی و هنری در حوزه کتاب و کتابخوانی در 13 شهرستان و استان می‌باشد که هم اکنون در حال اجرا است.

مظفر تیموری افزود: همزمان با هفته کتاب، کمیته خرید کتاب به منظور حمایت از نویسندگان و ناشران و قریب به 69 عنوان کتاب با مبلغ 91 میلیون خریداری شد که توسط 51 ناشر و نویسنده به تعداد 3570 جلد به چاپ رسیده است.

وی عنوان کرد: در طرح فروش پاییزه کتاب با 20 درصد تخفیف در شهرستان، 14 کتابفروشی فعال شرکت کردند.

تیموری در پی سخنان خود گفت: از معاونت فرهنگی وزارتخانه، 720 میلیون کتاب اهدایی به مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، حوزه‌های علیمه، امور زندان‌ها و سایر ادارات داشته‌ایم که اتفاق بسیار خوب و مبارکی بود.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه سپس روند انتخاب سومین دوره جایزه کتاب سال را برای حاضرین تشریح کرد و گفت: در اوایل تیرماه رونمایی از پوستر را در حضور اصحاب رسانه و مسئولین صورت گرفت و سپس فراخوان و پوستر  ارسال شد، پس از دریافت آثار به دبیرخانه، به مرحله ارزیابی و داوری رسیدیم که از 250 عنوان ارسالی، 36 عنوان به مرحله دوم راه یافت و در نهایت 9 عنوان برگزیده و 11 عنوان شایسته تقدیر شناخته شد.

تیموری همچنین اعلام کرد: ما به عنوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه همزمان با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، روز یکشنبه (30 آبان) آیین رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب یکی از مادران گرانقدر شهدا را در تالار وحدت برگزار خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، در مراسم پایانی سومین دوره جایزه کتاب سال استان کرمانشاه، 20 اثر شامل 11 اثر برگزیده و 9 اثر شایسته تقدیر، معرفی و از پدیدآورندگان آنها با اهداء لوح و جوایزی تقدیر به عمل آمد.
 
آثار برگزیده:

علوم خالص
فیزیک
ـ کاربرد بلورشناسی در فیزیک در حالت جامد، تألیف آ. ر. ورما و ا. ن. ریواستاوا، ترجمۀ شاهدخت سهرابی‌ثانی، کرمانشاه: دانشگاه رازی، 1399.
 
علوم کاربردی
علوم پزشکی
دو اثر زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
ـ تنظیم متابولیسم (با دیدگاه انسانی)، تألیف کیت ان. فراین، ترجمۀ ثریا سجادی‌مجد، فرزاد مختاری و مهسان بنی‌جمالی، کرمانشاه: دانشگاه رازی، 1399.
ـ حقایق مغز: الفبای مغز و سیستم عصبی، تألیف انجمن علوم اعصاب، ترجمۀ مهناز قوسی و نامدار یوسف‌وند، کرمانشاه: دانشگاه رازی، 1399.
 
مهندسی برق
ـ بهینه‌سازی بهره‌برداری سیستم قدرت، 2 ج، تألیف جی ژونگ ژو، ترجمۀ حمدی عبدی و تقی بارفروشی، کرمانشاه: دانشگاه رازی، 1394.
 
ادبیات
شعر کردی
ـ خه‌و، سروة بابک دولتی، ترجمة مریم صفرزاده، نوشتار کوردی:  کرمانشاه: دیباچه، 1399.
 
نقد و پژوهش ادبی
دو اثر زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
ـ ریه‌گه‌ی کاوه‌ -نقد ، تحلیل و بازشناسی ادبیات معاصر کوردی در کرماشان، تألیف جلیل آهنگرنژاد، کرماشان: دیباچه، 1399.
ـ چل تاق چل نیم‌تاق: پژوهشی دربارۀ چیستان‌های بومی استان کرمانشاه، تألیف رضا موزونی، کرمانشاه: دیباچه، 1395.
 
ادبیات زبان‌های دیگر
ـ بسیار بلند و فوق‌العاده نزدیک، نوشتۀ جاناتان سفران فوئر، ترجمۀ محسن یاوری، تهران: نیماژ، 1398.
 
آثار شایسته تقدیر:
 
فلسفه و روان‌شناسی
روان‌شناسی
ـ مهارت‌های خرد در مشاوره، تألیف جان ساتون و ویلیام استیورات، ترجمۀ مختار عارفی و فرشاد محسن‌زاده، تهران: انسان برتر، 1395.
 
علوم اجتماعی
ارتباطات
ـ ارتباطات علمی تغییر چشم‌انداز، تألیف پالی یو کی دی سیلوا و کانداس کی وانس، ترجمۀ صالح رحیمی، کرمانشاه: دانشگاه رازی، 1398.
 
زبان
گویش‌های محلی/ استان‌شناسی
ـ فرهنگ آوایی املایی زبان کردی ـ فارسی: شامل واژگان کردی کرمانجی، سورانی، کلهری...، تألیف علی داراب‌بیگی، کرمانشاه: کرمانشاه، 1398.
 
علوم کاربردی
مهندسی کامپیوتر
ـ مفاهیم طراحی و پیاده‌سازی زبان‌های برنامه‌نویسی، تألیف رابرت سبستا، ترجمۀ فریبا نوری، محمد کاظمی‌فرد، ایوب پرویزی، آزاده محمدی و مستوره رحمانی، کرمانشاه: دانشگاه رازی، 1397.
 
مهندسی کشاورزی و دامپروری
ـ بازرسی گوشت گوسفند، تألیف آندریو گریست، ترجمۀ یاسر شهبازی، کرمانشاه، دانشگاه رازی، 1394.
 
هنر
هنرهای تجسمی
ـ دست‌آفریده‌های بومی ایل کلهر، تألیف عبدالحمید پاپ‌زن و مرتضی بیگی، کرمانشاه: دانشگاه رازی، 1395.
 
ادبیات
نثر معاصر
ـ خاص بانو، نوشتۀ محمد مسعود کیایی تهران: روزگار، 1394.
 
شعر معاصر
ـ دوست داشتنت اتفاق است... می‌افتد...، سرودۀ رحمت غلامی، تهران: نشر بودا، 1398.
 
تاریخ و جغرافیا
جغرافیا
ـ فلسفۀ جغرافیای سیاسی، تألیف محمود واثق و احد محمدی، تهران: دانشگاه تهران، 1398.
 
کودک و نوجوان
داستان کودک
دو اثر زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
ـ خدایا خوش‌حالم، نوشتۀ فریبرز لرستانی، مشهد: به‌نشر، 1399.
ـ پسر صیاد، نوشتۀ رضا موزونی، تهران: مدرسه، 1399.

بر اساس همین گزارش، در پایان مراسم انتشاراتی‌های فعال استان به ترتیب زیر مورد تقدیر ویژه قرار گرفتند:
انتشارات کرمانشاه به مدیریت هرمز بیگلری 
انتشارات دیباچه به مدیریت سعید شرافتی زنگنه 
انتشارات دانشگاه رازی به مدیریت سرکارخانم ندا بهرامی
انتشارات ماهتاب غرب به مدیریت سمیرا عظیمی مرام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها