به گفته سعیدبهر، مدیر انتشارات فرشتگان افزایش فعالیت در دنیای مجازی، ازجمله برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب فقط به دلیل همهگیری کرونا نخواهدبود؛ بلکه اقتضای زمانه است که باید فعالیتها در حوزه دیجیتال افزایش پیدا کند.
به گفته این ناشر عمده مسائل در نمایشگاه مجازی کتاب، اشکالهای نرمافزاری آن است. او توضیح داد: مخاطبان این نمایشگاه فقط میتوانند کتابهایی را جستوجو کنند که عنوان کتاب و ناشرشان را میدانند، در نتیجه کتابهای شناخته شده، به راحتی خریداری میشوند، اما درباره کتابهایی که به تازگی منتشر شدهاند، عنوانها شناختهشده نیست و جستوجوی کتاب در سایت نمایشگاه دشوار خواهدبود. این کتابها باید توسط مخاطب مشاهده شوند.
عنوان کلی کتابها در جستوجو نمایشگاه مجازی دیده شود
او همچنین به لزوم توجه به اسامی عام در کتابها برای جستوجوی کتاب اشاره کرد و توضیح داد: برای مثال در حوزه کتاب کودک، کتاب خردسال و نوزاد، عنوان «کتابهای پارچهای» باید در جستوجو دیده شود. ما کتاب پارچهای با نام «چشم چشم دو ابرو» داریم، اما کسی از این عنوان خبر ندارد. اگر عنوان کتابهای پارچهای در جستوجو مشخص شود، کلیه کتابهای پارچهای قابل جستوجو خواهدبود.
سعیدبهر افزود: سال گذشته 12 اشکال نرمافزاری نمایشگاه مجازی کتاب را مشخص کردم و به مجریان اطلاع دادم. تا زمانی که این مسائل برطرف نشود، از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به نتایج مطلوب نمیرسیم؛ مانند مشکلاتی که در نمایشگاه حضوری و بینالمللی داشتیم.
نمایشگاه مجازی بر پلههای نخست
مدیر انتشارات فرشتگان با تاکید بر لزوم توجه به چینش کتابهای ناشران در سایت نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: سال گذشته، کتابهای ناشران به ترتیب حروف الفبا نبود، یا همه کتابهای ناشر در پنل دیده نمیشد. من پارسال این مشکل را داشتم که تا روز چهارم نمایشگاه، نام کتابهای ناشری که مشابهت اسمی با نام نشر فرشتگان داشت، در صفحه ما دیده میشد اما کتابهای فرشگان جایی دیده نمیشد. اینها مسائلی است که باید تجربه شود؛ چراکه نمایشگاه بر پلههای نخست است.
او به لزوم استفاده از تصاویر حرفهای در سایت نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل این بود که سال گذشته نمیتوانستیم در سایت، تصاویر حرفهای بارگذاری کنیم. فقط میتوانستیم از تصاویری که در وزارت فرهنگ و ارشاد از کتاب اکسل میگیرند و در خانه کتاب موجود است، استفاده کنیم. در نتیجه ممکن نبود روی جلد، پشت جلد و تصاویر داخل کتاب حرفهای باشد، تا کتاب برای مخاطب قابل تشخیص باشد و بتواند تصمیمگیری بهتر انجام بدهد.
به امید بهبود شرایط در دورههای بعد
این ناشر ادامه داد: وقتی تنوع کتاب این قدر زیاد است و روزانه تکنولوژی پیشرفت میکند، نمیتوانیم منتظر بمانیم تا مخاطب کتاب را انتخاب کند؛ بلکه باید به او کتابها را معرفی کنیم.
سعیدبهر با بیان اینکه از شرکت در نمایشگاه مجازی استانی به این نتیجه رسیدهاست که مردم به خرید مجازی کتاب اعتماد لازم را ندارند، ادامه داد: به عنوان مثال، یک مخاطب اصفهانی، فقط یک جلد کتاب سفارش میداد؛ این درحالی است که در خرید حضوری، معمولا مجموعهای از کتابها انتخاب و خریداری میشود.
وی که معتقد است مشارکت ناشران در نمایشگاه با هدف بهبود شرایط در دورههای بعدی است، گفت: یکی از مشکلات نمایشگاه مجازی پارسال این بود که یک کتاب 5000 تومانی، با 20 درصد تخفیف نمایشگاهی، 4000 تومان فروخته میشد؛ آنوقت هزینه پرینت، بستهبندی و ارسال حدود 2700 تومان بود. چنین فروشی برای ناشر فایدهای نداشت.
نظر شما