سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
مجبور شدم کتاب‌هایم را کیلویی بفروشم

مدیر کتاب‌فروشی علیخانی واقع در تهران از فروش کتاب‌های قدیمی خود به صورت کیلویی برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش فروشگاه خود طی یک ماه اخیر خبر داد.

علی‌اکبر علیخانی، مدیر کتاب‌فروشی علیخانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت کسب‌و‌کار فروش کتاب طی ماه‌های اخیر، گفت: توان خرید مردم این‌روزها کم شده است و با توجه به شرایط اقتصادی، بسیاری از کتاب‌ها در انبار کتاب‌فروشی باقی مانده بود و ما برای تامین کتاب‌های جدید با مشکل روبه‌رو بودیم.
 
وی افزود: در این میان برخی کتاب‌ها را با 15، 20 یا 50 درصد تخفیف برای فروش گذاشتیم که با استقبال نسبتا خوبی روبه‌رو شد. برخی کتاب‌ها را هم بدون قیمت جلوی مغازه گذاشتیم تا کسانی که نیاز دارند بردارند.
 
علیخانی با اشاره به اهدای بخشی از این کتاب‌ها به دانش‌آموزان، گفت: اما بخش زیادی از این کتاب‌ها باقی مانده بود که نمی‌دانستم چه‌کارشان کنم و سرآخر مجبور شدم به صورت کیلویی، بخشی از آن‌ها را بفروشم که حدود 70 کیلو شدند.
 
وی با بیان اینکه برخی کتاب‌ها نیز شامل موضوعات کمک درسی، درسی دو سال قبل همچنین کتاب‌های علمی و روان‌شناسی بودند، عنوان کرد: این کتاب‌ها مدت زیادی در قفسه‌ها باقی مانده بود و من برای خریداری کتاب‌های جدید علاوه بر جای زیاد، نیازمند سرمایه بودم زیرا قیمت کتاب‌ها خیلی افزایش داشته است.
 
علیخانی تاکید کرد: ساده‌ترین کتاب‌های رمان از 80 تا 150 هزار تومان قیمت دارند ولی من توان خرید کتاب‌های جدید را نداشتم و برای افزایش سرمایه در گردش و نقدینگی مجبور به فروش کتاب‌ها شدم.
 
وی با اشاره به سابقه 37 ساله راه‌اندازی کتاب‌فروشی خود در منطقه افسریه، گفت: بیش از 70 درصد قفسه‌های فروشگاه ما به کتاب اختصاص دارد اما مجبور شد‌ه‌ام بخش باقی‌مانده آن یعنی حدود 30 درصد از قفسه‌ها را با لوازم‌التحریر یا اجناس کادویی  و حتی اسباب‌بازی پر کنم.
 
علیخانی با بیان اینکه امروز مراجعه به کتاب از سوی خانواده‌ها و دانش‌آموزان بسیار کمرنگ‌تر نسبت به گذشته شده است، عنوان کرد: من در گذشته کتاب‌هایی با عنوان تحقیق دانش‌آموزان داشتم و سالانه فروش خوبی هم داشتیم؛ زیرا بچه‌ها برای تامین و تهیه منابع درسی و تحقیقاتی کلاس خود به کتاب‌فروشی می‌آمدند.
 
وی با طرح این موضوع که الان دو سال است کمتر دانش‌آموزی پایش به کتاب‌فروشی باز شده است، گفت: الان همه از طریق کافی‌نت‌ها یا یک جستجو در اینترنت مطالب مورد نیاز خود را استخراج می‌کنند و در این میان هیچ‌کس به فکر حیات کتاب‌فروشان نیست.
 
به گفته علیخانی، امسال ما از ابتدای سال دو ماه مجبور به تعطیلی شدیم درحالی که بسیاری از صنوف و کسبه مشغول کار بودند و کمتر کسی به فکر معیشت و عاقبت کتاب‌فروشان بود.
 
مدیر کتاب‌فروشی علیخانی با بیان اینکه اکنون با بیش از 40 سال تجربه فروش کتاب کار دیگری نمي‌توانم انجام بدهم، یادآور شد: من با چهار دهه سابقه فعالیت متاسفانه نقدینگی و سرمایه‌ای برای خرید کتاب‌های جدید ندارم و این برای من زجردهنده است، از مسئولان فرهنگی می‌خواهم برای حل این مشکلات راهکاری بیندیشند و به فکر جامعه نشر باشند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها