وی با اشاره به آمار این دوره از جشنواره افزود: ۳۶۰ اثر در بخش تالیفی و ۱۱۵ اثر در بخش اقتباسی یعنی ظرفیت بالقوهای در ادبیات نمایشی ما به شکل پراکنده و پنهان وجود دارد و حالا با امکانی که جایزه خندستان برای شناسایی و مجموع کردن آن فراهم آورده، قرار است به فعل تبدیل شود. این اصلیترین انگیزه ما در ضرورت تداوم جایزه خندستان است. در واقع مهمترین رویداد، شناخت ما از وضعیت این نوع از درام طی سالهای اخیر بود که هم به شکل آماری و هم تحلیلی به یک نتیجه قابل تعریف رسیدیم.
او در ادامه کیفیت آثار رسیده را اینطور تحلیل کرد: طنزنویسی، طنز نمایشی و کمدی نوشتن ضمن اینکه نیاز به شناخت اصول و قواعد این نوع از ادبیات دارد احتیاج به یک جور طنازی در جوهره وجود نویسنده هم دارد. این ویژگیِ مهم ِ همه نویسندگان آثار طنز و کمدی است. کمدی برای آفریده شدن، بجز دانش قواعد به یک انرژی دو برابر در خلق موقعیتها، آدمها و رویدادها نیاز دارد. مجموع اینها، یعنی شناخت نویسندگان از ساختار درام و کمدی درام و بعد هم داشتن این جوهره طنازی، کیفیت اثر را رقم میزند. این تجربه ما در خوانش ۴۷۵ اثر رسیده به دبیرخانه جایزه است. تعدادی از آثار رسیده در پردازش یک متن نمایشی دچار مشکل بودند. تعدادی دیگر به طور کامل تبدیل به یک متن کمدی نشده بودند و آثاری هم با خلق موقعیتهای کمدی و آدمهای کمدی، یک داستان نمایشی کمدی را رقم زده بودند. با این حال ارزیابیها به ما میگوید هرچند که ما وضعیت مطلوبی در این نوع ادبی - نمایشی نداریم، اما این گرایش به سمت نگارش و تولید آثار کمدی و استقبال از آن به طور جدی در بین نمایشنامهنویسان ما وجود دارد و بسیار امیدوارکننده است.
خانیان در ادامه این اقبال خوب نمایشنامهنویسان از نوع کمدی را به نوعی محصول شرایط خاص زندگی امروز و فضای اجتماعی حاکم بر آن هم دانست: البته این گرایش شاید پاسخ و واکنشی طبیعی و طنازانه به وضعیت موجود جهان امروز ما باشد که پر از خشونت، عصبیت، جنگ و خونریزی است؛ چیزی که شکلی از آشکارسازی عیبهای بشری است که طنز و کمدی به شیوه تعریف شده خود، آن را انجام میدهند.
آثار رسیده کیفیت و سطوح علمی پژوهشی متفاوتی دارند
دبیر علمی بخش پژوهش سومین جایزه نمایشنامهنویسی کمدی خندستان از استقبال دور از انتظار هیئت داوران برای بخش پژوهش این جشنواره سخن گفت: تعداد و کیفیت آثار ارسالشده برای این بخش موجب شگفتزدگی هیئتداوران شده است.
لیلا پرویزی، کارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر گفت: متاسفانه ملت ما ضعف بزرگی در زمینه ثبت و ضبط وقایع دارند که میتوان به آن به مثابه یک ضعف تاریخی نگریست که همواره بیش از هر حوزه دیگری در حوزه پژوهش خود را نشان داده است؛ به همین دلیل انتظار نداشتیم که در بخش پژوهش جشنواره خندستان نیز استقبال چندانی از سوی مخاطبان صورت بگیرد.
او افزود: خوشبختانه برخلاف آنچه تصور میکردیم، استقبال خوبی صورت گرفت و حدود 58 اثر در این بخش به دبیرخانه ارسال شد که 41 اثر به بخش پژوهش، جستار و تجربهنگاری و 17 اثر به بخش جایزه استاد مهدی ممیزان تعلق دارد.
او با بیان اینکه این آثار کیفیت و سطوح علمی پژوهشی متفاوتی دارند، تاکید کرد: این تنوع در مدیوم بهویژه در بخش جایزه استاد مهدی ممیزان باعث شد آثار بسیار متنوع باشد و هیئتداوران شگفتزده شوند.
به گفته پرویزی، آثار در این بخش در دو بخش مقاله و تصویر (فیلم، هنرهای تجسمی و زیرمجموعههای آن) مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت که در نهایت سه مقاله در بخش مقالات و 4 اثر در بخش تصویر به مرحله نهایی راه یافت.
او درباره میزان استقبال پژوهشگران از این بخش نیز توضیح داد: در بخش مقالات، جستار و تجربه نگاری مشخصاً رغبت پژوهشگران به نوشتن مقاله نسبت به جستار و تجربه نگاری بیشتر بود و شاهد این مدعا هم تعداد آثار رسیده در این بخش است. در بخش جایزه استاد مهدی ممیزان نیز تنوع آثار زیاد بود و گرایش به سمت تهیه فیلم، گزارش و مصاحبه بود.
سومین جشنواره نمایشنامه نویسی کمدی خندستان به همت دفتر تخصصی تئاتر اصفهان (تالار هنر) وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و حوزه هنری اصفهان در حال برگزاری است و مراسم اختتامیه این جشنواره روز پنجشنبه 18 آذرماه 1400 با معرفی برگزیدگان در تالار هنر اصفهان برگزار خواهد شد.
نظر شما